مهاجرت پرستاران به این حرفه آسیب وارد می‌کند


مهاجرت پرستاران  به این حرفه آسیب وارد می‌کند

اصفهان - ایرنا - مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مهاجرت پرستاران به خارج از کشور، نیروهای فعال و کاری ما را کاهش می‌دهد و در دراز مدت دراین استان و سایر نقاط کشور به حرفه پرستاری آسیب وارد خواهد کرد.

شیما صفا زاده روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر نتوانیم برای حرفه پرستاری جذابیت ایجاد کنیم تا این سرمایه‌ها در کشور به کار گرفته شوند در آینده دچار بحران می‌شویم.

صفا زاده بابیان اینکه عده‌ای رشته پرستاری را در دانشگاه‌های کشور باهدف اشتغال در کشورهای دیگر انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: این افراد رشته پرستاری را با سطح علمی و مهارت خوب در دانشگاه‌های ایران می‌گذرانند اما پس از دانش‌آموختگی به خارج می‌روند که یکی از مشکلات اصلی ما در این حرفه به‌شمار می‌آید.

وی بابیان اینکه آمار دقیقی از مهاجرت پرستاران از استان اصفهان وجود ندارد، اظهار داشت: برخی از آن‌ها برای مدتی مرخصی می‌گیرند و ما نمی‌دانیم که آیا آن‌ها به کشور برمی‌گردند یا خیر.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها، امکانات بیشتر و موقعیت‌های بهتری برای پرستاران ایجادشده است، اضافه کرد: تعدادی از آن‌ها ازجمله کشورهای اروپایی نیز با کمبود پرستار مواجه هستند زیرا این شغل، دشوار و افراد علاقه‌مند به آن، کم است اما برخی از کشورها با ایجاد جذابیت برای این رشته به‌منظور رفع کمبود پرستار تلاش می‌کنند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه پرستاران ما ازنظر علمی و مهارتی در سطح بالایی هستند، ادامه داد: جذابیت برای پرستاران ایرانی در کشورهای دیگر بسیار بیشتر است و زمانی که می‌بینند در کشورمان این جذابیت‌ها وجود ندارد، اقدام به مهاجرت می‌کنند.

صفا زاده با اشاره به اینکه حدود ۶۰ هزار دانشجو در حدود ۲۰۰ دانشکده پرستاری کشور تحصیل می‌کنند، گفت: ما ازنظر دانش‌آموخته پرستاری کمبودی در کشور نداریم اما لازم است فضای کار و فرصت‌های شغلی برای این افراد پس از دانش‌آموختگی ایجاد شود.

وی از جمله راهکارهای ایجاد فضای کاری مناسب برای پرستاران را یکسان‌سازی حقوق آن‌ها دانست و افزود: این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و امید است به نتیجه برسد تا حقوق آن‌ها یکسان و درشان جایگاه خدمتی که انجام می‌دهند، باشد.

وی به لزوم اجرایی شدن تعرفه گذاری قانون خدمات پرستاری نیز اشاره و اضافه کرد: برقراری فوق‌العاده خاص و محدود کردن کسر مالیات نیز به‌عنوان تشویق‌های مالی در این زمینه کمک می‌کند.

صفا زاده بابیان اینکه لازم است پرستاران به دلیل جایگاه اجتماعی که دارند نقش بیشتری در سیاست‌گذاری در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته باشند، تأکید کرد: دوران کرونا نقش و تأثیر زیاد پرستاران در جامعه را نشان داد.

وی درباره مشکلات جامعه پرستاری نیز توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی، موانع خدمت گیر است یعنی مواردی که مانع از ارائه خدمت مناسب و باکیفیت به بیمار می‌شود که اگر این موانع برطرف شود، ایمنی بیمار، کیفیت خدمت و آنچه مورد انتظار است مرتفع می‌شود.

صفا زاده یکی از موانع خدمتی را پایین بودن نسبت پرستار به تخت بیمارستانی دانست و اضافه کرد: مانع دیگر حقوق و مزایای پرستاران است زیرا آن‌ها به دلیل حقوق کمی که دارند و اضافه‌کار و کارانه خود را به‌موقع دریافت نمی‌کنند ناچار به کار کردن در مراکز دیگر نیز هستند بنابراین انرژی آن‌ها بین این بخش‌ها تقسیم و مانع از ارائه خدمت مناسب می‌شود.

وی بابیان اینکه در زمان حاضر پرداخت اضافه‌کار و کارانه پرستاران با تأخیر چهارتا پنج ماه همراه است، خاطرنشان کرد: جامعه پرستاری کشورمان در دوران کرونا آسیب‌های جدی دید بطوریکه جمعیت زیادی از آن‌ها دچار آسیب ریوی و عوارض عصبی، افسردگی و خستگی شدند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت زیادی از پرستاران در دوران کرونا حداقل یک‌بار به کووید-۱۹ مبتلا شدند، ادامه داد: جامعه پرستاری استان اصفهان در دوران کرونا ۱۱ شهید مدافع سلامت داشت.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یکی دیگر از مشکلات برخی از پرستاران را نوع استخدام و قراردادهای آن‌ها دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی در دوران کرونا به دلیل اضافه شدن تخت بیمارستانی مجبور به‌ استفاده از نیروی پرستاری جدید به‌صورت قراردادی شد اما اکنون تصمیم بر کاهش تعداد این نیروهاست.

وی بابیان اینکه این مشکل در دانشگاه علوم پزشکی قابل‌حل نیست بلکه باید در سطح وزارت بهداشت و سازمان برنامه‌وبودجه برطرف شود، افزود: لازم است برای این افراد در مدیریت منابع انسانی وزارت بهداشت، ردیف سازمانی تعریف شود و بودجه لازم برای جذب آن‌ها پیش‌بینی شود.

صفا زاده نسبت پرستار به هر تخت بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را یک اعلام کرد و گفت: این شاخص در میانگین کشوری نیز ۰.۹ است و باید تلاش کنیم تا به استاندارد و ایدئال ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت برسیم.

به گفته وی، این شاخص در برخی از کشورها بین پنج‌تا ۹ پرستار به ازای هر تخت است.

حدود هشت هزار و ۵۰۰ پرستار در بیمارستان‌های دولتی و حدود چهار هزار و ۵۰۰ پرستار در بیمارستان‌های خصوصی استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

جمعه ۱۹ آذر مصادف با زادروز حضرت زینب کبرا (س) روز پرستار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج