مرگ و میر کرونایی در خراسان رضوی تک‌رقمی شد


مرگ و میر کرونایی در خراسان رضوی تک‌رقمی شد

مشهد - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با روند کاهشی شمار مبتلایان به کرونا در استان خراسان رضوی، مرگ و میر ناشی از این ویروس از نیمه آذرماه جاری تاکنون تک‌رقمی شده است.

دکتر سیدجواد حسینی روز شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: دیروز سه نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اثر کرونا فوت کردند و حال آنکه تا مدتی پیش تعداد مرگ و میرهای کرونایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه سه رقمی بود.
وی ادامه داد: تعداد بستری‌شدگان کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه اکنون به زیر ۳۰۰ نفر کاهش یافته است و تعداد مراجعه‌کنندگان سرپایی با علائم مشکوک به کرونا در مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاههای زیر پوشش به ۵۰۳ نفر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه کرونا همچنان ادامه دارد و سویه‌های جدیدی از خود نشان می‌دهد، بیان کرد: تاکنون هیچ موردی از سویه اومیکرون در خراسان رضوی و کشور مشاهده نشده است.
دکتر حسینی ادامه داد: سرایت‌پذیری سویه اومیکرون بالاست، اما قدرت بیماری‌زایی آن همانند ویروس دلتا است.
وی گفت: در حال حاضر ما از هشت کشور پرخطر آفریقایی به لحاظ شیوع اومیکرون، پروازی نداریم و افرادی که سابقه حضور در این کشورهای پرخطر را دارند، باید به مدت ۱۴ روز قرنطینه شده و تست پی.سی.آر بدهند.
وی خاطرنشان کرد: تمهیدات مختلفی در حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با سویه جدید اومیکرون پیش‌بینی شده است که از آن جمله می‌توان به آماده بودن ۲ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی، فعالیت ۴۲ مرکز منتخب کرونا و آمادگی ۱۴۰ درمانگاه اشاره کرد.

مرگ و میر کرونایی در خراسان رضوی تک‌رقمی شد

واکسیناسیون دُز اول کرونا در خراسان رضوی از ۹۰ درصد گذشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان واکسیناسیون دز اول در افراد بالای ۱۲ سال در خراسان رضوی به بالای ۹۰ درصد افزایش یافته است.
دکتر حسینی افزود: این در حالی است که واکسیناسیون دز دوم در افراد بالای ۱۸ سال در خراسان رضوی به ۷۵ درصد و در افراد بالای ۱۲ سال به ۷۳ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه ۱۸ درصد از جمعیت بالای ۴۰ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اکنون دز سوم واکسن را نیز دریافت کرده اند، بیان کرد: ۴۶۵ هزار نفر در مناطق زیر پوشش این دانشگاه باید دز سوم را دریافت کنند که ۱۸ درصد از واجدان شرایط را شامل می شود.
وی گفت: در شرایط کنونی خراسان رضوی در شاخص تزریق واکسن دوم، سه درصد از میانگین کشوری جلوتر است و تاکنون ۷۴ درصد از افرادی که دز اول را دریافت کرده اند برای دز دوم مراجعه کرده اند.
دکتر حسینی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه سهم بهداشت در تامین سلامت جامعه تنها ۲۵ درصد است، گفت: سایر بخشها و عوامل در تامین سلامت جامعه سهم ۷۵ درصدی دارند.
وی چهار اصل در مراقبت های اولیه را شامل عدالت، استفاده از فناوری مناسب، همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی عنوان کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کلانشهر مشهد و ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد.
ارائه خدمات بهداشتی و درمان به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ایران جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۰ هزار و ۶۰۳ نفر رسیده است.
در این مدت ۲ هزار و ۹۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۴۹۳ نفر آنها بستری شده و مجموع بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۴۳ نفر رسیده است.
همچنین تاکنون پنج میلیون و ۹۵۷ هزار و ۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.
تاکنون ۵۸ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۴۲۴ دُز اول، ۴۹ میلیون و ۴۵ هزار و ۴۰۸ دُز دوم و ۲ میلیون و ۹۸ هزار و ۵۷۴ دُز سوم واکسن کرونا در کشور به افراد واجد شرایط تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۰۶ دُز رسیده است.
در حال حاضر ۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند