برگزیدگان جایزه جلال ستاری معرفی شدند


با پایان یافتن هشتمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی جایزه جلال ستاری؛ به پیتر شومان، نینا مالیکوا و جمشید ملک‌پور، سه نفر از پژوهشگران برتر اهدا شد.

به گزارش شفاف به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، حمیدرضا اردلان دبیر هشتمین سمینار بین‌المللی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ضمن اشاره به اینکه سه پژوهشگر براساس نظر هیات داوران هشتمین سمینار بین‌المللی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به منظور دریافت جایزه جلال ستاری انتخاب شده‌اند، گفت: از این سه نفر، دو تن خارجی و یک نفر ایرانی است. پیتر شومان، نینا مالیکوا و جمشید ملک‌پور به عنوان سه پژوهشگر برتر این دوره از جایزه جلال ستاری معرفی شدند و لوح تقدیر و تندیس جشنواره بیستم را دریافت خواهند کرد.
او در ادامه افزود: پیتر شومان، اصالتاً آلمانی است و در دوران جوانی و پس از جنگ جهانی دوم به دلیل درگیری‌های میان آلمان و آمریکا سوار کشتی شده و با آن سفر می‌کند. داخل کشتی مردم مهاجر نان می‌پختند و برای اینکه نان‌ها با یکدیگر ادقام نشوند هر خانواده بر روی نان خود مهری می‌زد. این موضوع در ذهن شومان باقی می‌ماند و زمانیکه گروه عروسکی «نان و عروسک» را تشکیل داد، نان را توسعه داده و میان مخاطبان تقسیم می‌کند.

حمیدضا اردلان همچنین اضافه کرد: شومان در ابتدای ورود به آمریکا از وضعیت سرمایه‌داری در آن کشور پرسش می‌کند و در جنگ ویتنام عروسک بزرگی را می‌سازد و به تیر چراغ برق نیویورک آویزان می‌کند و به مردم جهان می‌گوید که در جنگ میان ویتنام و آمریکا، ده‌ها مسیحی به صلیب کشیده شدند. این روایت یکی از دلایل توقف جنگ می‌شود و از این رو شومان فعالیت ضدجنگ با تم عدالت‌جویانه را آغاز کرده و توسط یک جریان در فرانسه شناخته می‌شود. او بیش از یک دهه به سراسر اروپا سفر می‌کند و مکتب خود را که عبارت است از یک ذهن ساده و عامه فهم برای همه مردم را گسترش داده و تئاترهای خود را اجرا می‌کند.

اردلان با بیان اینکه پیتر شومان شاید یکی از پیامبران تئاتر و تئاتر عروسکی جهان بشمار برود، اظهار کرد: مکتب او در جهان و ایران اشاعه دارد و او همین لحظه نمایش «پارسیان اشیل» را آماده اجرا در نیویورک داد. شومان ده سال پیش به دانشگاه هنر در ایران دعوت شد.
او در ادامه از دکتر محمدرضا اصلانی برای اهدای جایزه پیتر شومان به دکتر محمدمنصور فلامکی به نمایندگی از پیتر شومان دعوت کرد و یادآور شد: از آنجا که شومان بیش از 85 سال سن دارد و اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت چندان مناسبی برای سفر نیست، او به ایران نیامد.
دبیر هشتمین سمینار بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از نینا مالیکوا به عنوان دومین دریافت‌کننده جایزه جلال ستاری نام برد و تصریح کرد: در روند جنگ جهانی اول بچه‌های بسیاری بی‌خانواده شده و از این رو تعدادی از هنرمندان تئاتر در مهدکودک‌ها جمع شده و با هنر نمایش، کودکان را سرپرستی می‌کردند. این موضوع بسیار موردتوجه سازمان ملل و تشکیلات جهانی قرار گرفت و از این رو یونیما تشکیل شد.
او افزود: نطفه این جریان در کشور چک بود و نینا مالیکوا روزنامه‌نگار که در حوزه فلسفه تئاتر درس خوانده بود آخرین نسل این جریان بود. او بسیار خوشنام و محبوب بود و کمک‌های مردمی بسیاری انجام داده بود. مالیکوا پژوهش‌های بسیار درخشانی در حوزه تئاتر دارد.
در ادامه حمیدرضا اردلان با دعوت از قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، جایزه نینا مالیکوا را به جهان آرا به نمایندگی از او اهدا کرد تا به دست مالیکوا برساند.
در پایان مراسم نیز حمیدرضا اردلان از دکتر جمشید ملک‌پور به عنوان سومین دریافت‌کننده جایزه جلال ستاری نام برد وملک‌پور سخنان کوتاهی درباره جلال ستاری مطرح کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403