فوق تخصص خون: یزد در رتبه نخست پرخطرترین استان‌های سرطانی قرار دارد


فوق تخصص خون: یزد در رتبه نخست پرخطرترین استان‌های سرطانی قرار دارد

یزد- ایرنا- یک فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان گفت: استان یزد در رتبه نخست پر خطرترین استان‌های کشور به لحاظ شیوع سرطان قرار دارد.

دکتر حسنعلی واحدیان اردکانی عصر دوشنبه به ایرنا افزود: پرخطرترین استانهای ایران در کل ۱۰ سرطان شایع مردان به ترتیب یزد، زنجان و آذربایجان غربی و پرخطرترین استانهای ایران در کل ۱۰ سرطان شایع زنان هم به ترتیب یزد، خراسان رضوی و اصفهان هستند.

به گفته وی نتایج دومین گزارش ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران منتشر شده که بر اساس آن پرخطرترین استانهای کشور در ۱۰ سرطان شایع مشخص شدند.

وی شایعترین سرطان ها در ایران بر اساس آخرین آمار به روز و استاندارد شده سنی را سرطان های پستان با ۳۲.۹ ، پروستات با ۱۶.۹۳، پوست (غیرملانوم) با ۱۴.۶۸، معده با ۱۳.۷۰ و روده بزرگ با ۱۳.۳۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اعلام کرد.

این فوق تخصص، همچنین شایعترین سرطانها در مردان ایرانی را سرطان معده با ۱۷.۷۴ ، پوست غیرملانوم با ۱۷.۴۹ ، پروستات با ۱۶.۹۳، روده بزرگ با ۱۴.۱۳ و مثانه با ۱۲.۵۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اعلام کرد و گفت: شایعترین سرطان ها در زنان ایرانی هم سرطان پستان با ۳۲.۹ ، روده بزرگ با ۱۱.۷۰ ، پوست (غیرملانوم) با ۱۰.۸۵ ، معده با ۸.۶۷ و تیروئید با ۷.۳۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

به گفته وی نرخ بروز سرطان در ایران ۱۴۹.۷۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر و در دنیا ۱۸۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر و حاکی از نرخ بسیار پایین تر بروز سرطان در ایران در مقایسه با متوسط دنیاست و لذا ایران در منطقه «خطر متوسط» سرطان جهان قرار دارد و ادعای سونامی سرطان در ایران، غیرعلمی و غیرواقعی است.

فوق تخصص خون: یزد در رتبه نخست پرخطرترین استان‌های سرطانی قرار دارد

دکتر واحدیان، گروه سنی بیشترین بروز سرطان در ایران را ۷۵ تا ۸۵ سال ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس جغرافیای سرطان در ایران، بروز بیشتر سرطانهای دستگاه گوارش فوقانی بویژه معده و مری در شمال غرب و شمال شرق ایران و بروز بیشتر بدخیمی های پستان، روده بزرگ، پوست، تیروئید، مثانه، پروستات و تخمدان در بخش های مرکزی و جنوب ایران گزارش شده است.

وی دومین علت مرگ در جهان و سومین علت مرگ در ایران پس از حوادث ترافیکی و بیماری های قلبی و عروقی را سرطان اعلام کرد.

این متخصص همچنین تعداد مرگ سالانه بر اثر سرطانها در ایران را ۵۴ هزار نفر از ۳۶۰ هزار مرگ (۱۴.۹ درصد از کل مرگ ها ) ذکر کرد.

وی متوسط بروز سرطان به ترتیب در کشورهای اروپایی و آمریکا با رقم ۲۶۷ نفر و ۳۱۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار جمعیت اعلام کرد و آن را حاکی از نرخ پایین تر بروز سرطان در ایران دانست

واحدیان اردکانی افزود: ایران از جامع ترین و پیشرفته ترین برنامه ثبت سرطان منطقه و جهان برخوردار است.

استان یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور، رتبه‌های اول تا سوم را دارد که ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است؛ دیابت، توسعه صنعتی نامتوازن، مصرف مواد غذایی ناسالم، مصرف سیگار و قلیان از دلایل ابتلا به سرطان در استان یزد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد