تمرکز بر رفع گران‌فروشی،ترافیک و زباله کارنامه دولت سیزدهم در مازندران


تمرکز بر رفع گران‌فروشی،ترافیک و زباله کارنامه دولت سیزدهم در مازندران

ساری - ایرنا - 100 روز پس از آغاز فعالیت دولت سیزدهم و کمتر از 30 روز بعد از استقرار استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در مازندران ، سمت و سوی ریل‌گذاری برای ادامه حرکت دولت در مسیر وعده داده شده برای این استان تا حدود زیادی مشخص و گام‌های نخست برداشته شده است.

به گزارش ایرنا،گران فروشی ، ترافیک و زباله اگر چه همه مشکلات مازندران نیستند ، ولی مهم ترین معضلات اختصاصی این استان با ماهیت و حتی ظاهری متفاوت با سایر نقاط کشور هستند و به همین دلیل هم راهکارهای اختصاصی خودشان را طلب می کنند. مثلا گران فروشی به خاطر گردشگرپذیر بودن مازندران آن هم از نوع گردشگران سیاحتی و تفریحی شکل و شمایل خاص خودش را دارد به این معنی که در یک منطقه از شدت بیشتری برخوردار است و در منطقه دیگری دیده نمی شود. معضل زباله هم ریشه در گردشگری و جغرافیای به هم چسبیده سکونتگاه های جمعیتی و محیط زیست بشدت شکننده دارد و به همین خاطر تنها به بود و نبود نیروگاه زباله سوز و کارخانه کمپسوت یا مشکل در جمع آوری زباله های شهری و روستایی ختم نمی شود و کل جغرافیای استان تبدیل به زباله دانی شده است. معضل ترافیکی استان هم در سطح ملی قابل احساس است چون ریشه در گردشگرپذیری و نبود زیرساخت های مناسب دارد.

در هم تنیدگی تروئیکای مشکلات استان با یکدیگر سبب شده تا طی دو دهه گذشته هر اقدامی برای حل آنها به فرجام نرسد و در هر دوره ای خودنمایی کند. این بار همزمان با استقرار نماینده عالی دولت سیزدهم در مازندران تمرکز بر حل این سه گانه به صورت به هم پیوسته گذاشته شده است ، تمرکزی که به نظر می رسد چنانچه تداوم داشته باشد به حل ریشه ای این معضلاب بینجامد.

استاندار جدید مازندران در بدو ورودش به استان و در نشست معارفه انگشت بر این مشکلات گذاشت. از ترافیک خسته کننده ۱۲ ساعته در جاده های اصلی استان گفت. از وضعیت تبدیل محیط زیست شکننده استان به زباله دانی انتقاد کرد و گران فروشی را بویژه در مناطق گردشگرپذیری سمی مهلک برای این صنعت پاک و پردرآمد استان دانست و خواستار حل ریشه ای تروئیکای مشکلات استان شد.

تمرکز بر رفع گران‌فروشی،ترافیک و زباله کارنامه دولت سیزدهم در مازندران

آغاز عملیات مهار گران‌فروشی با رمز یا امیرالمومنین (ع)

یکی از مشکلاتی که طی ماه های گذشته صدای شهروندان مازندران را در آورد و به مرز غیرقابل تحمل رسیده بود ، معضل گران فروشی کالا بود. اگرچه بخشی از گرانی که در بازار عرضه و تقاضای مازندران موج می‌زند مربوط به تورم و مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور است، اما کارشناسان می‌گویند که مقوله گرانی را باید از گران فروشی تفکیک کرد، چرا که برخی از واحدهای صنفی در ماه‌های گذشته از فشارهای خارجی و تحریم و بی‌ثباتی نرخ ارز نهایت سوء استفاده را کرده و قیمت اجناس را دلبخواهی افزایش دادند.

همزمان با شدت گرفتن گلایه شهروندان مازندرانی ، استاندار جدید مازندران دستور آغاز عملیات اجرایی نظارت بر بازار استان را با رمز «یا امیرالمومنین (ع) » صادر کرد و به گران فروشان و واسطه‌ها در این باره هشدار داد.

سید محمود حسینی‌پور همزمان با صدور دستور اجرای این طرح، گفت که عملیات اجرایی نظارت بر بازار استان به منظور برخورد قاطعانه با گران‌فروشی با همکاری مشترک بسیج، دستگاه قضا و تعزیرات حکومتی آغاز شده است. اگر چه در مرحله نخست ۳۷۰ نفر از نیروهای بسیجی برای نظارت بر بازار به کار گرفته شدند ، اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران اعلام کرد که صدها نفر دیگر از نیروهای بسیجی هم در این طرح به کار گرفته خواهند شد.

تاکنون این بازرسی‌ها و نظارت‌ها به باور کارشناسان اقتصادی در تعدیل قیمت‌ها و کاهش گران‌فروشی در بازار عرضه و تقاضای مازندران تاثیر گذار بوده است. به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در قالب طرح کمیته اقدام مشترک با همکاری جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعزیرات حکومتی، بازرسی‌ها از اصناف استان طی روزهای اخیر تشدید شده است و در نتیجه بازرسی‌های ۶۰۰ نیروی بازرسی در قالب بسیج اصناف و بازرسان صمت در یک هفته گذشته از سه‌هزار و ۸۰۰ واحد صنفی استان، به پلمپ ۵۸ واحد صنفی به دلیل احراز گران‌فروشی و احتکار کالا ختم شد.

حسینقلی قوانلو خاطر نشان کرد: در روزهای آینده هم یک‌هزار و ۲۰۰ نفر دیگر از افراد بسیج اصناف، برای تشدید نظارت‌ها به بازرسان اصناف استان اضافه شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: قبل از اجرای طرح بازرسی‌ها از بازار عرضه و تقاضا در استان، شاهد نوسان و افزایش قیمت اقلام غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ منجمد و گرم و تخم مرغ در بازار بودیم که در زمان حاضر قیمت این اقلام غذایی ثابت و متعادل شده است.

تمرکز بر رفع گران‌فروشی،ترافیک و زباله کارنامه دولت سیزدهم در مازندران

گره‌گشایی ضرب الاجل استاندار برای بر رفع مشکلات ترافیکی

در کنار پیگیری مسایل اجتماعی و اقتصادی در استان در صد روز اخیر، رفع مشکلات زیرساختی در حوزه عمران هم مورد تاکید دولت سیزدهم در مازندران بوده است ، چرا که ضرب الاجل محمود حسینی پور برای رفع مشکل ترافیکی جاده‌های مازندران در محور هراز گره‌گشا شد و طبق اعلام مدیران متولی جاده جایگزین هراز برای استفاده از موارد اضطراری و ایام پرترافیک آماده شده است.

سید محمود حسینی پور اول آذر ماه در رزمایش طرح زمستانی نیروی انتظامی، راهداری، اورژانس و هلال احمر مازندران هم برای دومین بار از وضعیت ترافیکی جاده های مازندران انتقاد کرده و گفته بود امکاناتی که اکنون در حوزه ایجاد امنیت راه های استان وجود دارد اصلا پاسخگوی نیاز ملی نیست، ترافیک جاده های استان روان نیست و مردم کشور که در طول سال با هدف استراحت و تفریح به این خطه سفر می کنند باید ۱۰ تا ۱۲ ساعت در ترافیک بمانند.

وی با تاکید بر این که جاده های مازندران در همه تعطیلات دارای ترافیک ۱۲ ساعته می شوند، افزوده بود : مدیریت استان باید پاسخگو باشد. باید آژیر این خطرات را به صدا در بیاوریم. باید چاره اندیشی و راهکار ارائه کنیم. این که مردم ۱۲ ساعت در ترافیک راه های مازندران می مانند هر لحظه اش بحران است و ستاد مدیریت بحران مازندران باید به این موارد توجه کند.

اما بعداز چند روز پس از انتقاد استاندار جدید و تعیین ضرب الاجل برای رفع مشکل ترافیکی جاده های مازندران، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری اعلام کرد که جاده جایگزین هراز با رفع برخی نواقص برای استفاده در مواقع اضطراری آماده شده است.

احمد توکلی گفت : تا پیش از این این جاده استانداردهای لازم را نداشت و شیب آن ۱۸ درصد بود ولی با رفع نواقص در حال حاضر شیب جاده به کمتر از ۱۵ درصد رسیده و آماده بهره برداری در مواقع اضطراری و پیک ترافیکی به مدت چندین ساعت است.

جاده جایگزین به طول چهار کیلومتر ساخته شده است تا برای روان سازی ترافیک محور هراز و پیشبرد کارهای اجرایی سد هراز مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این ، انتقاد استاندار جدید مازندران سبب شد تا معاون وزیر راه هم در سفری از قبل اعلام نشده به این استان سفر کند. خادمی در این سفر ضمن بازدید از محور قائمشهر - سوادکوه ، در دفتر استاندار با وی دیدار و گفت و گو کرد.

استاندار مازندران در این دیدار با تشریح معضل ترافیکی جاده‌های استان و اثرگذاری آن بر زیست روزمره شهروندان مازندرانی ، تاکید کرد : مدیران وزارت راه‌وشهرسازی در برنامه‌هایش مازندران را ملی ببیند.
وی افزود : کمتر مرکز استانی در کشور، مشکلات مرکز استان مازندران را دارد و باید برای جذب حداکثری بودجه های ملی تلاش کنیم، ترافیک در استان های دیگر با توجه به هزینه های صورت گرفته طی سال های اخیر روان شده است.
حسینی پور با بیان این که مازندران، به لحاظ کمیت و کیفیت تردد جزو استان های اول کشور است و برخورداری های طبیعی و مواهب الهی، میزان تردد به استان را بالا می برد، گفت : جمعیت مازندران در پیک جمعیت به بیش از هشت میلیون نفر می رسد و موجب بروز مشکلات ترافیکی برای مردم استان و مسافران می شود.
استاندار مازندران با اشاره به این که تمام استان های کشور را از نزدیک دیده است و می تواند ادعا کند که علیرغم ارایه خدمات ملی، هیچ استانی مثل مازندران در حوزه راه سازی فقیر نیست، یادآور شد: راه های مواصلاتی مازندران و مطالبه ایجاد آزاد راه، موضوع و ضرورتی ملی است و مردم مازندران به تنهایی به آزاد راه نیاز ندارند.
حسینی پور با بیان این که افزایش مسافران و گردشگران، طی سالهای اخیر اکوسیستم مازندران را به هم ریخته و به لحاظ روانی هم مشکلاتی ایجاد کرده است، تصریح کرد: مازندران، در واقع خانه همه ایرانیان عزیز است و مدیران وزارت راه و شهرسازی باید در برنامه هایشان، مازندران را ملی ببینند تا هم میزبانی خوب برای هموطنان و گردشگران باشیم و هم مازنی های عزیز در رفاه باشند.
وی با اشاره به این که مشکلات ترافیکی که بر استان بار شده است، آثارش در تمام حوزه ها دیده می شود و مردم مازندران سهمی از اقتصاد گردشگری ندارند، عنوان کرد: زباله از جمله مشکلات ناشی از این میزبانی است که باید با همراهی های ملی ساماندهی شود.
استاندار مازندران مشکلات روانی ناشی از ترافیک های سنگین را حق مردم مازندران ندانست و با بیان این که تحقیقات صورت گرفته در این مورد، نشان می دهد که مردم استان از این ناهنجاری بطور جدی آسیب دیده اند، گفت: در مقوله ترافیک باید به مباحث اجتماعی و روانی توجه کنیم.

تمرکز بر رفع گران‌فروشی،ترافیک و زباله کارنامه دولت سیزدهم در مازندران

پاکسازی شهرها و جاده‌های مازندران از زباله

گذشته از معضل ترافیک و گران فروشی ، چالش‌ زیست محیطی ناشی از زباله و پسماند در مازندران هم به عنوان یک محور کاری دولت سیزده در مازندران طی ۱۰۰ روز گذشته بی دستاورد نبوده است.

بی مبالاتی برخی شهروندان در رهاسازی زباله های خانگی در حاشیه کوچه ها و خیابان ها و یا کنار سطل های زباله، انباشته شدن سطل های زباله، پراکنده زباله داخل و کنار سطل ها توسط زباله گردها و دهها تصویر ناخوشایند دیگر و دامن درازی معضل زباله در مازندران سبب شده است تا حل آن به اولویت اصلی برنامه های تمامی استاندار جدید مازندران باشد و وی برای پاکسازی شهرها و جاده‌ها از زباله در اوایل آذر امسال مهلت ۱۵ روزه تعیین کرد.

محمود حسینی پور گفت : پاکسازی و جمع آوری زباله‌ها در شهرها و جاده‌های بین شهری مستلزم ایجاد یک نهضت و عزم همگانی است و مدیریت پسماند در شهرها و روستاهای استان به گونه‌ای باید باشد که هیچ فرد بومی و غیر بومی زباله را در طبیعت رها نکند.

وی افزود: اگر تا ۱۵ روز آینده در شهرها و جاده‌ها زباله‌ای مشاهد شود، شهردار یا مسئول مربوطه را بدون تعارف عزل می‌کنم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران کمتر از دو هفته پس از تعیین ضرب الاجل استاندار در گفت و گو با ایرنا از اقدام تمامی شهرداری های استان در ارتباط با پاکسازی شهرها و جاده‌های مازندران از زباله خبر داد و گفت: حُسن اجرای این طرح به صورت مستمر از سوی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران رصد خواهد شد.

تمرکز بر رفع گران‌فروشی،ترافیک و زباله کارنامه دولت سیزدهم در مازندران

احیاء ۶۰ واحد تولیدی راکد مازندران

عملکرد دولت سیزدهم در صد روز اول در بحث پایش واحدهای صنعتی راکد مازندران را هم باید به عنوان یکی از نقاط قوت مطرح کرد چرا که طبق گزارش مسئولان دستگاه های ذیربط با اقدامات انجام شده از اواخر مرداد سال جاری تاکنون ۶۰ واحد تولیدی مازندران با اشتغالزایی برای سه هزار و ۲۰۰ نفر به چرخه تولید بازگشتند.

رفع مشکلات اقتصادی و بازگرداندن واحدهای صنعتی راکد به چرخه تولید یکی از اولویت‌های کاری دولت سیزدهم ب وده است و رئیس جمهوری همواره در نشست‌های تخصصی نسبت به رفع مشکلات تولیدکنندگان تاکید داشته اند. از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی در استان‌های کشور مکلّف به تشکیل کارگروهی برای شناسایی و رفع مشکلات واحدهای صنعتی راکد شدند که ماحصل آن در مازندران بازگشت به چرخه تولید ۶۰ واحد صنعتی در ماه‌های گذشته بوده است.

سهم صنعت در اشتغال مازندران بسیار قابل توجه بوده و در زمان حاضر افزون بر ۶۰ هزار نفر در این دیار در واحدهای تولیدی مشغول به‌کار هستند که به باورکارشناسان، با راه‌اندازی مجدد ۳۷۵ دیگر واحد صنعتی راکد و غیرفعال دیگر استان در سال‌های آینده، می‌توان میزان اشتغالزایی در بخش صنعت استان را به ۱۵۰ هزار نفر افزایش داد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفت و گو با ایرنا در این باره گفت: از ۱۵ مرداد سال جاری تاکنون چهار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شد که از این تعداد ریاست دو جلسه برعهده استاندار مازندران و دو جلسه هم برعهده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران بوده است.

سید جابر کریمی افزود : همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی با بخش های تولید و صنعت مازندران در ماه های گذشته قابل توجه بوده و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان درماه های گذشته ۵۰ مصوبه گذراند که از این تعداد ۸۰درصد اجرا و ۲۰درصد در دست اجرا قرار دارد.

وی ادامه داد : همچنین ۵۰ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در بخش شهرستانی در استان از ابتدای سال جاری تاکنون برگزار شد که ۸۰ درصد مصوبات این نشست در گام اجرایی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت : بازگرداندن واحدهای صنعتی و تولیدی به چرخه تولید یکی از مهم ترین اولویت های استانداری در ماه های گذشته بوده و تداوم این روند می تواند موفقیت های خوبی را نصیب صنعت این دیار کند.

تمرکز بر رفع گران‌فروشی،ترافیک و زباله کارنامه دولت سیزدهم در مازندران

شتاب در تزریق واکسن تا تشکیل کارگروه ویژه کرونا

آغاز به کار دولت سیزدهم در یکی از بحرانی‌ترین شرایط کشورو مازندران از نظر همه‌گیری بیماری مرموز کرونا بود به طوری که در مقاطعی روزانه بیش از ۸۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به کویید ۱۹ جان خود را از دست می‌دادند و میزان ابتلا به کرونا هرروز رکورد تازه‌ای می زد و سیستم درمانی در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود. با چنین توصیفی نخستین اولویت دولتی که با شعار مردمی بودن پا در عرصه مسوولیت گذاشته بود؛ حفظ جان مردم به عنوان نخستین و البته مهم‌ترین خط قرمز خود بود. این تکاپو و نتیجه آن از دید جامعه در مازندران هم، پنهان نمانده و به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت طی سه ماه گذشته تبدیل شده است.

در این ارتباط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با ایرنا گفت: روند واکسیناسیون در استان مازندران با افزایش تعداد مراکز تجمعی و فراوانی واکسن‌های داخلی و خارجی در ماه‌های گذشته شتاب خوبی گرفت و براساس آمار میزان تزریق واکسن کرونا در استان در اواسط مرداد سال جاری در بین جامعه هدف ۱۸ سال به بالای مازندران حدود ۳۰ درصد بود که این رقم اکنون به ۹۵ درصد رسیده است.

دکتر قاسم اویس ادامه داد: برخلاف ماه‌های قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم که کمبود واکسن وضعیت واکسیناسیون را با مشکلاتی روبه رو کرده بود، تدابیر اتخاذ شده از سوی مسوولان امر باعث شده تا چرخ واکسیناسیون این روزها در مازندران روان‌تر به حرکت درآید.

وی با اشاره به آمار شهرستانی تزریق واکسن در ماه های گذشته، گفت: از مجموع افراد واجد شرایط ۱۲ تا ۱۸ سال در استان مازندران، تاکنون در سیمرغ ۱۰۰ درصد، سوادکوه شمالی ۱۰۰ درصد، محمودآباد ۱۰۰ درصد، سودادکوه ۱۰۰ درصد، چالوس ۱۰۰ درصد، تنکابن ۹۸ درصد، نور ۹۶.۵ درصد، کلاردشت ۹۶.۴ درصد، نکا ۹۶.۱ درصد، عباس آباد ۹۵.۸ درصد، جویبار ۹۵.۶ درصد، رامسر ۹۵.۵ درصد، فریدونکنار ۹۵.۱ درصد، گلوگاه ۹۵ درصد، میاندورود ۹۴.۹ درصد، آمل ۹۴.۸ درصد، نوشهر ۹۴ درصد، بابلسر ۹۳.۹ درصد، ساری ۹۳.۸ درصد، بهشهر ۸۸.۹ درصد، قایمشهر ۸۶.۹ و بابل ۸۵ درصد از جامعه هدف حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم زشکی مازندران اضافه کرد: در مجموع در استان مازندران بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دُز واکسن کرونا تزریق شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد واکسن‌های تزریقی در ۱۰۰ روز اخیر بوده است.

با وجود روند مثبت تزریق واکسن کرونا اما استاندار مازندران در یکی از جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا بر ضرورت آمادگی برای مقابله با سویه جدید کرونا تاکید کرد و گفت: برای تصمیم گیری به‌موقع و کنترل و پیشگیری از شرایط حاد یک کارگروه ویژه کرونا در استان فعال شد. ‌

سیدمحمود حسینی پور افزود: شرایط مقابله با ویروس کرونا در استان وضعیت مناسبی دارد، اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید افزایش یابد و جامعه نسبت به مراقبت‌های بهداشتی در پیشگیری از این بیماری حساسیت لازم را داشته باشد.

تمرکز بر رفع گران‌فروشی،ترافیک و زباله کارنامه دولت سیزدهم در مازندران

بارقه امید با سفر مدیران ملی

در ماه‌های گذشته در کنار اقدامات مسوولان استانی، برخی مدیران ملی هم به استان مازندران سفرهای داشتند که ماحصل این سفرها زمینه هم‌افزایی و هم‌سویی بیش از پیش نیروهای اجرایی با رویکرد آبادانی و توسعه را کلید زدند.

در ۱۵ و ۱۶ آذر سال جاری، مازندران میزبان علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست بود که در این سفر وی با حضور در محل ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری و شنیدن اظهارات مسوولان مرتبط، وعده داد برای شتاب بخشیدن به تخصیص اعتبارات دولتی مربوط به این پروژه هیات دولت با وزیر کشور گفت‌وگو کند.

سلاجقه وعده داد: امیدوارم روند اجرایی و مدیریتی در پروژه زباله سوز ساری به شکلی پیش برود که مانند به الگویی برای سایر مناطق کشور تبدیل شود.

وی همچنین در این سفر با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و برخی مناطق حفاظت شده این استان دیدن کرد.

در پنجم آبان امسال هم اکبر نیکزاد، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مازندران سفر کرد و مشکلات حوزه مسکن روستاهای استان را از نزدیک بررسی و تاکید کرد که مشکل جوانان بومی روستاهای مازندران برای تامین زمین مورد نیاز ساخت مسکن با حفظ حساسیت‌های تغییر کاربری باید برطرف شود.

همچنین در نهم شهریور امسال هم حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان به استان ماندران سفر کرد و در این سفر از طرح‌های نیمه تمام شهرستان های غرب مازندران شامل سالن ورزشی شهید صدر و همچنین سالن ورزشی گالش محله در بخش دالخانی بازدید کرد و در ارتباط با تامین اعتبار تکمیل این طح ها مصوبات خوبی گذرانده شد.

تمرکز بر رفع گران‌فروشی،ترافیک و زباله کارنامه دولت سیزدهم در مازندران

تسریع برای اجرای جهش تولید مسکن

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌جمهوری از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد و سهم سالانه مازندران از طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۳۸ هزار خانه است که طبق اعلام اداره کل راه وشهرسازی استان تاکنون بیش از ۴۳ هزار نفر برای خانه دار شدن از مسیر اجرای این طرح ثبت نام کرده اند.

معاون راه و شهرسازی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: استقبال مازندرانی ها از طرح نهضت ملی مسکن در ماه های گذشته چشمگیر بوده است و مازندران یکی از استان های پیشتاز در نام نویسی و تسریع در رفع مشکلات زیرساختی در اجرای این طرح است.

عباس رهگشای تاکید کرد: در ۱۰۰ روز اخیر حدود ۷۰ درصد از زیرساخت های ساخت مسکن ملی در استان فراهم شده است و در روزهای آینده عملیات کلنگ زنی و اجرای این طرح باحضور مسوولان ملی انجام خواهد شد.

استان مازندران دارای ۲۲ شهرستان و براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، سه میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس