70درصد سند توسعه شهرستان های کردستان تدوین شده است


70درصد سند توسعه شهرستان های کردستان تدوین شده است

سنندج- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: 70درصد سند توسعه پایه در 10 شهرستان استان تدوین شده است و از سال آینده به عنوان زیرمجموعه سند آمایش سرزمین استان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، بهرام نصراللهی‌زاده عصر پنجشنبه در هشتمین جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی کردستان با موضوع ارائه سند آمایش سرزمین استان، اظهار داشت: سند آمایش سرزمین یک سند عالی و فرابخشی است که کلان دیده شده است در استان، ۱۰ سند راهبردی توسعه برای ۱۰ شهرستان تدوین شده و استان اول کشور در بخش‌های زیادی از این سندها بودیم.

وی افزود: در این اسناد توان اکولوژیکی و زمین‌شناسی، زیست محیطی و اقتصادی هر شهرستان دیده شده است که آمایش سرزمین مبنای کار طرحهای عمرانی و اقتصادی استان خواهد بود و لایحه بودجه نیز بر این مبنا تنظیم شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: یک سند و ۶ برنامه دیگر هم با همکاری دستگاههای اجرایی داریم که شامل برنامه توسعه بخش کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن، تجارت و بازرگانی، اشتغال و امور زیربنایی است که امیدواریم با تصویب اینها سال ۱۴۰۱ یک سند جامع در اختیار استان برای توسعه باشد.

نصراللهی‌زاده گفت: یک سند توسعه اشتغال روستایی هم داریم که براساس آن سالانه پنج هزار روستای کشور مطالعات اشتغال خواهد داشت که سهم استان ۸۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار از این برنامه ۵ ساله است.

وی افزود: دانشگاه کردستان متولی طرح مطالعاتی این سند است و کلینیک توسعه روستایی نیز در دانشگاه در دست راه‌اندازی است تا متولیان و محققانی که بخواهند در زمینه روستا مطالعه و طرح داشته باشند بتوانند از خدمات این کلینیک که رویکرد موضوعی روستاها در آن احصا شده، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استان جای کار زیادی دارد و با وجود کارهای انجام گرفته در ۴ دهه گذشته هنوز کارهای برجای مانده زیادی داریم، ادامه داد: صداقت و دلسوزی باید در تغییر و تحولات هم خود را نشان دهد و تحویل مسوولیت باعث کوتاهی در انجام پروژه‌ها نشود امیدواریم مسوولان جدید استان که کارگزاران نظام اسلامی هستند، خدمات انجام گرفته را تا رسیدن به ثمره شیرین خدمت به مردم، ادامه دهند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان ادامه داد: سند آمایش چندین دهه در دستور کار کشور بود و بر اساس بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور دولت موظف به تهیه برنامه آمایش سرزمین ملی و استانی شد.

نصرالهی‌زاده اضافه کرد: سال ۱۳۹۷ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان قرارداد بازنگری و تهیه سند آمایش استان را با معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی منعقد و مطالعه آن را بر اساس شرح خدمات ۱۳۹۰ دفتر امور آمایش و توسعه منطقه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه تدوین کرد.

وی گفت: این سند، یک سند بالادستی و چشم انداز گونه بوده که نیازمند بروزرسانی است و سازمانها موظف هستند آن را با سند آمایش ملی ظرف یکسال تطبیق دهند تا مشکلات آن برطرف شود.

نصراللهی‌زاده درباره بودجه امسال هم گفت: امسال تغییر رویکرد در لایحه بودجه شکل گرفت که توان زیادی از سازمان را به خود اختصاص داد.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته اول اردیبهشت 1403/ قشرین و فگستر دو روی...