سند ثبت جهانی فرش دست‌باف تکاب رونمایی شد


سند  ثبت جهانی فرش دست‌باف تکاب  رونمایی شد

مهاباد- ایرنا- سند ثبت جهانی فرش دست‌باف افشار تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران و جمعی از مسوولان استانی و محلی و فعالان این حوزه طی آیینی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی در مراسم رونمایی از سند ثبت جهانی فرش دست‌باف تکاب با اشاره به اینکه افزایش تولید و صادرات فرش دستباف استان به عنوان یک میراث ماندگار نیازمند اهتمام ویژه است گفت: یکی از مهمترین اهرم ها و راهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی از جمله فرش دستباف تقویت دیپلماسی عمومی اقتصادی است که سفارتخانه های کشورمان در سایر کشورها می توانند در کنار کارهای کنسولی و دیپلماسی به آن نیز بپردازند.

عبادالله اکبری افزود: با دیپلماسی اقتصادی می‌توانیم علاوه بر ایجاد بازارهای قوی فروش فرش دستباف در کشورهایی که بازار فرش ایران هنوز در آنها ایجاد نشده زمینه عرضه فرش را فراهم کنیم.

وی بیان کرد: فرش دستباف، میراث ماندگار و یک سند جهانی است که با توجه به قدمت دیرینه اش می توانیم به عنوان یک کالای فاخر و لوکس صادر و ارزش افزوده متناسب با قیمت گذاری جهانی ایجاد کنیم.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این استان از ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات فرش دستباف برخوردارست ادامه داد: تلاش مسوولان آذربایجان‌غربی رساندن رشد اقتصادی استان به هفت درصد است که براین اساس صادرات فرش دست‌باف می تواند نقش محوری در این زمینه ایجاد کند.

اکبری اظهار داشت: برای خنثی کردن تحریم ها باید به سمت شناسایی کشورهای هدف برای صادرات فرش دستباف برویم تا در این زمینه به جایگاه واقعی استان و کشور برسیم.

سند "ثبت جهانی فرش دست‌باف تکاب" رونمایی شد

توسعه اقتصادی و گردشگری با رونق فرش دستباف محقق می شود

فرماندار تکاب نیز در این مراسم با بیان اینکه برای احیا و رونق دوباره فرش دست‌باف این شهرستان باید نگاه‌ها به سمت بازارهای جهانی معطوف گردد گفت: بهبود تولید و صادرات فرش دستباف افشار می تواند موجب رونق اقتصادی و گردشگری در تکاب و منطقه شود و ثبت جهانی به تحقق این هدف کمک می‌کند.

امیر ستوده‌فر با اشاره به اینکه فرش دستباف افشار یکی از اصلی ترین شاخصه های هویتی تکاب است افزود: به گواهی آثار برجای مانده از گذشتگان از جمله فرش دستباف و مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان، تکاب شهر فرهنگ و هنر و تاریخ به شمار می‌رود و اکنون با ثبت جهانی فرش دستباف افشار ، ثروت این شهرستان از نظر نگاه های جهانی افزون تر شده که می تواند قطب گردشگری استان و کشور شود.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری و هنرصنعت فرش دستباف لازم و ملزوم و محرک یکدیگر برای توسعه تکاب هستند افزود: با ایجاد بسترهای مناسب، گردشگران ضمن بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی فرش دستباف را نیز خریداری می‌کنند.

فرماندار تکاب با بیان اینکه با رونق بازار فرش دستباف بخشی از مشکل بیکاری و اشتغال شهرستان نیز حل خواهد شد ادامه داد: امیدواریم با ثبت جهانی فرش دستباف افشار تکاب که زحمات زیادی برای آن کشیده شده، شاهد روزی باشیم که نیازی به صادرات نفت نباشد و صنعت فرش نیارهای ارزی و اشتغال کشور را تامین کند.

ستوده فر اظهارداشت: در همه امور مایل هستیم که رو به جلو حرکت کنیم اما در زمینه توسعه فرش دستباف تکاب می خواهیم به گذشته ای برگردیم که بیش از ۱۸ هزار نفر در بخش فرش مشغول بافت و تولید و فروش مواد اولیه و صادرات محصول به بازارهای فرش دنیا بودند.

وی اضافه کرد: اکنون بازارهای فرش دستباف در اختیار سایر کشورها قرار گرفته اما با ثبت جهانی امیدواری هایی ایجاد شده تا بار دیگر فرش دستباف افشار تکاب به دوستداران آن در جهان معرفی شود.

سند "ثبت جهانی فرش دست‌باف تکاب" رونمایی شد

به گزارش ایرنا، منطقه جغرافیایی فرش دستباف افشار تکاب بر اساس معاهده لیسبون در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) به ثبت رسیده است.

در گواهی ثبت فرش دست‌باف افشار تکاب که طرف قرارداد مبدا آن جمهوری اسلامی ایران به شماره ثبت ۱۱۴۸ است نوشته شده است: دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) گواهی می نماید که نشانه‌های بیان شده در صفحات بعدی این گواهی موید ثبت در سامانه بین المللی لیسبون است.

با ثبت جهانی منطقه جغرافیایی فرش دست‌باف در صورت سواستفاده از این برند از نظر حقوق بین‌الملل، توانایی اقامه دعوی وجود دارد و همچنین فرش‌های دست‌باف این شهرستان در سطح جهانی شناخته می‌شود.

فرش دستباف تکاب به دلیل زیبایی، استحکام، دوام و کیفیت بالا و نقش منحصربفرد خود به فرش آهنین افشار معروف است و سالانه ۳۲ هزار مترمربع انواع فرش دستباف در طرح‌ها و نقشه‌های مختلف در این شهرستان تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

از ۷۲ هزار قالی باف در استان آذربایجان‌غربی بیش از هشت هزار نفر در شهر تکاب و روستاهای آن سکونت دارند.

فرش ریزماهی خوی در شمال آذربایجان‌غربی نیز در سال‌های گذشته به ثبت جهانی رسیده بود و اکنون نیز نشان فرش دستباف افشار تکاب موفق به دریافت گواهی ثبت جهانی براساس معاهده لیسبون شده‌است.

سند "ثبت جهانی فرش دست‌باف تکاب" رونمایی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا