خروش هنر در گیلان 


خروش هنر در گیلان 

رشت – ایرنا – میدان داری کرونا بر فعالیت های فرهنگی و هنری آرام آرام تمام می شود و بار دیگر خروش هنر ،چهره گیلان را رنگ و رخی تازه می بخشد؛جشنواره های هنری یکی پس از دیگری فراخوان می دهند ،صف خرید بلیت سینما به راه است،فضای گالری ها پویا و تبلیغ نمایش های مجوز گرفته فضای استان را دگرگون کرده است.

ساز فرهنگ و هنر گیلان به تقریب همیشه کوک بود تا کرونا پرده در شد؛ سبک زندگی دیگر گشت و زندگی ها منجمد و غبار رکود بر فعالیت های فرهنگی و هنری نیز نشست تا به امروز که به قوت واکسیناسیون و بهبود شرایط کرونایی بار دیگر نوستالژی صف های طولانی سینما در سینما ۲۲ بهمن با فیلم قهرمان تکرار شد و هلهله شادی گروه های حائز رتبه در اختتامیه سی و سومین جشنواره استانی تئاتر گیلان ،زندگی هنری را به جریان انداخت.

خروش هنر در گیلان 


آئین اختتامیه جشنواره استانی تئاتر گیلان برگزار شد و با اعلام هیئت داوران نمایش «خلیج خوک‌ها» به کارگردانی رضا جوینده و «سیا ریحون» به کارگردانی علیرضا عباسی با اندکی تغییرات برای حضور در چهلمین جشنواره تئاتر فجر انتخاب شدند.

خروش هنر در گیلان 

پیام دهکردی بازیگر و کارگردان تئاتر که به همراه فرامرز طالبی و مهرداد هنرمند داوری جشنواره یادشده را عهده دار بود ، در آئین اختتامیه سی و سومین جشنواره استانی تئاتر گیلان، بر فرهنگ بعنوان هویت جامعه تاکید و تصریح کرد: حوزه فرهنگ ،حوزه مغفول و غریب دهه هایی است که پشت سر گذارده ایم .
وی افزود:واقعیت اینست اگر حال جامعه ما خوب نیست و بررسی می کنیم جامعه نیاز به امید دارد ،اگر معضلات آسیب های اجتماعی فراوان است بدلیل ضعف فعالیت در حوزه فرهنگ است .
دهکردی اظهار داشت:حوزه فرهنگ حوزه بسیطی است و به مثابه هوا می ماند؛ کاری که یک تئاتر می تواند انجام دهد هرگز هیچ نصیحتی نمی تواند انجام دهد ؛تئاتر روایت یک زندگی است و چگونه زندگی کردن را به بشر می آموزد و نهاد تولید اندیشه است.
وی تئاتر را سرمایه بی بدیلی توصیف کرد که می توان به سبب این ابزار شکوهمند بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه را با آن سامان بخشید.

خروش هنر در گیلان 


هنوز مراسم اختتامیه جشنواره تمام نشده بود که معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام کرد: چهارمین جشنواره نمایشنامه نویسی آموزشگاه های آزاد گیلان در پاسداشت مفاخر استان این بار در گرامیداشت تلاش های استاد فرامرز طالبی برگزار می شود.
فرامرز طالبی محقق ،کارگردان تئاتر ،نویسنده ، پژوهشگر و گردآورنده کتاب شناخت نامه رادی است و اکبر رادی شکوه تئاتر گیلان است که فرامرز طالبی در رابطه با او می گوید: رادی "ایرانی" نوشت و نام آن را " تئاتر هویت " گذاشت و شخصیت های برآمده از سرزمینش را آنقدر غنی و گسترده به نقش می کشد که در گستره تئاتر ،جهانی می شوند.

خروش هنر در گیلان 


سید امیر مصباح بیان کرد: جشنواره نمایشنامه نویسی آموزشگاه های آزاد هنری استان در پاسداشت بزرگان فرهنگ و هنر این سرزمین تعریف شده و هر مرحله از آن در گرامیداشت یکی از بزرگان فرهنگ و هنر استان برگزار می شود و این بار برای نخستین بار تمام آثار به صورت نمایش رادیویی با هماهنگی مرکز رادیو پخش می‌شود.
وی ، ایجاد زمینه مناسب برای بروز و ظهور خلاقیت‌های هنری در قالب نمایشنامه‌نویسی برای هنرجویان آموزشگاه‌ها، استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و فعال، ارج نهادن به آموزش هنر، معرفی و تعالی ارزشهای والای هنر ایرانی و اسلامی، ایجاد ارتباط هنری بین هنرمندان آموزشگاه‌های آزاد هنری استان و الگو سازی برای نسل نو مخاطبان هنر را از بارزترین اهداف این جشنواره عنوان کرد.
معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان آن که فرهاد پاک سرشت ،یوسف فخرایی و حبیب پور یوسفی استادان و پیشکسوتان حوزه تئاتر گیلان بوده اند که سه دوره از جشنواره یادشده در پاسداشت آنان برگزار شده است، از علاقه مندان به شرکت در این دوره از جشنواره خواست آثار خود را تا پایان دی ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
اگر چه کرونا، کنشگران هنر گیلان را در بحران شیوع این ویروس بر آن داشت تا فعالان پویای عرصه هنر را در مقطعی از زمان به خانه مانی و فعالیت های آنلاین تشویق کنند( تا آنجا که سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان نیز بدون تماشاگر و از طریق فضای مجازی برگزار شد) ؛اما امروز بار دیگر گیلان می رود تا شاید رفته رفته سایه سیاه این بیماری جهانگیر را دور کند و تکرار پر بسامد شعر، موسیقی، تئاتر و گالری رنگ زندگی بر چهره جامعه نقش کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403