نوید تحقق مطالبه فرهنگوران برای ساخت مرکز حافظ‌شناسی در شیراز


نوید تحقق مطالبه فرهنگوران برای ساخت مرکز حافظ‌شناسی در شیراز

شیراز- ایرنا- ساخت مرکز حافظ شناسی طی سالیان گذشته از مطالبات ادیبان و اهالی فرهنگ در شیراز بوده و طی آیین‌های مختلف در ایام نزدیک به بیستم مهرماه یادروز حافظ بیان شده است، اما این بار دولت سیزدهم برای تحقق این خواست فرهنگوران آستین همت بالا زد و عزم کلنگ‌زنی این طرح در سال 1400 را دارد.

پیش از این، رئیس مرکز حافظ شناسی ۱۹ مهرماه ۱۳۹۷ در آیین گرامیداشت یادروز حافظ با انتقاد از نبود یک مرکز جامع برای پژوهش درباره آثار لسان الغیب و معرفی این شاعر بلندآوازه در شیراز گفت: چگونه می‌شود شخصیتی به والایی حافظ در این شهر وجود داشته باشد اما پژوهشکده ای در خور شان او نداشته باشیم؟
کاووس حسنلی افزود: چگونه می‌شود کرسی پژوهشی حافظ وجود داشته باشد، دوره پسادکتری در آن کرسی باشد و استادانی از کشورهای دیگر باعنوان فرصت مطالعاتی مشغول تحقیق باشند لیکن پژوهشکده ای شایسته حافظ نداشته باشیم؟
رئیس مرکز حافظ شناسی بیان کرد: امیدوارم صدای من به گوش مدیران برسد و بدانند که تنها به حافظ افتخار کردن کافی نیست بلکه اگر بخواهیم حافظ را پاس بداریم، باید این مهم متناسب با شان او باشد.

قول وزیر فرهنگ برای ساخت مرکز حافظ شناسی
پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس سه‌شنبه در گزارشی از دیدار استاندار فارس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که کلنگ مرکز حافظ شناسی در شیراز زادگاه حافظ به زمین زده می‌شود تا محل مناسبی برای فعالیت‌های ادبی،‌ آموزشی و پژوهشی درباره این شاعر بلندآوازه ایران ایجاد شود.
بنا بر این گزارش، در دیدار استاندار فارس و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تهران صورت گرفت، بر اهمیت پیگیری تکمیل پروژه های نیمه تمام و تقویت زیرساخت های فرهنگی این استان تاکید شد.
محمد هادی ایمانیه در این دیدار به ناتمام بودن تالار شهر شیراز اشاره کرد و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قول داد طی سه سال آینده منتهی به ۱۴۰۲ تمام اعتبار مورد نیاز این پروژه به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان تامین و آماده افتتاح شود.

نوید تحقق مطالبه فرهنگوران برای ساخت مرکز حافظ‌شناسی در شیراز دیدار استاندار فارس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/ آذرماه ۱۴۰۰، تهران


بر اساس این گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با بیان اینکه احداث کتابخانه ارسنجان از مصوبات قدیمی دولت های گذشته است، افزود: تامین اعتبار این پروژه را از تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می دانیم و در این زمینه قول همکاری می دهیم.
همچنین اسماعیلی در زمینه تامین اعتبار برای اتمام موزه پاسارگاد نیز قول مساعد داد.
با توجه به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم یادروز حافظ که ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ در شیراز و یک روز قبل از سفر استانی دولت برگزار شد، اسماعیلی همچنین قول احداث مرکز حافظ شناسی را داد و گفت: با تامین اعتبار لازم، در سال‌جاری این طرح کلنگ زنی می شود تا محل مناسبی برای فعالیت های ادبی، آموزشی و پژوهشی درباره حافظ ایجاد شود.

نوید تحقق مطالبه فرهنگوران برای ساخت مرکز حافظ‌شناسی در شیراز رئیس‌جمهوری در سفر به استان فارس به زیارت آرامگاه حافظ رفت/ ۲۲ مهر ۱۴۰۰

نگاه دولت سیزدهم به حافظ
آیت الله رئیسی رئیس‌جمهوری پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در سفر استانی به فارس با حضور در مجموعه حافظیه شیراز، آرامگاه شاعر بزرگ فارسی زبان حافظ شیرازی را زیارت کرد.
دکتر رئیسی گفت: حافظ، ستاره درخشان غزل و شعر فارسی، و حافظِ هویت ملی و دینی ایرانیان است.
رئیس جمهوری گفت: غزلیات حافظ، پیام توحید و خداباوری است و دیوان او که ایرانیان آن را در کنار قرآن کریم بر طاقچه‌های خود دارند، پر از حکمت است.

نوید تحقق مطالبه فرهنگوران برای ساخت مرکز حافظ‌شناسی در شیراز اهدای تاج گل به مزار حافظ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/ شامگاه چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰، آیین یادروز حافظ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز شامگاه چهارشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ در آیین یادروز گرامیداشت حافظ که با حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و مسئولان استانی در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: افتخار دارم که در روزهای آغازین کاری ام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرقد نورانی شاعر بزرگ و پرآوازه ایرانی و در جمع دانشمندان ، بزرگان و حافظ شناسان و حافظ پژوهان حضور پیدا کرده ام.
محمد مهدی اسماعیلی خاطرنشان کرد:‌ حافظ و سعدی دو شخصیت نامدار و نام آور و تاریخ ساز ایران هستند.
وی یادآور شد: هیچ فرد ایرانی را نمی توان پیدا کرد که قرابت و خاطره ای یا روایت و شعری و یا نثری از سعدی و حافظ به ذهن نداشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به درخواست استاندار فارس در زمینه تکمیل طرح توسعه آرامگاه حافظ گفت:‌ از طرف رئیس‌جمهوری قول می دهم در دوره چهار ساله دولت سیزدهم، این طرح به صورت کامل اجرا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جام ملت‌های فوتسال آسیا|ازبکستان حریف ایران در نیمه‌نهایی شد