70 هزار تن ضایعات پسته تازه در خراسان رضوی تبدیل به خوراک دام شد


70 هزار تن ضایعات پسته تازه در خراسان رضوی تبدیل به خوراک دام شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاکنون در راستای استفاده از ضایعات بخش کشاورزی 70 هزار تن ضایعات پوست تازه پسته در قالب سیلوسازی تبدیل به خوراک واحدهای پرواربندی دام سبک و سنگین استان شده است.

آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا اورانی عصر سه شنبه در حاشیه مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و آبزیان مشهد افزود: امسال توسعه واحدهای پرورش دام سبک پربازده برای تولید پایدار گوشت و ساماندهی اشتغال طی یک برنامه چهار ساله در این بخش در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیتهای آبی در خراسان رضوی هشت جهت‌گیری برای حوزه پرورش دام و طیور در طرحهای پیشران استان مشخص شده که از جمله این موارد توسعه واحدهای پرواربندی و مولد در حوزه شترمرغ، اصلاح نژاد دام، افزایش ضریب تبدیل غذایی (افزایش شاخص سوددهی) در حوزه مرغ، گوشت مرغ و دام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یکی از مشکلات استفاده از ضایعات حوزه دام و طیور را کمبود نهاده دامی در خراسان رضوی دانست و گفت: یک شرکت دانش بنیان به این مساله ورود کرده و از کود خشک بستر واحدهای مرغداری گوشتی شهرستان سبزوار سالانه حدود هشت هزار تن خوراک برای واحدهای پرواربندی دام سبک و سنگین تولید کرده است که در صورت توسعه این بخش سالانه ۱۳۰ هزار تن کود خشک به چرخه استفاده باز می گردد.

اورانی افزود: حدود ۳۰ درصد از خوراکی که دام سنگین می خورد، هضم نمی شود، به همین علت روی پخت نهاده دامی متمرکز شدیم که با تحقق این مهم، ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف نهاده در واحدهای گاوداری کاهش می یابد.

وی اولویت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی را حفظ واحدهای تولیدی حوزه دام و طیور موجود، فعال کردن واحدهای راکد، به حداکثر رساندن ظرفیت تولید واحدهای فعلی و افزایش بهره وری و راندمان تولید در آنها دانست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون با همکاری سازمان بسیج مهندسین، سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت زدایی اقداماتی از جمله توسعه کشت علوفه با نیاز آبی پایین، توسعه کشت خارشتر در جنوب استان، کشت جو علوفه ای (قصیل جو) و بذر تریتیکاله در استان انجام گرفته است.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و آبزیان مشهد از ۱۶ تا ۱۹ آذرماه از ساعت ۱۱ تا ۱۸ بعد از ظهر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان