برنامه دولت برای کاهش مصرف روزانه 10میلیون لیتر بنزین
ایران: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره قرارداد تولید 45هزار خودرو پایه گازسوز با یکی از خودروسازیهای کشور میگوید: به میزان 28میلیون مترمکعب در روز ظرفیت استفاده از سیانجی بهجای بنزین داریم، اما از این ظرفیت هم بهطور کامل استفاده نمیشود، بهطوری که روزانه فقط 20تا22 میلیون مترمکعب سوخت سیانجی...
اگر وانتبارها تغییر کاربری دهند، سهمیه بنزین را باید کم میکردیم، اما بهخاطر نحوه قیمتگذاری بنزین و سیانجی تمایلی به تغییر کاربری وجود ندارد. بهگفته سالاری برای مرحله نخست تبدیل ۶۵۰هزار دستگاه خودرو عمومی در برنامه است که از محل این اقدامها در مجموع صرفهجویی به میزان ۱۸۰ میلیون لیتر بنزین یا بهعبارتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار ارز شده است. در صورت کاملشدن طرح تبدیل یکمیلیون و ۲۰۶ هزار خودرو عمومی به دوگانهسوز، حدود ۱۰میلیون مترمکعب در روز به مصرف فعلی سیانجی در کشور اضافه میشود. با تحقق این امر به میزان تقریبی ۱۰میلیون لیتر در روز در مصرف بنزین صرفهجویی شده که با در نظر گرفتن ارزش فوب ۵۶ سنت برای بنزین، مقدار درآمد ارزی حاصل از صادرات این مقدار از بنزین معادل ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در روز خواهد بود. بر همین اساس، سیاست شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت کشور و کاهش مصرف بنزین با هدف کسب درآمد ارزی یا جلوگیری از واردات بنزین در آینده و نیز کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی بهویژه در کلانشهرهاست. هماکنون قیمت هر مترمکعب گاز سیانجی ۶۵۸۶ریال است. اختلاف قیمت یک نرمال مترمکعب سیانجی با یک لیتر بنزین یارانهای برابر ۸۴۱۴ریال و با یک لیتر بنزین آزاد برابر ۲۳۴۱۴ریال است که این اختلاف از عوامل عمده جذابیت مصرف سیانجی از سوی مصرفکنندگان است، اما هرچه این اختلاف بیشتر شود، جذابیت خودروهای دوگانهسوز و استفاده از گاز بهعنوان سوخت افزایش مییابد.