بیماری‌های روانی از راه وراثت به فرزندان منتقل می‌شوند؟


بیماری‌های روانی از راه وراثت به فرزندان منتقل می‌شوند؟

اختلالات هیجانی از قبیل وسواس، افسردگی و اضطراب از عوامل بر هم خوردن سلامت روان خانواده و جامعه هستند. باید دانست که وراثت نیز در بروز این اختلالات دخیل بوده

بیماری‌های روانی از راه وراثت به فرزندان منتقل می‌شوند؟
به گزارش میگنا آزاده جباری، روانشناس و روان‌درمانگر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: اختلالات هیجانی از قبیل وسواس، افسردگی و اضطراب از عوامل بر هم خوردن سلامت روان خانواده و جامعه هستند. باید دانست که وراثت نیز در بروز این اختلالات دخیل بوده و عوامل محیطی نیز در آن‌ها نقش ایفا می‌کنند. عوامل بیرونی و محیطی که استرس را به وجود می‌آورند، منابع استرس نام دارند، اما اینکه هر فرد چقدر از این منابع تاثیر می‌پذیرد، وابسته به تجربه‌ها و خلق و خوی هر کسی است.

وقتی پدر و مادر دچار اضطراب، وسواس و ... هستند و واکنش‌های تکانشی از خود نشان می‌دهند، علاوه بر انتقال ژن که به صورت بیولوژیکی اتفاق افتاده است، این الگو را به فرزند منتقل می‌کنند.

پدر و مادر باید تلاش کنند تا بیماری‌های روانی که در شخصیت آن‌ها نهفته شده را درمان کنند. برای اینکه اختلالات روانی از راه وراثت و محیط به فرزندان منتقل نشوند، ضروری است والدین شناخت هیجانی درستی از خود داشته باشند.

چنانچه دچار اختلالات هیجانی مثل استرس، اضطراب و افسردگی هستند، برای رفع و بهبود این موارد اقدام کنند، چرا که با زمینه‌سازی محیط زندگی، فرزندان هم به آن‌ها مبتلا خواهند شد.

اگر هنگام بروز اختلالات از جانب فرزندان، والدین به درستی وارد عمل شوند، از تشدید آن‌ها جلوگیری می‌کنند. برای مقابله با استرس، اضطراب، وسواس و ... راه‌حل‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها تغییر و توجه به سبک زندگی، خواب کافی، ورزش و افزایش تحرک در روز، توجه به تفریح و تغذیه سالم و بهبود روابط اجتماعی با اطرافیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم