تبدیل اسلام ستیزی به «روح عصر» در سیاست اروپا / آزادی مسلمانان فرانسه در معرض تهدید جدی قرار دارد


تبدیل اسلام ستیزی به «روح عصر» در سیاست اروپا / آزادی مسلمانان فرانسه در معرض تهدید جدی قرار دارد

«اسلام‌ستیزی» که اکنون به «روح عصر» در سیاست اروپا تبدیل شده است دستاویزی برای رئیس جمهوری فرانسه شده تا آزادی مسلمانان را محدود کند و آن را در معرض تهدید جدی قرار دهد.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: در فرانسه، کشوری که ادعای «آزادی، برابری و برادری» دارد، سیاستی که در سال‌های اخیر برای محدود کردن آزادی‌های مسلمانان دنبال می‌شود، اکنون به جایی رسیده است که مرزهای تساهل را زیر پا می‌گذارد. مساجد یکی پس از دیگری به دلایل غیرمنطقی بسته می شوند، تصمیماتی که با آزادی مذهبی مسلمانان تداخل دارد و اقداماتی برای حذف مسلمانان از عرصه عمومی اکنون به هنجارهای زندگی روزمره در کشور تبدیل شده است.

عادی سازی اسلام هراسی

در مسیر عادی سازی اسلام هراسی که به بخشی عادی از سیاست های روزانه در سراسر فرانسه تبدیل شده است، نمونه های عینی وجود دارد که حقوق مسلمانان را در این کشور نقض می کند و آزادی آنها را محدود می کند.

ابتدا، یک خط تلفن افشاگرانه توسط وزارت کشور در سال گذشته برای مبارزه با به اصطلاح «رادیکال‌سازی اسلامی» راه‌اندازی شد و از شهروندان فرانسوی خواسته شد تا افرادی را که در چنین فعالیت‌هایی دست دارند گزارش کنند. بنابراین، همه مسلمانان این کشور به عنوان جنایتکاران بالقوه معرفی شدند.

در اقدام دوم ،موسسه «جمعی علیه اسلام هراسی» در فرانسه، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های غیردولتی جامعه مسلمانان این کشور، سال گذشته با تصمیم شورای وزیران تعطیل شد.

در مرحله سوم با قانون موسوم به «اصول تقویت کننده احترام به اصول جمهوری» که در سال جاری به تصویب مجلس رسید، زمینه قانونی برای اجازه دخالت در زندگی روزمره و زندگی خصوصی مسلمانان در کشور فراهم شد.

«جرالد دارمانین»،وزیر کشور فرانسه ماه گذشته اعتراف کرد که 92 مسجد از 2500 مسجد در کشور از سپتامبر 2020 بسته شده اند.

علاوه بر تصمیمات ملموسی که برای ارعاب و به حاشیه راندن مسلمانان در فرانسه اتخاذ شده است، باید به دو موضوع مهم دیگری که در دوره ریاست جمهوری امانوئل مکرون مطرح شد، اشاره کرد.

اولین آنها پروژه مهندسی اجتماعی است که «اسلام فرانسوی» نام دارد . این پروژه که توسط خود مکرون بیان شده است، با هدف از بین بردن ارزش‌های خاص اسلام و جذب مسلمانان تحت عنوان به اصطلاح انسجام اجتماعی انجام می‌شود.

اظهارات بی اساس اخیر ماکرون مانند «اسلام نیاز به بازسازی دارد» و «اسلام در بحران است» را نیز می توان به عنوان امتداد این پروژه مهندسی اجتماعی دانست.

طرح انتخاباتی ماکرون

دلایل متعددی پشت تصمیمات مکرر دولت مکرون علیه مسلمانان در سال های اخیر وجود دارد. مهمترین آنها تمایل رئیس جمهور برای احیای محبوبیت خود است که کاهش یافته است.این یک واقعیت شناخته شده است که ماکرون که در جریان انتخابات در سال 2017 روی کار آمد در شرایط فعلی حمایت خود را در جامعه از دست داده است.

این واقعیت که حزب جمهوری (LREM) متحمل شکست بزرگی در انتخابات منطقه ای که در ژوئن سال جاری برگزار شد، موید این امر است. در این انتخابات که به نوعی تمرین انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تلقی می شود، حزب جمهوری در دور دوم تنها 7 درصد آرا را به دست آورد و زیر آستانه 10 درصد باقی ماند.

این واقعیت که LREM شهرهای بزرگی مانند لیون، مارسی و پاریس را به احزاب رقیب در انتخابات محلی سال گذشته باخت نشان می دهد که پایان آقای رئیس جمهور از قبل آغاز شده است.

بنابراین می توان گفت که ماکرون که قصد دارد سال آینده دوباره نامزد ریاست جمهوری شود در گوشه ای از سیاست داخلی گیر کرده است.

او که می‌دید از نظر آینده سیاسی خودش خوب پیش نمی‌رود، «اسلام‌ستیزی» را که اکنون به «روح عصر» در سیاست اروپا تبدیل شده است در دستور کار خود قرار داد تا این وضعیت را معکوس کند.

همچنین لازم به ذکر است که شخصیت های راست افراطی و مطبوعات ملی نقش تسهیل کننده در تصمیمات اتخاذ شده علیه مسلمانان در فرانسه و همچنین نقش رهبری دولت مکرون دارند.

لفاظی‌های اسلام‌هراسی که دائما توسط افراط‌گرایان راست مانند مارین لوپن یا اریک زمور بیان می‌شود و اخبار مطبوعات فرانسوی که اسلام‌هراسی را دامن می‌زنند، نقشی کاربردی در معرفی وجود مسلمانان در کشور به‌عنوان یک تهدید دارند.

در واقع اسلام هراسی در فرانسه به دلیل نگرش بازیگران اسلام هراس که حضور مسلمانان در این کشور را به عنوان یک تهدید معرفی می کنند به اوج خود رسیده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط کمیسیون ملی مشاوره حقوق بشر، اقدامات ضد یهود در فرانسه در سال گذشته 51 درصد کاهش یافته است در حالی که اقدامات ضد اسلامی 52 درصد افزایش یافته است.

به عبارت دیگر اسلام هراسی در فرانسه جایگزین یهودی ستیزی شده است. این رقم قابل توجه که از سوی مقامات رسمی فاش شد، نشان می دهد که موجودیت اسلام و امنیت مسلمانان در فرانسه به وضوح در معرض تهدید است.

با توجه به حقایقی که تاکنون مطرح شد، بدیهی است که ماکرون که در انتخابات منطقه‌ای در ژوئن در برابر احزاب مرکزی شکست خورد، برای حفظ محبوبیت خود در جامعه و کسب رای از مخالفان اسلام‌هراسی بیشتری خواهد داشت.

در راستای این هدف ماکرون همچنان وجود مسلمانان را در کشور به عنوان تهدیدی برای امنیت کشور و جامعه معرفی خواهد کرد. در نتیجه این روند، به نظر می رسد ممکن است تصمیمات جدیدی اتخاذ شود که آزادی مسلمانان را در دوره آتی محدود کند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟