امام جمعه مراغه بر فرهنگ‌سازی در زمینه زکات تاکید کرد


امام جمعه مراغه بر فرهنگ‌سازی در زمینه زکات تاکید کرد

مراغه- ایرنا- عضو خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه بر فرهنگ سازی در زمینه زکات تاکید کرد و گفت: مجامع عمومی، منابر و مجالس مذهبی محفل مناسبی برای فرهنگ‌سازی در زمینه این فریضه است.

آیت الله محمدتقی پورمحمدی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای زکات شهرستان مراغه افزود: با توجه به بهبود شرایط کرونایی و از سرگیری فعالیت منابر و مجالس در مساجد و اماکن مذهبی، باید از ظرفیت این محافل برای تبیین فلسفه زکات به عنوان یکی از فروع دین اسلام استفاده شود.
وی ادامه داد: ایام و مناسبت های مذهبی به ویژه ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ضیافت الهی با توجه به معنویت و قداست آن در جامعه فرصتی برای تبیین فرهنگ و فریضه زکات است.
امام جمعه مراغه اضافه کرد: نماز به عنوان راه ارتباط بندگان با خداوند و زکات نیز به عنوان ارتباط بندگان با یکدیگر بوده و همواره در قرآن و کلام بزرگانی چون مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به آن تاکید شده است.
وی گفت: با توجه به جایگاه معنوی زکات در اسلام و جامعه اسلامی، روحانیون، شخصیت های تاثیرگذار فرهنگی و اجتماعی و نیز رسانه ها نقش موثری در ترویج این فریضه الهی دارند و باید در این خصوص اهتمام ویژه ای داشته باشند.
امام جمعه مراغه خاطرنشان کرد: زکات همواره در جامعه اسلامی زمینه ساز رفع محرومیت و کمک اقشار نیازمند بوده و تاثیری اجتماعی داشته است.
وی اضافه کرد: در ایام کرونایی نیز آحاد جامعه در قالب کمک های مومنانه در تامین معیشت اقشار نیازمند تلاش کرده اند اما نباید فریضه زکات مورد غفلت قرار گیرد.

امام جمعه مراغه بر فرهنگ‌سازی در زمینه زکات تاکید کرد

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز گفت: با توجه به اهمیت اجتماعی زکات، تبیین این فریضه از طریق رسانه ها حرکتی فرهنگی بوده که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
سید علی موسوی افزود: با توجه به شروع فعالیت مساجد، این مراکز فرهنگی و اجتماعی ظرفیت بزرگی برای ترویج زکات در جامعه هستند و باید از منابر آگاه ساز آنها برای فرهنگ سازی استفاده شود.
وی اضافه کرد: برای تحقق فریضه الهی زکات، همراهی و همکاری تمامی دستگاه های متولی امر و نیز مشارکت فعال شهروندان ضروری است و باید مورد اهتمام باشد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) مراغه گفت: امسال ۱.۸ میلیارد تومان زکات واجب و مستحبی در این شهرستان جمع آوری شده است.
اکبر ابراهیمی افزود: از این میزان ۹۰۰ میلیون تومان شامل زکات فطریه و ۲۰۰ میلیون تومان نیز در قالب زکات واجب بوده که توسط شهروندان مومن این شهرستان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه زکات سیب ابتکار کشوری این شهرستان است، ادامه داد: در سال جاری بخشی از زکات مستحبی سیب جمع آوری شده از باغداران این شهرستان بین فقرا و نیازمندان توزیع شده و بخش دیگر آن نیز در سردخانه نگهداری شده که در آستانه عید نوروز بین خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین امسال ۴۰۰ کیلوگرم زکات گردو که به صورت محصول جمع آوری شده، بین نیازمندان این شهرستان توزیع خواهد شد.
ابراهیمی اعلام کرد: همچنین تامین جهیزیه زوج های نیازمند نیز در قالب زکات از جمله طرح های ابتکاری است که با مشارکت روستائیان اجرا خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس