علت لقب «عقیله بنی هاشم» برای حضرت زینب (ع)


دکتر ضرابی با اشاره به لقب عقیله بنی هاشم برای حضرت زینب (ع) گفت «عقیله» زن با اصل و نسب،گرامی و نجیب زاده بوده و درحالت کلی به هر چیز گرامی،ارجمند و نفیس گفته می شود. عقیله در کاربرد به عنوان صفت برای یک بانو است که در خاندان خود قابل احترام باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حضرت زینب (س) شخصیت بزرگواری در تاریخ اسلام است که می‌تواند برای تمام افراد جامعه اعم از زن و مرد الگوی رسیدن به سعادت و رستگاری باشد.حضرت زینب کبری (س) سومین فرزند و دختر بزرگ خانه امام علی (ع) و فاطمه (س) و یکی از شخصیت‌های بی نظیر و مؤثر عالم اسلام است که در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری قمری در محله بنی هاشم شهر مدینه منوره دیده به جهان گشودند. «زینب» به معنای زینت پدر، نامی است که خداوند برای خانم زینب کبری انتخاب کرد، که با انجام رسالت خویش زینت بخش تاریخ و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت و در تاریخ کربلا که تاریخ جاودانگی اسلام و تشیع می‌باشد، درخشان و جاودانه گردید، لذا در این خصوص با حجت الاسلام دکتر «ایمان ضرابی» پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

علت لقب «عقیله بنی هاشم» برای حضرت زینب (ع)

در خصوص مهمترین ویژگی های حضرت زینب(س)، کینه و القاب وی توضیخ بفرمایید؟

حضرت زینب (س) ویژگی های شصیتی خاص و منحصر به فردی داشتند که نمی توان در این زمان کوتاه بطور کامل به همه آنها پرداخت اما به اختصار به گوشه ای از این ویژگی ها اشاره می کنیم، یکی از این ویژگی ها، تقویت «روحیه اعتماد به نفس» اطرافیان بود، در مسافرت‏ها و نیز در حوادث تلخ، آن چه بیش از هر چیز براى انسان لازم است، روحیه و دلگرمى است. اگر انسان براى انجام کارهاى مهم و حساس روحیه نداشته باشد، آن کار با موفقیت انجام نشده و به نتیجه نخواهد رسید و چه بسا با شکست نیز مواجه شود. یکى از بارزترین اوصاف حضرت زینب (س) تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس دیگران بود، وی بعد از شهادت مادر، روحیه بخش پدر و برادران بود، در شهادت برادرش امام حسن (ع) نقش مهمى در تسلاى بازماندگان ایفا کرد.

پس از شهادت امام حسین (ع) و در طول دوران اسارت، این صفت نیکوى زینب (ع) بیشتر ظهور کرد. او پیوسته یاور غم دیدگان و پناه اسیران بود، از گودى قتلگاه تا کوچه‏هاى تنگ و تاریک کوفه، از مجلس ابن زیاد تا ستم کده یزید، در همه جا فرشته نجات اسرا بود. او حتى تسلى بخش دل امام سجاد (ع) بود، آن جا که مى‏گفت:[اى پسر برادر!] آن چه مى‏بینى (شهادت پدر) تو را بى تاب نسازد. به خدا سوگند! این عهد رسول خدا با جد، پدر و عمویت است.بیهوده نیست که سالروز تولد آن بانوی بزرگ را روز پرستار نامیدند چرا که او پرستاری بود که با روحیه بخشی، زخم های روان را التیام می بخشید .


بارزترین ویژگی حضرت زینب (س) کدام ویژگی ایشان بود؟

یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است. قرآن کریم در آیات متعددى به صابران بشارت داده و پاداش‏هاى فراوان آن‏ها را یادآورى نموده است. حضرتزینب (س)از این جهت در اوج کمال قرار دارد. تا جایی که در زیارتنامه آن حضرت مى‏خوانیم: ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند. مخصوصا در ماجراى کربلا آن چنان صبر، رضا و تسلیم از خود نشان دادند، که ضرب المثل صبر و صبوری شدند.

در مجلس ابن زیاد؛ آن گاه که آن ملعون با نیش زبانش نمک به زخم او مى‏پاشد و براى آزردن او مى‏گوید :کار خدا را با برادر و خانواده‏ات چگونه یافتى؟ او در واقع با تعریض مى‏خواهد بگوید که دیدى خدا چه بلایى به سرتان آورد؟ زینب (س)در پاسخ درنگ نمى‏کند، با آرامشى که از صبر و رضاى قلبى او حکایت داشت فرمود:« ما رایت الا جمیلا جز زیبایى ندیدم.» ابن زیاد از پاسخ یک زن اسیر در شگفت مى‏ماند و ا ز این همه صبر و استقامت و تسلیم او در مقابل مصیبت‏ها متعجب مى‏شود و قدرت محاجه را از دست مى‏دهد.


فصاحت و بلاغت

یکی از امتیازات رهبرجریان یا حرکت فکری در بحران ها داشتن فن بیان قوی است .این یکی از ویژگی های زینب(س) بود که چون پدر بزرگوارش صاحب فصاحت و بلاغت قوی بود که زبانزد اهل فن بودند .«خزیم اسدى» مى‏گوید: متوجه زینب شدم، به خدا سوگند زنى را که سر تا پا شرم و حیا باشد، سخنران ‏تر از او ندیدم، گویى زینب از زبان على (ع) سخن مى‏گفت، .پیر مردى را در کنار خود دیدم که بر اثر گریه محاسنش غرق اشک شده بود و مى‏گفت: پدر و مادرم فداى شما باد، پیرمردان شما بهترین پیرمردها، جوانان شما برترین جوان‏ها و زنان شما نیکوترین زنان هستند. نسل شما بهترین نسلى است که نه خوار مى‏گردد و نه شکست مى‏پذیرد.

عقیله یکی از القاب حضرت زینب (س) بود این واژه به چه معنایی است؟
زینب در لغت عرب به معنی ،پاکیزگی؛ نام درختی خوشبو و خوش منظر.« زین أب» یعنی زینت پدر که در تاریخ نام چند تن از زنان نامدار صدر اسلام بوده است .یکی از القاب حضرت عقیله بنی هاشم است، «عقیله» زن با اصل و نسب، گرامی و نجیب زاده بوده و در حالت کلی به هر چیز گرامی ، ارجمند و نفیس گفته می شود. عقیله در کاربرد به عنوان صفت برای یک بانو، معنی زن کریمه ای را می دهد که در میان خاندان و خویشاوندان خویش، بسیار عزیز، ارجمند و قابل احترام باشد. همچنین در فرهنگ عربی عقیله به زن خردمندی می گویند که مسائل را با صبر و خرد بالا حل و فصل کرده و در کارش دوراندیشی و آینده نگری داشته باشد. به همین دلیل حضرت زینب کبری (س) در فرهنگ اسلام و در میان اعراب لقب عقیله بنب هاشم را گرفت.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا