تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار


تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

چری تیگو 7 پرو اخیرا توسط مدیران خودرو به طور رسمی رونمایی شد تا بازار ایران شاهد ورود یک بازیگر بلندقامت دیگر به جمع خودروهای کراس اوور جمع‌وجور شهری باشد. ماشین تیگو 7 پرو از لحاظ ابعاد در کلاس خودروهایی مثل تویوتا راو 4 دسته‌بندی می‌شود و گزینه مناسبی برای بازار ایران به حساب می‌آید. در این مطلب به ارائه مشخصات تیگو 7 پرو مدیران خودرو ویژه...

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛ بالاخره شرکت مدیران خودرو بعد از سپری شدن چند ماه از لحظه انتشار خبر عرضه تیگو ۷ پرو توسط این کمپانی به بازار ایران، رسما کراس اوور جدید خود را رونمایی کرد و مهر تایید بر ورود این چینی خوش قدوقامت به کشورمان زد. تیگو ۷ جدید از لحاظ ظاهری نسبت به مدل فعلی کاملا تغییر کرده و می‌توان گفت دومین نسل این سری از تولیدات تیگو به حساب می‌آید که با استایل کاملا متفاوت و مدرن‌تر پا به میدان گذاشته است. در این مقاله نگاهی به مشخصات فنی، امکانات و سایر ویژگی‌های تیگو ۷ پرو ویژه بازار ایران خواهیم انداخت.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

طراحی تیگو ۷ پرو مدیران خودرو

همان‌طور که در تصاویر واضح است، تیگو ۷ پرو مدیران خودرو از ظاهری کاملا جدید نسبت به مدل قبلی بهره می‌برد و تقریبا همان زبان طراحی برادر بزرگتر خود یعنی تیگو ۸ پرو را به ارث برده است. در نمای روبرو از جلوپنجره کهکشانی بزرگ با چراغ‌های کشیده استفاده شده تا چهره‌ای نسبتا جسورانه، مجلل و تهاجمی برای آن خلق شود. گرچه این سبک طراحی چهره تا حدودی کلاسیک به نظر می‌رسد اما احتمالا منتقدان چندانی نداشته باشد و اکثر مشتریان از این شیوه چهره‌پردازی تیگو ۷ پرو استقبال خواهند کرد.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

گرافیک داخلی چراغ‌ها به صورت سه گانه با لامپهای LED طراحی شده که بر هیجان بصری چهره این ماشین چینی افزوده است. در نمای جانبی خطوط حجمی را مشاهده می‌کنیم که سعی در عضلانی‌تر جلوه دادن فرم بدنه دارند تا احساس چابک بودن و ورزیدگی را به ذهن بیننده القا کنند. تلفیق رنگ ‌مشکی و نوارهای کرومی در فریم پنجره‌های کناری نیز نمایی نسبتا لوکس و مجلل برای این بخش پدید آورده است. ستون C مشکی‌رنگ هم آخرین حربه تیگو ۷ به منظور ارتقای جذابیت ظاهری خود است و طوری القا می‌کند که انگار لچکی شیشه کناری با شیشه درب صندوق به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند.

چراغ‌های عقب تقریبا از همان شیوه مرسوم این روزها یعنی چراغ‌های به هم پیوسته استفاده کرده‌اند که البته لوگوی سازنده بین این دو چراغ قرار گرفته و یکپارچگی آنها را تا حدودی به هم زده است. به طور کل باید گفت چری تیگو ۷ پرو در عین حال که طراحی نسبتا محافظه‌کارانه‌تری نسبت به بسیاری از محصولات امروزی چینی برخوردار شده اما به خوبی المان‌های جوان‌پسند و اسپرت و تا حدی لوکس را در طراحی ظاهری خود به کار گرفته و می‌شود گفت که از لحاظ ظاهری اکثر مشتریان ایرانی از این اتومبیل چینی رضایت تقریبا بالایی خواهند داشت.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

درون کابین شاهد یکی از سبک‌های طراحی اصطلاحا مینیمال هستیم که به واسطه آن از نمایشگر ایستاده در میانه داشبرد به اضافه دریچه‌های تهویه افقی استفاده شده است. کلیدهای پیانویی و پد لمسی تنظیمات تهویه نیز از دیگر ویژگی‌های کابین تیگو ۷ پرو مدیران خودرو به حساب می‌آیند. همچنین جهت تسهیل ورود راننده به جایگاه خود از فرمان دی-کات استفاده شده که در عین حال تم نسبتا اسپرت‌تری به فضای کابین داده است.

طراحی اهرم تعویض دنده الکترونیکی در نوع خود جذاب و نسبتا خاص به نظر می‌رسد؛ وجود پد شارژر وایرلس در کنار آن نیز بر جنبه‌های تکنولوژیک کابین تیگو ۷ پرو تاکید دارد. همچنین در زیر کنسول جعبه دنده فضای خالی حاوی پورت‌های usb و برق ۱۲ ولت دیده می‌شود که مکان مناسبی برای جا دادن برخی لوازم همراه خواهد بود.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

دو جا لیوانی در مقابل کنسول استراحت آرنج، بین دو صندلی جلو تعبیه شده و فضای نسبتا قابل قبولی در زیر این کنسول برای جا دادن برخی لوازم کوچک در نظر گرفته شده است. قسمت بالایی داشبورد از پلاستیک نرم ساخته شده و بخش‌های میانی آن با روکش‌های چرم مصنوعی پوشش داده شده است که در مجموع تاثیر قابل قبولی بر ارتقای کیفیت کابین داشته‌اند. بخش‌هایی از رودری‌ها نیز به شیوه‌ای مشابه با چرم مصنوعی روکش شده تا کاربر حس بهتری از قرار دادن دستان خود روی این قسمتها داشته باشد.

ارگونومی صندلی‌ها را می‌توان تقریبا متوسط رو به بالا دانست؛ چراکه حمایت قابل قبولی از بدن سرنشین به‌ویژه در عبور از مسیرهای منحنی شکل به عمل خواهند آورد. دسترسی راننده به ادوات مورد نیاز به شیوه‌ای نسبتا راحت و تقریبا به دور از سردرگمی، ممکن خواهد بود. میزان فضای سر و شانه‌ها برای صندلی‌های ردیف عقب به حدی است که سه سرنشین بزرگسال می‌توانند در این بخش حضور پیدا کنند اما اگر راننده و سرنشین جلو صندلی خود را به طور کامل رو به سمت عقب تنظیم کنند، آن وقت افراد بلندقد حاضر در صندلی‌های پشت با محدودیت فضای پا و زانو مواجه خواهند شد.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

حجم صندوق عقب تیگو ۷ پرو در حالت عادی حدود ۴۷۵ لیتر است که برای چنین خودرویی در حد متوسط به بالا ارزیابی می‌شود و می‌تواند نیازهای مسافرتی یک خانواده ۴ تا ۵ نفر را تا حدودی برطرف سازد. البته با خواباندن صندلی‌های ردیف پشت فضای صندوق تا ۱۵۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

در مجموع باید گفت که فضای کابین تیگو ۷ پرو از طراحی نسبتا مدرن بهره‌مند شده که ارگونومی مناسبی در آن دیده می‌شود و از نظر زیبایی شناختی و کیفیت متریال نیز مورد پسند قرار خواهد گرفت.

مشخصات فنی تیگو ۷ پرو مدیران خودرو

چری تیگو ۷ پرو که در ایران با لوگوی ام وی ام عرضه خواهد شد، نیروی مورد نیاز خود را از همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تامین خواهد کرد که در اکثر خودروهای چری موجود در بازار ایران به کار گرفته شده است. طبق اعلام مدیران خودرو، این پیشرانه به واسطه به‌روزرسانی‌ها و برخی اصلاحات اکنون می‌تواند تا حدود 155 اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

نکته جالب توجه آنکه ماکسیمم گشتاور موتور تیگو ۷ پرو از دور موتور ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ rpm در دسترس راننده قرار خواهد داشت؛ بنابراین در دورهای پایین هم کشش مطلوبی به ویژه برای سبقت‌گیری در اختیار بوده و حس بهتری از رانندگی با این خودرو در کاربر به وجود خواهد آمد.

جعبه دنده تیگو ۷ پرو نسبت به تیگو ۷ ie کاملا تغییر کرده و به جای نمونه دابل کلاچ از یک گیربکس سی وی تی 9 سرعته مشابه چری آریزو ۶ بهره گرفته شده است. شرکت سازنده ادعا دارد که عملکرد این گیربکس در حد نمونه‌های اتوماتیک ۶ سرعته آیسین است و خصلت کُند گیربکس های ضریب متغیر در اینجا چندان احساس نمی‌شود. البته ما عملکرد این گیربکس را در محصولاتی مثل چری آریزو ۶ دیده‌ایم و بر این اساس می‌توان انتظار رانندگی نسبتا چابک و نه‌چندان خسته‌کننده را از تیگو ۷ پرو داشت.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

عملکرد سیستم تعلیق در تعامل سازنده با سامانه کنترل پایداری موجب پدید آمدن یک سواری تقریبا پایدار با چسبندگی قابل قبول برای این کراس اوور شهری شده است؛ حرکات عرضی و گهواره‌ای نیز تا حدودی مهار شده‌اند و در مجموع می‌توان گفت که این کراس ‌اوور خانوادگی در موقعیت‌های روزمره، عملکردی نسبتا پایدار و تاحدودی اطمینان‌بخش را از خود به نمایش می‌گذارد.

با این حال باید تاکید کرد که در اینجا با یک خودرو کراس اوور مواجه هستیم که نمی‌تواند مانورپذیری اتومبیل‌های کوچک و اسپرت را داشته باشد. پس انتظار چسبندگی و پایداری خارق‌العاده به ویژه در سرعت و شتاب‌های بالا از این محصول توقعی کاملا نابجا و غیرقابل‌قبول خواهد بود. در مورد کیفیت سواری هم این‌طور به نظر می‌رسد که سیستم تعلیق به منظور تامین نظر خانواده‌ها تا حدودی نرم‌تر شده و البته این مورد بیشتر شدن حرکت گهواره‌ای نسبت به مدل تیگو ۷ IE را در پی داشته است.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

شتاب صفر تا 100 تیگو ۷ پرو نیز در محدوده حدود ۱۱.۵ ثانیه ارزیابی می‌شود که گرچه رقم قابل قبولی برای یک شاسی بلند شهری در این سگمنت به حساب می‌آید اما حاکی از کاهش شتاب نسبت به مدل قبلی است. این کاهش شتاب را می‌توان به وجود گیربکس سی وی تی نسبت داد که مسلما در مقایسه با جعبه دنده دوکلاچه عملکرد آرام‌تری دارد اما در عوض آرامش سواری را ارتقا بخشیده و مصرف سوخت را بهینه‌تر ساخته است. همچنین این جعبه دنده در ترافیک‌های سنگین استهلاک کمتری دارد و دمای آن مثل گیربکس‌های دو کلاچه خشک در این مواقع به سرعت افزایش نخواهد یافت.

ضمنا در تست‌های به عمل آمده توسط کارشناسان، مسافتی زیر ۴۰ متر برای توقف تیگو ۷ پرو از سرعت صد کیلومتر بر ساعت نیاز است که این رقم بین رقبای موجود در ایران بسیار مطلوب بوده و حکایت از ترمزهای کاملا اطمینان‌بخش محصول جدید مدیران خودرو دارد.

امکانات چری تیگو ۷ پرو مدیران خودرو

گفته شده مدیران خودرو برای این محصول امکاناتی همچون: شش عدد کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، اتوهلد، ترمز پارک برقی، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، سانروف و سقف پانوراما، دی‌لایت، اتولایت، سنسور باران، نمایشگر 10.25 اینچی لمسی داشبورد،کلاستر یا صفحه پشت آمپر دیجیتال، تهویه اتوماتیک دوگانه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم نشانگر فشار باد تایرها (TPMS)، شارژر وایرلس گوشی تلفن همراه، دوربین عقب، دوربین 360 درجه و.... را در نظر گرفته است‌‌.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

قیمت و رقبا

در زمان نگارش این متن مدیران خودرو هنوز قیمت تیگو ۷ پرو را اعلام نکرده است اما طبق برآورد کارشناسان احتمالا این محصول قیمتی بیش از یک میلیارد و صد الی یک میلیارد و دویست میلیون تومان خواهد داشت تا حد فاصل بین تیگو ۷ معمولی و تیگو ۸ پرو را پر کند.

با این حساب می‌توان گفت که این ماشین چینی مستقیما به جنگ رقبایی مثل کی ام سی K7 کرمان موتور، فیدلیتی بهمن موتور و نمونه‌های کارکرده هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج خواهد رفت.

تیگو 7 پرو مدیران خودرو در آستانه ورود به بازار

در مجموع به نظر می‌رسد که با توجه به ظاهر جذاب و نسبتا لوکس به علاوه بهره‌مندی از سامانه فنی مشترک با سایر محصولات چری و آپشن های متنوع، احتمالا استقبال نسبتا مناسبی از این خودرو در ایران به عمل آورده شود و مدیران خودرو موفقیتی دلچسب را با عرضه این محصول در بازار ایران تجربه خواهد کرد. به هر صورت باید منتظر بمانیم و ببینیم که سایر خودروسازان رقیب چه محصولات دیگری را در این کلاس به بازار کشور ارایه خواهند کرد تا آن گاه بتوان اظهارنظر دقیق‌تری نسبت به سرنوشت تیگو ۷ پرو در ایران داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد