ساخت روبات زنده با قابلیت تولید مثل


دانشمندان با کمک سلول های زینوبات گرفته شده از سلول های قورباغه های دهن...

ساخت روبات زنده با قابلیت تولید مثل

دانشمندان با کمک سلول های زینوبات گرفته شده از سلول های قورباغه های دهن گشاد و سلول های جنینی قورباغه پنجه‌ دار آفریقایی موفق به ساخت رباتی شدند که از طریق الگوی خود تکراری قادر به تکثیر خود هستند.

به گزارش سیناپرس، دنیای علم همچنان مرزهای هر آنچه را که امکان پذیر می ‌داند، پیش می ‌برد. اخیراً دانشمندان دانشگاه‌ های هاروارد، تافتس و ورمونت ایالات متحده آمریکا اولین روبات ‌های زنده ‌ای را ایجاد کردند که می ‌توانند تولید مثل کنند. این اختراع با الگوی جدیدی از خود تکراری همراه است.
در این پروژه، دانشمندان از زینوبات ها (Xenobot)، نخستین ربات ‌های زنده استفاده کرده و متوجه شدند که این ربات ها حالت‌ های خود تکراری مختلفی را نشان می ‌دهند. سلول های زینوبات از سلول های قورباغه هایی با دهان گرد و گشاد ساخته شده اند. با این حال، هنگامی که این سلول ها در یک ظرف قرار می گیرند، به طور جداگانه شنا کرده تا سلول های منفرد دیگری را پیدا کنند. هر سلول صدها سلول را در دهان خود جمع می کند. پس از چند روز، آنها تبدیل به زینوبات های جدید یکسان می شوند. زینوبات های جدید نیز به طور مکرر همین فرآیند را طی کرده و در نتیجه این فرآیند را به یک چرخه تبدیل می کنند.
نوع سلول های مورد استفاده در زینوبات ها، سلول های جنینی قورباغه پنجه‌ دار آفریقایی (Xenopus laevis) است. به گزارش سیناپرس، آنها در بخش بیرونی قورباغه می مانند تا بعداً پوست قورباغه را تشکیل دهند. عملکرد آنها پخش مخاط و جلوگیری از حمله پاتوژن ها به قورباغه است. شگفت آورتر اینکه این سلول ها هنوز ژنوم قورباغه کامل را داشته اما به جای ایجاد قورباغه، کار بهتری انجام می دهند و آن خودتکراری است.

این روش خودتکراری که قبلاً دیده نشده بود، ویژگی های شگفت انگیزی دارد. بدون مداخله، زینوبات اولیه از سه هزار سلول ساخته شده است که خود را به صورت یک شکل کروی مرتب می چینند. اما در این شکل، سلول‌ ها تکثیر نشده اند، اگرچه می ‌توانستند تکثیر شوند. برای حل این مشکل، تیم به یک ابرکامپیوتر دستور داد تا طرح‌ هایی را ارائه کند.

به گزارش سیناپرس، هوش مصنوعی طرح های بسیاری از جمله طرح سلول های زینوبات دهن گشاد را تولید کرد. دانشمندان ربات‌های والد کروی شکلی را تنظیم کردند تا با موفقیت آنها را تا نسل چهارم یا پنجم خود تکرار کنند. این موضوع بدان معناست که کارایی این روش خود همانند سازی به شکل سلول های والد بستگی دارد.

ساخت روبات زنده با قابلیت تولید مثل
در ضمن، این فرصتی برای دانشمندان است تا عمیقاً یک سیستم تکثیر جدید را درک کنند. این داده ها می توانند با یک رویکرد سریع در مقابله با هر بیماری همه گیر جدید، تهدید کننده تغییرات آب و هوایی یا اثرات آلودگی و ارائه راه حل های جدید بیوتکنولوژی کمک کنند. به گزارش سیناپرس، سلول ‌های زینوبات همچنین رویکرد جدیدی را در پرداختن به پزشکی بازسازی ‌کننده و درمانی، امکان ‌پذیر می ‌کنند.

اگر دانشمندان بتوانند سلول‌ ها را به ‌طور ساده دستکاری کرده تا کاری را که می‌ خواهند انجام دهند، می توان پیری، سرطان، نقایص مادرزادی، جراحات و غیره را با الگوی ایمن ‌تری درمان کرد. این مسئله به بیماران با رویکرد خود درمانی کمک می کند.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: gilmorehealth

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* ساخت روبات زنده با قابلیت تولید مثل[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا