نماینده مجلس: آبخیزداری راهکار عبور از چالش آب و خاک کشور است


نماینده مجلس: آبخیزداری راهکار عبور از چالش آب و خاک کشور است

سنندج- ایرنا- عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: 27 میلیون هکتار از وسعت کشور در وضعیت بحرانی فرسایش آب و باد قرار دارد و راهکار نجات‌بخش آن اجرای طرحهای آبخیزداری است.

به گزارش ایرنا، پرویز اوسطی روز جمعه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح آبخیزداری و کنترل سیلاب حوضه شیخ‌جعفر و آجی‌چای قروه اظهار داشت: الگوی توسعه کشور، ما را با محدودیتهای سرزمینی مواجه کرده و گرفتاری های زیست محیطی را رقم زده است و باید رویه توسعه کشور تغییر یابد.

وی تاکید کرد: نجات سرزمین ایران نیازمند راهکارهای مدیریت داخلی است و آبخیزداری از مهمترین راهبردهای نجاتبخش چالش آب و خاک در کشور به شمار می‌رود.

نماینده مروم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از وسعت ۱۶۵ میلیون هکتاری کشور، ۱۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش جدی است و ۲۷میلیون هکتار هم در وضعیت بحرانی فرسایش بادی و آبی قرار دارد.

اوسطی ادامه داد: سالانه در چهار دهه گذشته هفت هزار سیلاب به وقوع پیوسته است که هر کدام ۲۵۰ میلیارد ریال خسارت داشته است.

وی با اشاره به وجود ۴۰ هزار و ۸۰۰ رشته قنات در کشور افزود: این قناتها متاثر از آبخیزداری هستند.

اوسطی اضافه کرد: قرار بود تا پایان قانون برنامه ششم توسعه ۱۰ میلیون هکتار کار آبخیزداری انجام شود که تنها ۴.۷ میلیون هکتار اجرا شد و برای همین در بودجه ۱۴۰۰ به اعتبارات آبخیزداری توجه جدی شده و در برنامه هفتم توسعه نیز این مساله برجسته خواهد بود.

وی به کسری ۷۰۰ میلیون مترمکعبی مخزن آبخوان در سه دشت ممنوعه شهرستان اشاره کرد و گفت: این مخزن روز به روز در حال افت بوده و نگرانی از مرگ آبخوان‌ها وجود دارد که با اجرای طرحهای آبخوانداری در آینده نه چندان دور شاهد روند احیای آبخوان ها و رسیدن به نقطه تعادل هیدرولوژیک ان خواهیم بود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طرحهای انتقال آب از سد ژاوه و آب شرب و صنعت از سد آزاد به دشتهای شرقی استان، مشمول زمان شده بود که اخیرا در جمع طرحهای ویژه از محل تهاتر نفت قرار گرفت تا ظرف ۲ سال آینده اجرایی شود.

اوسطی گفت: با اجرای این طرحها تا ۲۵ سال آینده آب شرب و کشاورزی منطقه تامین خواهد شد.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟