«بی‌همگان» کلید خورد/ تخریب مجسمه‌های غربی و مناظره جامعه شناسی اعتراض


«بی‌همگان» کلید خورد/ تخریب مجسمه‌های غربی و مناظره جامعه شناسی اعتراض

تهران- ایرنا- پخش سریال «لبه تاریکی» از شبکه آی‌فیلم، پخش زنده نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران از رادیو فرهنگ، آغاز تصویربرداری بی‌همگان در خیابان‌های تهران، مناظره درباره «جامعه شناسی اعتراض در ایران» و حضور منصور ضابطیان در برنامه رخ به رخ از جمله خبرهای امروز صداوسیماست.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از صداوسیما، پخش سریال تلویزیونی لبه تاریکی به‌کارگردانی سعید سلطانی از جمعه ۱۹ آذر در شبکه آی‌فیلم فارسی آغاز می‌شود. سریال لبه تاریکی به تهیه کنندگی حسین پیر هادی و علی اکبر شاه مرادی هر روز ساعت ۱۶ مهمان آی فیلمی‌ها می‌شود.

این سریال داستان مردی به نام ناصر را روایت می‌کند که برای اعتیادش از محل کارش اخراج می‌شود و همین دلیلی می‌شود که به دوستان قدیمی اش روی بیاورد که در کار قاچاق مواد مخدر هستند. نادر رئیس این باند است که به ناصر پیشنهاد پخش مواد مخدر در سطح شهر می‌دهد، اما ناصر از آنجا که مجبور است این مواد را بین جوانان و نوجوانان پخش کند از این کار سر باز می‌زند...

محمد علی کشاورز، آزیتا لاچینی، دانیال حکیمی، رضا خندان، پزمان بازعی، بیتا ناصر و علیرضا جعفری بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

لبه تاریکی هر روز ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه آی فیلم می رود و ساعت های ۰۰:۰۰ و ۸ روز بعد بازپخش می‌شود.

گیلدخت عاشقانه‌ای از آی‌فیلم
مجموعه تلویزیونی گیلدخت به کارگردانی مجید اسماعیلی به زودی روی آنتن شبکه آی‌فیلم فارسی می‌رود. گیلدخت سریالی درام در بستر تاریخی است که در فیلم و سریال معاونت برون مرزی تولید شده است. این سریال، حدودا در۶۰ قسمت تولید شده و به زودی برای مخاطبان شبکه آی‌فیلم فارسی پخش خواهد شد.
طراحی داستان و نگارش فیلمنامه توسط مجید آسودگان انجام شده است و تهیه‌کنندگی این سریال را محمدرضا شفیعی برعهده دارد.
از جمله بازیگران گیلدخت می‌توان به محمود پاک‌نیت، پریوش نظریه، فریبا متخصص، رامتین خداپناهی، سعید چنگیزیان، شقایق فراهانی، ثریا قاسمی، سعید راد، حبیب دهقان نسب، فخرالدین صدیق شریف، میترا رفیع، یاسمن معاوی، محمد فیلی، رضا اکبرپور و امین میری اشاره کرد.

تخریب مجسمه‌های غربی سوژه مستند شد

مستند پیکره‌هایی از جنس خاک به کارگردانی سجاد گودرزی داستان ۵۰۰ سال استعمار اروپاییان است.

مستند ۲ قسمتی پیکره‌هایی از جنس خاک به کارگردانی سجاد گودرزی و تهیه‌کنندگی سعید صیادی تولید جدید شبکه مستند پنج‌شنبه‌ها روی آنتن می‌رود.
گودرزی با اشاره به سوژه این فیلم مستند گفت: در همان ایام که جرج فلوید را در آمریکا کشتند، جنبشی به نام جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد در اروپا و آمریکا راه افتاد و عده‌ای از مردم که احساس می‌کردند مورد ظلم واقع شده‌اند، شروع به تخریب تعدادی از مجسمه‌های دولتمردان، تاجران و سیاستمداران غربی کردند. این مجسمه‌ها عمدتا افرادی بودند که در تاریخ آن ملت به عنوان قهرمان معرفی می‌شدند اما مردمی که از ظلم آنان خبر داشتند، با اسپری روی این مجسمه‌ها می‌نوشتند: این فرد قهرمان نیست و میلیون‌ها انسان‌ را کشته است. همین اتفاق سوژه‌ای برای ما شد تا مستندی را براساس داستان این مجسمه‌ها بسازیم.
وی ادامه داد: یکی از این مجسمه‌ها لئوپولد دوم در بلژیک بود که ما تاریخ زندگی او را مورد مطالعه قرار دادیم. هم‌چنین داستان بسیاری دیگر از این مجسمه‌ها از جمله کریستف کولمب را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به تاریخ ۵۰۰ ساله استعمار اروپاییان رسیدیم. بسیاری از مردم ایران با جنایت‌های آمریکا آشنایی دارند اما درباره جنایت‌هایی که اروپایی‌ها در طول تاریخ انجام دادند اطلاع کمتری دارند.
کارگردان مستند پیکره‌هایی از جنس خاک درباره شیوه روایت این فیلم توضیح داد: روایت فیلم براساس داستان قهرمان و ضدقهرمان پیش می‌رود. در حقیقت در تاریخچه هر کدام از این مجسمه‌ها بخش‌هایی دراماتیک و جذاب را پیدا کردیم که قابلیت روایی داشت و آنها را در قالب مستند آرشیوی به تصویر کشیدیم. این فیلم داستان افرادی را نشان می‌دهد که امروز مدعی حقوق بشر و آزادی هستند اما خودشان در سال‌هایی نه چندان دور دست به جنایت‌های بزرگی زدند و پاسخگوی آنهم نیستند.
وی درباره روند تولید فیلم خود گفت: این مستند ۱۰۰ درصد آرشیوی است و تولید آن نزدیک به ۶ ماه زمان برده است. این مستند در ۲ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تولید شده است که پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود.
اولین قسمت از مستند پیکره‌هایی از جنس خاک پنج‌شنبه (۱۸ آذر) ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

پخش زنده نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران از رادیو فرهنگ

نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران، ویژه بزرگداشت سردار دلها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، پنجشنبه (۱۸ آذر) در تالار وحدت برگزار و از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نخستین کنگره شعر سردار سربداران را بنیاد مکتب شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، با هدف گردآوری برترین اشعار در قالب‌های متنوع به منظور ثبت حماسه شهادت سردار دل‌ها برگزار می‌کند.

این رویداد ادبی در دو بخش کلاسیک و نو در تمامی قالب‌های شعری اعم از غزل، مثنوی، دوبیتی، قطعه، رباعی، سپید و نیمایی، فراخوان ارسال اثر داده بود که بعد از پایان زمان فراخوان و با دریافت ۳۰۰ اثر، داوری آثار شروع شد که در هر بخش، گروهی از شاعران صاحب‌نام کشور، ارزیابی آثار را برعهده گرفتند.

مصطفی محدثی خراسانی و سعید یوسف‌نیا، از شاعران کشور، سرداوران و مسئولان کمیته‌های شعر کلاسیک و شعر نو این کنگره شعری هستند.

داوری آثار بخش کلاسیک را نیز حسین اسرافیلی، هادی سعیدی کیاسری و ناصر فیض برعهده دارند، داوران بخش شعر نو نیز مصطفی علی‌پور، مهدی سیار و حمیدرضا شکارسری هستند.

ویژه برنامه سردار سربداران به تهیه کنندگی مریم مردانی و گویندگی مهدی محمدیان، روز پنج شنبه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

آغاز تصویربرداری بی‌همگان در خیابان‌های تهران

تصویربرداری سریال بی‌همگان به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی مهران مهام در خیابان‌های تهران، شروع شده است.

سریال ۴۰ قسمتی بی همگان ملودرامی اجتماعی است که مهدی سلطانی، سمیرا حسن‌پور، محمد صادقی، مهدی ماهانی، مهسا باقری و کاظم هژیرآزاد در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

بی‌همگان قصد دارد داستان دختران و پسرانی را به نمایش بگذارد که تا با یکدیگر ازدواج می‌کنند، مسائلی سر راهشان قرار می‌گیرد؛ داستان از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که بین شخصیت‌ها و روابط خانوادگی‌اشان حاکم است.

این مجموعه تلویزیونی همچنین وارد مباحثی همچون عدالتخواهی و واکاوی اصلِ ۴۴ قانون اساسی هم می‌شود. فیلمنامه‌ این سریال به سبک زندگی ایرانی- اسلامی توجه ویژه‌ای دارد و نقش‌های متفاوت و بازی‌های خاصی را در آن شاهد خواهیم بود.

مناظره درباره جامعه شناسی اعتراض در ایران

نوزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه روز چهارشنبه (۱۷ آبان)، ساعت ۲۲ با اجرای دکتر عطاالله بیگدلی از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

در این قسمت از مناظره زاویه، علی‌رضا شجاعی زند هیئت‌علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و علی‌محمد حاضری استاد پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی با موضوع جامعه‌شناسی اعتراض در ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

«بی‌همگان» کلید خورد/ تخریب مجسمه‌های غربی و مناظره جامعه شناسی اعتراض

در این برنامه درباره این موضوع پرسیده خواهد شد که اعتراض سیاسی تا چه حد نشانه حیات و فعالیت مردم و جامعه است. مجله علوم انسانی زاویه کاری از گروه فرهنگ و اندیشه چهارشنبه ها از شبکه چهارسیما ساعت ۲۲ زنده روی آنتن می رود.

اهل هوا به پایان فیلمبرداری رسید

سریال اهل هوا به کارگردانی کریم لک زاده و تهیه کنندگی علی مجیدی به پایان فیلمبرداری رسید.

این سریال ۶ قسمتی که در ژانر وحشت و رمزآلود ساخته شده، روایتگر داستانی پر ابهام است که به قلم فرناز زارعیان و کریم لک زاده به نگارش درآمده و به تازگی مراحل فنی خود را برای پخش از یکی از پلتفرم های معتبر آغاز کرده است.

بازیگرانی که در این سریال نقش آفرینی می کنند، عبارتند از: پژمان بازغی، همایون ارشادی، نوشین مسعودیان، حامد نجابت، رها سلیمانی، ماهان عبدی، تاجیه صوباتی، اصلان شاه ابراهیمی.

کریم لک زاده کارگردانی آثاری چون: قمار باز، دختری در میان اتاق، کله سرخ، قیچی ، ماچ سینمایی و شیرجه بزرگ را در کارنامه خود دارد.

احمد بهرامی با دشت خاموش به سینما آی فیلم می آید

برنامه سینما آی‌فیلم این هفته به سراغ معرفی فیلم سینمایی دشت خاموش و گپ‌وگفت با عوامل آن می‌رود. سینما آی‌فیلم به تهیه‌کنندگی عطا جاوید امروز به بررسی فیلم سینمایی دشت خاموش می پردازد.

این فیلم سینمایی محصول سال۱۳۹۸ به کارگردانی و نویسندگی احمد بهرامی است. فیلم دشت خاموش به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش افق‌های هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز انتخاب و برنده جایزه بهترین فیلم این بخش شد. این فیلم همچنین برنده جایزه فیپرشی، جایزه ویژه انجمن منتقدان جهان و در بخش جنبی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز هم موفق به دریافت جایزه انجمن اعتماد ملی ایتالیا شد.

علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، تورج الوند، حمید فرهنگ از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم به شرایط دشوار کاری و روابط انسانی پیچیده چند خانواده می‌پردازد که در یک محیط کارگری زندگی می‌کنند...

حسام فروتن، مجری سینما آی‌فیلم در این برنامه با احمد بهرامی کارگردان، سعید بشیری تهیه کننده و علی باقری و مهدیه نساج بازیگران این فیلم صحبت می کند.

سینما آی‌فیلم امشب ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن شبکه آی‌فیلم می‌رود. بازپخش آن را می‌توانید در ساعت‌های ۰۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ پنجشنبه تماشا کنید.

منصور ضابطیان مهمان رخ به رخ می‌شود

منصور ضابطیان مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی و رادیویی جمعه ۱۹ آذر به استودیوی برنامه رخ به رخ می‌آید.

منصور ضابطیان نویسنده، مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی و رادیویی در تازه‌ترین قسمت از برنامه رخ به رخ مقابل امیرعلی دانایی قرار می‌گیرد. ضابطیانِ فعال در قاب تلویزیون، جعبه رادیو و در گذشته مطبوعات؛ گفت‌وگو را دنیایی با قواعد خاص خود می‌داند؛ از این رو در این قسمت از برنامه رخ به رخ شاهد گپ و گفتی متفاوت با حال و هوایی ویژه خواهیم بود.

«بی‌همگان» کلید خورد/ تخریب مجسمه‌های غربی و مناظره جامعه شناسی اعتراض
گفت و گودرامای رخ به رخ کاری از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه کنندگی مهدی بابایی، اجرای امیرعلی دانایی، کارگردانی حسین فاطمیان و نگارش یاسر حقیقی پور است که جمعه ها حوالی ساعت ۲۳:۰۰ روی آنتن شبکه دو سیما می رود. بازپخش این برنامه یکشنبه ساعت ۱۴:۰۰ است.

تورج نصر مهمان پرنیان صدا می شود

دهمین قسمت برنامه پرنیان صدا میزبان تورج نصر هنرپیشه و صداپیشه پیشکسوت خواهد بود.

برنامه پیش روی پرنیان صدا این هفته، جمعه (۱۹ آذر) ساعت ۲۰ میزبان این هنرمند عرصه گویندگی و دوبله است که از آغاز راه، تلاش‌ها و علاقمندی‌هایش به کار و هنر صدا بگوید.
نصر کار دوبله را از سال ۱۳۵۲ شروع کرده و همزمان در تئاتر نیز فعالیت داشته است، سال ۱۳۶۴ وارد عرصه بازیگری در تلویزیون و در سال ۱۳۶۹ وارد سینما می شود. وی با نمایش تلویزیونی در نقش آقای شهروندی در دهه ۶۰ مورد توجه قرار گرفت و این نقش را در سال‌های بعد با نام آقای شرمنده ادامه داد.
تورج نصر به عنوان یک دوبلور مکمل در بسیاری آثار سینمایی، تلویزیونی و کارتون‌ها صحبت کرده وی از کمدی گوهای عرصه صداپیشگی محسوب و از دوبلورهای نقش لورل (مجموعه فیلم‌های لورل و هاردی) نیز بوده‌است.

«بی‌همگان» کلید خورد/ تخریب مجسمه‌های غربی و مناظره جامعه شناسی اعتراض
همچنین در این قسمت از برنامه پرنیان صدا مخاطبان شاهد هنرنمایی هنرمندانی از جمله اکبر مشکین، غلامحسین بهمنیار، عباس محبی، بهروز خوش فطرت، مرتضی احمدی، رضا عبدی، منوچهر آذری، حسین امیرفضلی، تاجی احمدی، احمد قدکچیان و مورین خواهند بود.
در بخش معرفی چهره های این برنامه نیز صحبت‌های مهین دیهیم با مقدمه‌ای از رامین فرزاد درخصوص سرگذشت نمایش‌های قصه‌های شب را می‌بینیم و می‌شنویم و بدنبال آن نیز نمونه‌هایی از صدا و تصویر چند تن از هنرمندان پیشکسوت این برنامه پخش خواهد شد.
قطعه آهنگین یالا سوار شو هول نده با اجرای منوچهر نوذری، زنده‌یاد محمود علیقلی و علیرضا جاویدنیا درخصوص ازدحام جمعیت برای سوار شدن به اتوبوس که از تولیدات قدیمی برنامه صبح جمعه با شماست نیز از دیگر بخش‌های تماشایی پرنیان صداست که تقدیم مخاطبان خواهد شد.
همچنین ترانه لبخند رضا صادقی نیز چاشنی برنامه این هفته پرنیان صدا خواهد بود.
مسابقه شماره ده صدای ماندگار نیز برگزار و برندگان مسابقه قبل نیز به قید قرعه معرفی خواهند شد.
برنامه پرنیان صدا به تهیه کنندگی سعید توکل کاری از گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیماست که جمعه هر هفته ساعت ۲۰ به مدت ۴۵ دقیقه تقدیم نگاه مخاطبان می شود.

تحلیل آثار کرت ونه گات درهزار توی داستان

برنامه هزار توی داستان رادیو نمایش، این هفته پنجشنبه آثار کرت ونه گات نویسنده آمریکایی آلمانی تبار را تحلیل می‌کند.

آثار ونه گات در دهه های شصت و هفتاد میلادی او را به نمادی ادبی تبدیل کرد. او با به وجود آوردن ترکیبی هنرمندانه از داستان های علمی تخیلی، فلسفه و البته طنز در آثارش، علاوه بر پرداختن به تم های متافیزیکی، آسیب های ناشی از فرهنگ مصرف گرایی و یا تخریب محیط زیست را نیز به تصویر می کشید.

در برنامه هزارتوی داستان بهناز بستاندوست داستان هریسن برگرن نوشته کرت ونه گات را روایت کرده و در بخش کارشناسی همراه با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر خواهند پرداخت.

گویندگی زندگینامه نویسنده را رضا عمرانی روایت کرده و تهیه کنندگی آن بر عهده ژاله محمدعلی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟