دریافت سکه به عنوان حق‌الزحمه، ترفند جدید پزشکان برای فرار مالیاتی


دریافت سکه به عنوان حق‌الزحمه، ترفند جدید پزشکان برای فرار مالیاتی

تبریز - ایرنا - طلب سکه از بیماران، ترفند جدید برخی از پزشکان تبریز برای فرار مالیاتی و تحمیل هزینه‌های گزاف و غیرقانونی بر شهروندان است که در ادبیات نظام سلامت از آن با عنوان «زیرمیزی» یاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، برخی از پزشکان تبریز که پیش از این با بکارگیری ترفندهایی چون عدم استفاده از دستگاه کارت‌خوان(پوز)، مجبور کردن بیماران به پرداخت هزینه درخواستی از عابر کارت و یا استفاده از دستگاه کارت‌خوان اجاره ای برای فرار مالیاتی می کوشیدند، اکنون به دنبال الزامی شدن استفاده از کارت خوان در مطب‌ها و همچنین بالا رفتن هزینه‌های جراحی، دریافت سکه به عنوان حق‌الزحمه را به روش های مزبور افزوده یا جایگزین آن کرده اند.

ارقام مختلفی برای فرار مالیاتی پزشکان در ایران، عنوان می شود، اما رقم آن هر چه باشد، پذیرش رواج این پدیده مذموم در میان برخی از پزشکان به عنوان قشر نخبه و فرهیخته جامعه غیرممکن است؛ بر اساس گزارشش که حدود پنج سال پیش از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شد، رقم فرار مالیاتی پزشکان چیزی حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام شد.

هر چند مسوولان سازمان های مسوول از قبیل دانشگاه علوم پزشکی تبریز بارها اعلام کرده اند که با تلاش پزشکان متخلف برای فرار مالیاتی و گرفتن زیرمیزی از بیماران به صورت جدی برخورد می شود، اما واقعیت این است که این اقدام مذموم، یک امر اخلاقی و انسانی است که منسوخ شدن آن قبل از هر چیز نیازمند رعایت اخلاق از سوی فرد متخلف می باشد.

در این پدیده، پزشکان با روش‌های گوناگون به پنهان کردن درآمد خود می‌پردازند و بدین طریق از پرداخت مالیاتِ درآمدهای کلان خود طفره می‌روند که قرار ندادن کارت خوان در مطب و یا ثبت نکردن کارت خوان به نام خود و همچنین اجاره آن از مغازه داران و دست فروشان نمونه هایی از آن است.

گزارش تفریغ بودجه سال گذشته حاکی از آن است که در راستای الزام به ثبت‌نام و استفاده از پایانه‌های فروشگاهی (کارت خوان)، تنها ۳۵ درصد از پزشکان شناسایی شده اقدام به ثبت‌نام در سامانه مالیاتی کرده‌اند.

سازمان امور مالیاتی از شهریور ۲ سال قبل، ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی، معادل حدود ۵۰ شغل را دسته‌بندی کرد تا برای شفاف شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی، مکلف به ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از کارت خوان باشند که اولین گروه از آن‌ها، پزشکان و فعالان حوزه درمان دارای مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی بودند.

طبق اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، تا پایان سال ۱۳۹۸ فقط ۵۰ درصد از پزشکان با وجود جریمه‌ای معادل دو درصد فروش، اقدام به ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی کرده‌اند و پس از الزام پزشکان، نوبت به وکلا برای ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی و استفاده از کارت خوان رسید.

از آنجا که طبق قانون بودجه سال گذشته، پزشکان و وکلا از ابتدای سال گذشته ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی شده اند؛ اکنون گزارش منتشر شده دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال گذشته، نشان می‌دهد که از ۱۵۵ هزار نفر مشمولین شناسایی شده در این زمینه، تنها ۵۴ هزار و ۴۹۰ نفر معادل (معادل ۳۵ درصد) در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده‌اند؛ البته لازم به توضیح است انجام ثبت‌نام مذکور به منزله استفاده از پایانه‌های فروشگاهی (دستگاه کارت خوان) نیست.

در هر حال، اکنون به رغم اجبار استفاده از کارت خوان در مطب‌ها، برخی پزشکان برای مشخص نشدن میزان درآمدشان، از بیماران خود پول نقد مطالبه می کنند و استفاده از کارت بانکی آخرین گزینه آنها برای دریافت حق‌الزحمه درمان است.

به دنبال بالا رفتن هزینه های درمان و جراحی و دشوار بودن حمل پول نقد، اخیرا در برخی از مطب‌های تبریز، پزشکان برای دریافت حق‌الزحمه جراحی های خود از بیماران، درخواست سکه می کنند و افرادی که تحت جراحی های درمانی و یا زیبایی قرار می گیرند چاره ای جز قبول پیشنهاد پزشک معالج و جراح ندارند.

خانمی که برای جراحی زیبایی به یکی از مطب های مستقر در تبریز مراجعه کرده بود، در این باره به ایرنا گفت: پس از انجام معاینه و آزمایشات لازم، زمانیکه موقع تعیین وقت برای عمل جراحی شد، پزشک جراح عنوان کرد که هزینه جراحی باید به شکل ۲ سکه تمام پرداخت شود و کارت خوان و پول نقد را نمی پذیرد.

وی که خواست نامش فاش نشود، عنوان کرد: چون برای من فرقی نمی کرد که هزینه جراحی را نقدی یا غیرنقدی بپردازم، به یکی از طلا فروشی های تبریز رفتم و با قیمت مشخص ۲ سکه خریداری و به منشی تحویل دادم و عمل جراحی روی من صورت گرفت.

گفته های این خانم نشان می دهد که ترفند جدید پزشکان برای فرار از دادن مالیات، به مراتب مذموم تر از ترفندها و ابتکارات قبلی بوده و این روش نه تنها هیچ مالیاتی برای پزشکان ندارد، بلکه با توجه به نوسان قیمت طلا و سکه در بازار برای آنها، ارزش افزوده نیز به همراه دارد.

بیمار دیگری که از شهرستان برای درمان و جراحی قلب به تبریز آمده بود با تایید مطالبه سکه به جای پول نقد و کارت خوان از سوی پزشکان، گفت: جراح من که پزشکی مجرب در حوزه خود می باشد، در یکی از بیمارستان های خصوصی عمل جراحی را انجام می دهد و با توجه به اینکه هزینه جراحی علاوه بر هزینه های بیمارستان، بسیار بالا بود از این رو از من به عنوان حق‌الزحمه، طلا به قیمت روز که معادل هزینه‌ها بود، خواسته شد.

وی اضافه کرد: من دلیل این کار پزشکان را نمی دانستم اما متوجه شده‌ام که برای ندادن مالیات دست به این کار می زنند.

کالرشناسان می گویند با توجه به مشخص نبودن دقیق میزان درآمد پزشکان و همچنین نقص سیستم مالیاتی در کشور، برخی از پزشکان با بیش از دو سه میلیارد تومان درآمد در ماه، کمتر از کارمندی که ۶ میلیون تومان حقوق می گیرد، مالیات می دهند و برخی از آنها حتی حاضر به دادن این مالیات اندک نیز نبوده و به دنبال راه های مختلف برای فرار از مالیات هستند.

هر چند طی سال های اخیر اقداماتی در زمینه پیشگیری و مقابله با فرار مالیاتی انجام شده است، اما مشکل فرارهای مالیاتی پزشکان همچنان ادامه دارد و اختصاص شماره تلفن تماس و سامانه رسیدگی به شکایات از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و یا الزام به نصب کارت خوان و غیره، تاکنون چاره ساز نشده و راه های فرار مالیاتی هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

به نظر می رسد جمع آوری اطلاعات دقیق از درآمد پزشکان با ثبت اطلاعات به‌روز و مستند، راهکاری مناسبی برای کاهش فرارهای مالیاتی پزشکان باشد و الزام به نصب کارتخوان و یا تعیین سامانه رسیدگی به شکایت به تنهایی نمی تواند از فرار مالیاتی بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی سالانه جلوگیری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی