جبران خسارت سیل 98 خواسته اصلی مردم پلدختر از رییس جمهوری


جبران خسارت سیل 98 خواسته اصلی مردم پلدختر از رییس جمهوری

خرم‌آباد - ایرنا - شهرستان پلدختر در جنوبی‌ترین نقطه لرستان سال 98 محل خروج میلیون‌ها مترمکعب آب ناشی از بارندگی‌های سیل آسا بود که همین امر موجب شد بسیاری از زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی آن در سیلابی عظیم از بین برود.

به گزارش ایرنا شهرستان پلدختر با بیش از ۳۰۰ شهید گلگون کفن و ۸۰ بار بمباران جنگنده های رژیم بعث عراق در دوران دفاع مقدس، هویزه ثانی لقب گرفته است و به واسطه وجود پل های تاریخی و مکان های گردشگری ظرفیت های فراوانی در حوزه های مختلف، برای پیشرفت و توسعه دارد.

مردم پلدختر با گذشت سال‌ها و با وجود خدمات ارزشمند نظام اما همچنان در برخی زیرساخت ها و مناطق از فقر و محرومیت رنج می‌برند در حالی که با عقایدی سرشار از پایبندی به ارزش‌های دینی و تعصب به آموزه های اسلام ناب محمدی در صحنه های مختلفی مانند پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس امتحان خود را پس داده و همواره در راستای انقلاب و سیاست‌های آن حرکت کرده اند.

شهروندان پلدختری به امید گشایش در فقر و محرومیت، تورم، بیکاری و امثال آن در سیزدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری با رای قاطع آیت الله رییسی را انتخاب کردند تا با تشکیل دولت انقلابی و جهادی وی شاهد جهش و تحول در منطقه باشند.

پلدختر از جمله مناطقی است که نه تنها غبار محرومیت، چهره آن را فرا گرفته بلکه طی سالیان سال خشکسالی های پی در پی و بحران هایی مانند سیل نیز موجب شده است در حوزه هایی به جای پیشرفت و رونق، دچار رکود شود.

اکنون مردم ولایتمدار پلدختر از دولت انقلابی مطالباتی دارند تا تحقق آن بتواند بخشی از محرومیت‌های دامنگیر خاک این منطقه را بزداید.

آثارسیل فروردین‌ماه سال ۹۸ هنوز از چهره محروم شهرستان پلدختر برچیده نشده است و اکنون نیز مردم آن که سهم چندانی از صنعت و توسعه ندارند در شرایط سخت اقتصادی و تحریم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند و تحت فشار هستند اما با این وجود نجابت، صبوری و اعتقاد آنها به نظام، انقلاب و ولایت آنها را شهروندانی شکیب و پایبند ساخته است.

دیواره حفاظتی شهرهای پلدختر و معمولان که در جریان سیل ویرانگر فروردین‌ماه ۹۸ از بین رفت همچنان نیمه‌کاره مانده است و مردم به شدت نگران نفوذ مجدد سیلاب به این شهرها هستند که ادامه احداث این دیواره های ساحلی مطالبه جدی شهروندان است.

ارتباط روستاهای بخش معمولان که شامل جمعیت چشمگیری هستند از طریق پل های موقت برقرار است و با هر بارندگی و بالا آمدن آب رودخانه کشکان، قطع می شود.

استحکام و سدسازی دایک حفاظتی گلزار شهدای شهر معمولان نیز از مدت ها پس از سیل مطالبه جدی خانواده شهدا و مردم این شهر است و چنانچه به صورت فوری در دستور کار قرار نگیرد، بالا آمدن حجم آب رودخانه در بارندگی ها موجب تخریب و ریزش قبور مطهر شهدا خواهد شد.

بازسازی و احداث سالن های ورزشی پلدختر و معمولان در راستای غنی سازی اوقات فراغت جوانان، نیاز این منطقه است چراکه در یک مورد، چهار جوان فوتبالیست روستای افرینه در سال‌های گذشته به دلیل نبود سالن ورزشی به شهر معمولان آمده بودند و در راه برگشت بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند.

سیل مخرب و ویرانگر خسارات زیادی به کشاورزان و باغداران پلدختری وارد کرد و برخی اراضی را به گونه‌ای با خود برد که آثاری از آن باقی نماند، همچنین موجب از بین رفتن ایستگاه های پمپاژی شد که سالها چشم امید کشاورزان برای آبی کردن اراضی به آن دوخته شده بود و حالا تکمیل ایستگاه های پمپاژ آب رنگین بان، جلگه، افرینه، چم مهر، زیودار و سراب حمام نیاز به همت دولت انقلابی دارد.

مردم سیل زده پلدختر متحمل خسارات جبران‌ناپذیری شدند، برخی از آنان تمام زندگی خود را از دست دادند و پس از آن واقعه تسهیلاتی دریافت کردند که اکنون توان بازپرداخت ندارند و چشم امیدشان به استمهال این تسهیلات از سوی دولت جهادی است.

احداث سدهای "چول هول" و "بن لار" از جمله نیازها و مطالبه جدی مردم پلدختر برای ذخیره منابع آبی است تا کشاورزی و باغداری به عنوان شغل اصلی مردم این منطقه در خشکسالی از رونق نیفتد.

همچنین مالکان ۹۵۰ خودرو خسارت دیده از سیل ۹۸جمع دیگری از متضرران هستند که فریاد آنها برای جبران خساراتشان به جایی نرسیده است و همچنان بلاتکلیف هستند تا دولت سیزدهم چرخ زندگیشان را به گردش درآورد.

علاوه بر احداث راه آهن خرم آباد - پلدختر- اندیمشک، تسریع در احداث و راه اندازی محور جدید پلدختر- خرم آباد از دیگر مطالبات به حق مردم است چراکه محور قدیم بر اثر سیل تخریب شده و هم اکنون به دلیل نقاط پر خطر و حادثه‌خیز جان رانندگان و مسافران را به مخاطره انداخته است.

انتصاب مدیران شایسته، متعهد، دلسوز و جهادی که وامدار و وابسته به هیچ جریان یا گروه خاصی نباشند به جای مدیران ناکارآمد که بر مبنای وابستگی به جریان های خاص سیاسی در این جایگاه‌ها نشسته‌اند، از دیگر مطالبات مردم و نخبگان پلدختری است.

اکنون مردم لرستان به ویژه پلدختر، دیارهویزه ثانی بی صبرانه منتظر میزبانی از عالیترین مقام دولتی کشور هستند تا فرصتی برای زدودن غبار محرومیت، تبعیض، بی عدالتی و سوء مدیریت و کاهش مشکلاتی مانند بیکاری و فقر در منطقه ایجاد شود.

رفع محرومیت و آثار مخرب سیل از چهره پلدختر، نیاز به اقدام جهادی دولت انقلابی دارد که امید است این سفر برای استان لرستان و شهرستان پر خیر و برکت و منشا اثر، جهش و تحول باشد.

قرار است آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور و اعضای هیات دولت، پنجشنبه ۱۸ آذر به لرستان سفر کنند.

فاطمه مهرابی - خبرنگار ایرنا پلدختر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شش محرک قابل تغییر سلامتی کدامند ؟