واکسن نزد zwnj;ه zwnj;ها زیر پوشش طرح شهید سلیمانی قرار می zwnj;گیرند


واکسن نزد zwnj;ه zwnj;ها زیر پوشش طرح شهید سلیمانی قرار می zwnj;گیرند

سلامت نیوز:بر کسی پوشیده نیست در هر حادثه ای که در کشور اتفاق می افتد، هلال احمر از جمله اولین نهادهای امدادرسان به شمار می رود. حدود دو سال است که درگیر پاندمی کرونا و بحث واکسیناسیون گسترده هستیم و همچنان تاریخ دقیق پایان بحرانی که کرونا با خود به همراه آورده مشخص نیست، علاوه بر واکسیناسیون، اجرای طرح های گسترده دیگری نیز برای پیشگیری از ابتلا...

سلامت نیوز:بر کسی پوشیده نیست در هر حادثه‌ای که در کشور اتفاق می‌افتد، هلال‌احمر از جمله اولین نهادهای امدادرسان به‌شمار می‌رود. حدود دو سال است که درگیر پاندمی کرونا و بحث واکسیناسیون گسترده هستیم و همچنان تاریخ دقیق پایان بحرانی که کرونا با خود به‌همراه آورده مشخص نیست، علاوه بر واکسیناسیون، اجرای طرح‌های گسترده دیگری نیز برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و بحث درمان در دستور کار قرار گرفتند. طرح شهیدسلیمانی از جمله بزرگترین این طرح‌ها به‌شمار می‌رود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،از آن جایی که سویه‌های جدید ویروس کرونا در دنیا شیوع پیدا کرده، لزوم ادامه این طرح هم دیده می‌شود، این در حالی است که هرازگاهی کشور با بحران‌های مختلفی مانند زلزله و سیل هم روبه‌رو می‌شود.از این‌رو وظایف و مسئولیت‌های جمعیت هلال احمر هم رو به فزونی رفته و مدتی است که سکانداری این جمعیت مهم و ارزشمند در کشور به دکتر پیرحسین کولیوند سپرده شده است.


رئیس جدید این جمعیت، درباره برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر و وضعیت درمان کشور در دورانی که درگیر واکسیناسیون و آماده‌باش پیک ششم بیماری کووید19 نیز هستیم و با توجه به اینکه برخی اقدامات این جمعیت باید تداوم داشته باشند تا بتوان راه ورود سویه جدید این بیماری به کشور را بست، می‌گوید: در بحث مبارزه با شیوع کرونا از ابتدا جمعیت هلال‌احمر در چند محور فعالیت داشته است، همانند مشارکت در طرح شهید سلیمانی، تهیه واکسن، کمک در تزریق واکسن و نقش‌آفرینی در حوزه‌های حمایتی و نظارتی و مقرر شده است در همه حوزه‌ها با توان بیشتر کارها دنبال شود. یکی از این مسائل بحث مراقبت مرزهاست. ورود ویروس‌های سویه جدید از طریق مرزها اتفاق می‌افتد.


تداوم فعالیت مراکز واکسیناسیون هلال‌احمر برای تزریق دوز سوم
به‌گفته رئیس جمعیت هلال احمر، مقرر شده است که همچون گذشته برای کنترل مرزها و مراقبت از ورود و خروج مسافران و کنترل دقیق و بیشتر مسافران در مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و... همکاری با وزارت بهداشت داشته باشیم. بحث دوم در تکمیل واکسیناسیون افرادی است که هنوز واکسن نزده‌اند، قرار شده است که مراکز واکسیناسیون هلال‌احمر تا پایان دوره واکسیناسیون و حتی مرحله دوز سوم واکسیناسیون فعال بمانند.


کولیوند در زمینه فرهنگسازی با هدف جلوگیری از ورود پیک‌های جدید بیماری و همچنین کنترل بیماری کرونا، می‌گوید: برای کمک و آمادگی برای فرهنگ‌سازی و پیشگیری و کنترل در صورت وقوع پیک ششم حتماً نیاز به مراکز نقاهتگاهی و بیمارستان‌های صحرایی خواهد بود که جمعیت هلال‌احمر توانمندی خود را در این حوزه تقویت کرده است و آمادگی برپایی بیمارستان RDH (بیمارستان صحرایی) را دارد و با استفاده از نیروهای جوان و داوطلب و امدادگر و آموزش لازم این عزیزان، آمادگی خود را بالاتر برده و توان خدمت‌رسانی بیشتری را ایجاد کرده‌اند.


جمعیت هلال‌احمر کشور در بحث طرح شهید سلیمانی از همان روزهای آغازین تاکنون خیلی موفق عمل کرده است و در واقع از اهرم‌های اصلی طرح بوده. با وجود تداوم بیماری کرونا و لزوم ادامه کلیه فعالیت‌های مربوط به پیشگیری از بیماری کرونا و ورود پیک ششم به کشور، این طرح باید توسعه پیدا کند و همچنین در صورت وقوع پیک‌های جدید بیماری مأموریت‌های بیشتری را این جمعیت باید عهده دار شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأیید و ضروری خواندن موارد فوق می‌افزاید : قبل از مطرح شدن طرح شهید سلیمانی، جمعیت هلال‌احمر، طرح آمران سلامت را در کشور در آبان سال 1399 اجرا کرد و بعد از آن طرح شهید سلیمانی را با قدرت در کنار وزارت بهداشت و بسیج ادامه داد؛ در حال حاضر نیز این آمادگی وجود دارد که در طرح شهید سلیمانی جدای از وظایف گذشته در بحث واکسیناسیون خانه‌به‌خانه نیز همکاری کند. در طرح شهید سلیمانی در سه محور حمایتی، نظارتی و مراقبتی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت با تمام توان حضور داریم و با افتخار ادامه می‌دهیم تا بتوانیم براین ویروس غلبه پیدا کنیم.


تقویت انبار های امدادی
به موازات پاندمی کرونا، کشور در بحث بحران با بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه مانند زلزله هرمزگان و بحث سیل در استان‌های مختلف نیز مواجه است. کولیوند در پاسخ به این پرسش که از آن جایی که جمعیت هلال‌احمر از جمله اولین نهادهای مسئول در امر کمک رسانی‌هاست، در خصوص این مسائل چه تدابیری اندیشیده‌اید، می‌گوید: یکی از مأمویت‌های ذاتی هلال‌احمر پاسخ به حوادث و بلایای طبیعی و افزایش تاب‌آوری جامعه در این امور است، همزمان بحث آموزش‌های همگانی امداد و کمک‌های اولیه، بحث تقویت انبارهای امدادی و بحث حفظ آمادگی نیروهای امدادی در دستور کار قرار دارد.

تقویت ناوگان هوایی و به روز‌رسانی خدمات امداد هوایی در کنار تقویت ناوگان خودرویی با اختصاص اعتباری جهت خرید 900 دستگاه خودروی امدادی، یکی از محوری‌ترین برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر است. وی می‌افزاید: ان‌شاء‌الله بتوانیم با افزایش آموزش همگانی و استفاده از ظرفیت صداوسیما و سایر رسانه‌های جمعی سطح اطلاع و آگاهی مردم را در این امور افزایش دهیم.


تأمین دارو‌های کمیاب بیماران خاص
در زمینه بحث تأمین داروهای خاص، یکی از مراکزی که مردم در ابتدای امر مراجعه می‌کنند، داروخانه‌های هلال احمر است که به‌ لحاظ مراجعه مردمی هم آمار بالایی را به خود اختصاص داده است. اما متأسفانه بیشتر مراجعه‌کنندگان انتظاراتشان برآورده نمی‌شود و در خصوص تأمین دارو گلایه‌های زیادی دارند.


برای رفع این مشکل اساسی که سلامت شمار قابل توجهی از مردم را نشانه رفته است، جمعیت هلال‌احمر باید راهکاری جدید ارائه دهد تا در کوتاه‌مدت مشکل تأمین داروهای خاص قابل حل باشد. کولیوند در این خصوص توضیح می‌دهد: ظرفیت‌های هلال احمر در بحث واردات داروی خاص یا داروهای کمیاب در حوزه بین‌المللی، ظرفیت منحصر به‌فردی است.


از طرفی 33 داروخانه هلال‌احمر در کشور به‌عنوان مراکز رجوع بیماران نیازمند داروهای خاص به حساب می آیند، با هماهنگی سازمان غذا و دارو آمادگی داریم که با مجوز آنها در خصوص واردات کلیه داروهای مورد نیاز کشور کمک و همراهی داشته باشیم، از سوی دیگر، کارخانجات داروسازی، تحت پوشش سازمان تدارکات پزشکی نیز آمادگی دارند با حداکثر ظرفیت تولید در جهت رفع نیازهای دارویی کشور پیشرو باشند.

به تازگی هم در بازدیدی که از داروخانه‌ها داشتم، واقعاً نیاز به افزایش سهمیه از طریق سازمان غذا و دارو وجود دارد و اقلامی هم کم بود که با هماهنگی سازمان غذا و دارو و کمک و مساعدت وزیر محترم بهداشت،درمان و آموزش‌پزشکی ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مرتفع می‌شود.او در پایان امیدواری می‌دهد جمعیت هلال‌احمر، آمادگی دارد تا نسبت به واردات داروی کمیاب و رفع مشکل هموطنان با هماهنگی سازمان غذا و دارو اقدام کند تا هرچه سریع‌تر مشکلات در این حوزه مرتفع شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس