پرستاران فرشتگان خسته اما مهربان و امیدوار/ سه درخواست اصلی پرستاران از مسئولان


پرستاران فرشتگان خسته اما مهربان و امیدوار/ سه درخواست اصلی پرستاران از مسئولان

در دو سال شیوع کرونا در کشور، سختی کار پرستاران به خوبی مشخص شد و البته این قشر از جامعه مطالبات به حقی دارند که باید هرچه سریعتر تحقق یابد تا هم از اتفاقاتی مانند مهاجرت کادر درمان جلوگیری شود و هم خدمات بهتری برای سلامت جامعه ارائه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، پرستار، واژه آشنایی که ناخودآگاه هر شنونده‌ای را به یاد آرامش پس از توفان و به یاد شخصی می‌اندازد که در لحظات سختی، ناراحتی و ساعتی که به کمک نیاز داریم، یاری رسان ماست. انسان های بی ادعایی که به معنای واقعی کلمه، خالصانه کار می‌کنند و تمام تلاش خود را معطوف می‌سازند تا بیماران، دوران نقاهت خود را به آرامی سپری کنند.

این واژه، آدمی را به یاد مفاهیم دیگری هم می‌اندازد. یاد شب بیداری و یاد مردان و زنان سپیدپوشی که لحظه‌ای لبخند از سیمایشان دور نمی‌شود.

پنجم جمادی الاول سالروز تولد حضرت زینب (س) در تقویم ما ایرانیان به نام روز پرستار نام‌گذاری شده و هر سال این روز به نحوی گرامی داشته می‌شد. البته در این دوسال که ویروس منحوس کرونا در دنیا شیوع پیدا کرد در روزهای شیوع این بیماری وحشت‌آفرین که هیچ سلاح و دارویی برای آن وجود نداشت و هر روز شمار زیادی از مردم را به کام مرگ می‌کشاند،پرستاران با تمام وجود مقاومت و فداکاری می‌کنند تا جان‌های بیشتری نجات پیدا کنند و با این نام بیش از پیش آشنا شدیم.

شاید در این سال ها بحث مهاجرت پرستاران و یا پزشکان را شنیده باشید. در این خصوص این سوال پیش می آید که چرا باید یک پرستار از کشور خود که در آن بزرگ شده و خانواده اش در آن قرار دارد به کشور غریبی مهاجرت کند تا در آن کشور به همان شغلی که در کشور خود مشغول بوده است بپردازد. کاملا مشخص است که برخی از پرستاران از برخی تبعیض ها، فشار کاری مضاعف، حقوق و مزایای نامناسب و برخی از موارد دیگر ناراضی هستند و مجبور به پذیریش غربت می کنند تا بتوانند رفاه و آسایش بیشتری داشته باشند.

پرستاران فرشتگان خسته اما مهربان و امیدوار/ سه درخواست اصلی پرستاران از مسئولان

جذب پرستاران در کشور‌های اروپایی و حوزه خلیج فارس با ارائه تسهیلات

در این خصوص آرمین زارعیان، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به اینکه باید منزلت پرستاری در کشور حفظ شود، اظهار داشت: ورود افراد مضطرب باعث بروز آسیب‌های روانی و روحی خواهند شد و این موضوع سبب فرسودگی شغلی در بین پرستاران می‌شود. مهاجرت به خارج در بین پرستاران دیده شده است. ما جز ده کشور دنیا از نظر علمی و توانمندی و آموزش پرستار هستیم و متاسفانه این نخبگان حوزه سلامت جذب کشور‌های اروپایی با امکانات بالا و منزلت خوب شده اند.

وی ادامه داد: کشور‌های توسعه یافته تسهیلات خوبی برای پرستاران ایرانی که نخبه بوده در زمینه‌های مختلف در نظر می‌گیرند. پرستاران اقدام به مهاجرت می‌کنند، زیرا در کشور‌های توسعه یافته یا حوزه خلیج فارس بهترین امکانات و حقوق و تسهیلات را به پرستاران می‌دهند.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران گفت: در شش ماهه اول امسال وضعیت مهاجرت ما خوب نبوده است و در سال اول شیوع کرونا ماهیانه ۵۰۰ نفر در خواست تعیین صلاحیت پرستاری برای اقدام به مهاجرت داده اند و برآورد تخمینی من این است در سال اول کرونا بین پنج تا هشت هزار پرستار برای مهاجرت اقدام کرده اند.

زارعیان اضافه کرد: یکی از نگرانی‌های من برای سال آینده است و امیدوارم با ارائه تسهیلات و دیگر مسائل ما شاهد کاهش مهاجرت پرستاران شویم. ما ۱۰۰ هزار پرستار کمبود داشته و به همان اندازه ما پرستار بیمار در کشور داریم.

پرستاران فرشتگان خسته اما مهربان و امیدوار/ سه درخواست اصلی پرستاران از مسئولان

کم لطفی مسئولین عامل مهاجرت پرستاران است

همچنین علیرضا طریقی رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا در این خصوص گفت: در خاتمه با اشاره به برخی کم لطفی ها نسبت به جامعه پرستاری، گفت: این کم لطفی ها باعث شده است که برخی پرستاران به خارج از کشور مهاجرت کنند.

جریان مطالبه‌گری پرستاران در یک دهه اخیردر جامعه ایرانی در بسیاری از محافل به گوش می رسد و شاید این مالبه گری در این دوسال شیوع کرونا بیشتر هم شده باشد. پزشک سالاری و شکاف درآمدی گسترده میان پزشک و پرستار در نظام سلامت، کمبود نیروی پرستاری، اجرا نشدن قوانین و مقررات پیش‌بینی شده برای حمایت از جایگاه و موقعیت شغلی پرستاران و افزایش ناامنی شغلی در پی موقتی شدن قراردادهای کار؛ از جمله دلایل گسترده شدن اعتراضات صنفی این گروه در سالهای اخیر بوده است.

کاهش خدمات مراقبتی با کمبود پرستار

از همین رو آرمین زارعیان با اشاره به کمبود نیروی پرستار در کشور اظهار کرد: پرستاران سعی کرده بهترین خدمت و بالاترین کیفیت را به بیماران ارائه بدهند. ما نگران بیمارانی هستیم که پرستار باید از آن‌ها مراقبت کنند، زیرا کمبود پرستار باعث افت کیفیت ارایه خدمات مراقبتی می‌شود و سبب شده بیماران از مراقبت‌های بیمارستانی رضایت نخواهند داشت.

وی ادامه داد: باید منزلت پرستاری در کشور حفظ شود. ورود افراد مضطرب باعث بروز آسیب‌های روانی و روحی خواهند شد و این موضوع سبب فرسودگی شغلی در بین پرستاران می‌شود.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران افزود: متاسفانه قرارداد‌های ۸۹ روزه با پرستاران امنیت شغلی را در بین پرستاران از بین برده است.
تعارض و منافع کنار گذاشته شود

وی اضافه کرد: باید تعارض و منافع کنار گذاشته شود تا ارائه خدمات درخشان در حوزه سلامت حفظ شود. در ایام پیک کرونا بیمارستان‌ها مملو از بیمار بود و تمام بخش‌ها و حتی راهرو‌ها پر بودند وپرستاران برای ارائه خدمت به بیماران تلاش زیادی کرده اند. شیفت‌های طولانی به دلیل کمبود نیروی پرستاری از جمله مشکلات پرستاران است و فرسودگی شغلی به شدت در بین پرستاران افزایش پیدا می‌کند.

زارعیان ادامه داد: پرستاران تامین اجتماعی تحت قانون کار هستند که با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. در زمینه بازنشستگی زودتر از موعد مقرر پرستاران رای در دیوان عدالت اداری به نفع ما داده شده، اما تامین اجتماعی زیر بار نمی‌رود.

پرستاران فرشتگان خسته اما مهربان و امیدوار/ سه درخواست اصلی پرستاران از مسئولان

اجرای تعرفه خدمات از مطالبات رهبر انقلاب هم هست

همچنین علیرضا طریقی رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مطالبات پرستاران، تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که ما دنبال آن هستیم تا اجرایی شود اجرای سریع و فوری قانون تعرفه خدمات می باشد. این قانون ۱۴سال است که در حال اجرا می باشد اما هنوز اجرایی نشده است.

وی اضافه کرد: سال ۹۸در دیدار جامعه پرستاری با رهبر معظم انقلاب هم این موضوع مطرح شد و یکی از مطالبات رهبری هم بود اما با گذشت دو سال ازآن موضوع هنوز اجرایی نشده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قم با اشاره به اینکه اجرای تعرفه خدمات بیشتر به نفع مردم است، گفت: در تلاش هستیم خدمات پرستاری به سمت منزل بیماران برود اما این موضوع مسلتزم اجرای این قانون است.

طریقی با اشاره به عدم اجرای پرداخت فوق العاده خاص که در بند امور استخدامی است ، بیان داشت: آیا نباید این پرداخت به این گروه که دو سال مجاهدانه و دلسوزانه در حال تلاش و مبارزه با کروناست اجرایی شود.

وی عنوان کرد: یکی از مطالبات جامعه پرستاری موضوع نیروی انسانی و تعیین و ابلاغ سند استاندارد نیروی انسانی است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قم افزود: به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲و نیم نفر که ۱.۸ آن نیروی کارشناس و ۷دهم آن نیروی غیر حرفه ای باشد. در حالی که در استان این مسئله به یک می رسد و از میانگین هم پایین تر هستیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی با اضافه کار برای دیگر نیروها جبران می شود درحالی که این مسئله اشتباه است چرا که نیرو پرستاری باید بعد از شیفت خود استراحت کافی داشته باشد.

طریقی بیان کرد: انتظار داریم اگر سلامت مردم و نیروهای جامعه پرستاری برای مسئولین مهم است این تبدیل وضعیت نیروها بدون تبصره اجرایی شود.

سه درخواست اصلی پرستاران از مسئولان

همچنین در این خصوص شمس‌الدین شمس، رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: سه خواسته مهم و اصلی پرستاران که باید به آن توجه شود؛ استخدام نیروی پرستاری و رسیدن به استاندارد لازم و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی، اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری که مقام معظم رهبری در روز پرستار سال گذشته بر اجرای این قانون تاکید ویژه‌ای داشتند و همچنین اجرای فوق‌العاده خاص برای کارکنان سلامت است.

شمس افزود: فوق‌العاده خاص متعلق به تمام کارکنان دولت است، اما زمانی که دولت منابع لازم را برای اجرایی شدن فوق‌العاده خاص برای تمام کارکنان ندارد؛ نیاز است تا برای بعضی از مشاغل اولویت‌بندی شود و کارکنان بخش سلامت که در این بحران کرونا از جان خود گذشتند، در اولویت قرار گیرند.

حداقل ۱۰۰ هزار نفر پرستار نیاز داریم

از طرفی عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بیان کرد: محل اعتبارات مشکل اصلی اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. بیمه‌ها و سازمان برنامه بودجه بیشترین مقاومت برای اجرای این طرح را داشتند و بسته‌های خدمتی با هدف انجام این طرح به پرستاران داده می‌شد.

وی بیان کرد: رهبری در سال گذشته تاکید زیادی بر اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری کردند و من از سازمان برنامه و بودجه درخواست دارم که به این موضوع به عنوان مسئله هزینه بر نگاه نکنند، زیرا تعرفه گذاری پرستاری باعث کاهش هزینه‌ها و بار مالی برای بیمه‌ها را دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان کرد: مجوز جذب ۱۶ هزار نفر در سال ۹۸ داده شد و در سال ۹۹ این مجوز به ۳۹ هزار نفر رسید و حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ پرستار جذب شدند.

وی اظهار کرد: میزان نیاز پرستار در کشور حداقل ۱۰۰ هزار نفر است و آمار دقیقی از پرستاران بیکار نداریم، بیش از ۸۰ درصد پرستاران بانوان هستند که بعد از فارغ التحصیل شدن به دلایل مختلفی مانند ازدواج و ... ترک خدمت می‌کنند و نمی‌توان این پرستاران را بیکار محسوب کرد.

بنابراین گزارش، امروز که سختی کار پرستاران به خوبی برای همهگان روشن است باید توجه بیشتری به این قشر جامعه داشته باشیم و برخی از مطالبات این قشر از جامعه به حق است که باید دولت ومسئولین در تحقق آنها اقدام سریعتری داشته باشند تا هم از اتفاقاتی مانند مهاجرت جلوگیری شود و هم این قشر از جامعه خدمات بهتری برای سلامت مردم ارائه دهد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس