پیشنهاد شورای ثبات مالی برای سیاست‌گذاری نرخ ارز / سود سهام عدالت سال 99 تا پایان امسال پرداخت می‌شود


پیشنهاد شورای ثبات مالی برای سیاست‌گذاری نرخ ارز / سود سهام عدالت سال 99 تا پایان امسال پرداخت می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید عشقی رئیس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در نخستین نشست خبری در جمع خبرنگاران و در محل این سازمان از تشکیل شورای ثبات مالی برای هماهنگی سیاست‌گذاری نرخ ارز با کمک بانک مرکزی خبر داد و گفت: در قالب لایحه بودجه 1401 این شورا را پیشنهاد می‌کنیم که اگر مجلس تصویب کرد، تشکیل می‌شود اما به صورت غیررسمی این شورا ثبات مالی تشکیل شده و کارهای نرخ ارز مرتبط با بازار سرمایه پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد پرداخت سود سهام عدالت سال 98،‌گفت: سود عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت 98 درصد پرداخت شد و فقط 2 درصد سود مربوط به شرکت مخابرات بوده که پرداخت نشده در این زمینه از شرکت مخابرات شکایت شده سازمان خصوصی‌سازی هم پیگیر است مشکلاتی برای مخابرات پیش آمده بود که سود سهام عدالت را نپرداخت.

وی همچنین برای پرداخت سود عملکرد سال 99 شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت گفت: در جلسه بعدی شورای عالی بورس این مسأله مطرح می‌شود و نحوه دریافت مبالغ سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و پرداخت به ذینفعان سهام عدالت تصمیم‌گیری می‌شود و تلاش بر این است تا پایان سال جاری سود سهام عدالت سال گذشته هم پرداخت شود.

عشقی در مورد کشف ماینرهای رمزارز در ساختمان بورس تهران گفت: همه ماینرهای کشف شده مربوط به شرکت بورس بوده که به مدت 2 تا 3 ماه فعال بوده بعد از آن راکد بوده و فعالیتی نداشته به هر حال تخلفی صورت گرفته که در کمیته تخلفات سازمان بورس به آن رسیدگی شده و رأی بدوی هم صادر شده اما هنوز نهایی نشده است و در صورت نهایی شدن اجرا خواهد شد.

وی گفت:‌هم از کمیته پیگیری تخلفات و هم از دستگاه‌های مرتبط پیگیر موضوع هستیم البته کل رقم خرید دستگاه‌های ماینر عدد ناچیزی بوده و ابعاد آن گسترده نیست که بخواهیم در مورد آن مستمراً سخن بگوییم بلکه قطعا وقتی رأی قطعی صادر شود با آن برخورد می‌شود اگر نیازی به سلب صلاحیت افرادی باشد اقدام می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد حذف دامنه نوسان نمادها گفت: دامنه نوسان یک چالش جدی است که نمی‌توان یکباره دامنه نوسان را برداشت بلکه باید به صورت تدریجی از صنایعی که با ثبات‌تر هستند اقدام کنیم. در صنعت خودروسازی دامنه نوسان وجود نداشت در یک روز که اعلام شد قیمت‌ها افزایش می‌یابد دامنه نوسان برداشته و قیمت سهام خودرویی بالا رفت اما بعدا که این افزایش منتفی شد قیمت‌ سهام به حالت قبل برگشت.به هر حال حذف تدریجی دامنه نوسان نیاز به زیرساخت دارد که در سه سال اخیر با فشارهای زیادی این زیرساخت‌ها فراهم شده و برای نگهداری سامانه‌های نظارتی تلاش شده است امیدواریم تا پایان سال این زیرساخت‌ها فراهم شود که مشکلی در بازار نباشد.

عشقی در مورد سؤالی مبنی بر اقداماتی برای برگشت اعتماد به بازار سرمایه گفت: این مسأله منحصر به سازمان بورس نیست دستگاه‌های نظارتی باید وظایف نظارت بر بازار و نهادهای مالی را انجام دهند و اعتماد کار سیاست‌گذاری است که باید در ساختار کلان اقتصاد انجام شود قیمت‌گذاری دستوری باعث عدم اعتماد می شود.

وی با اشاره به اینکه لایحه بودجه به مجلس ارائه شده است، گفت: تصمیم‌گیری در حوزه کلان اقتصاد مهم است باید مشارکت مردم در اقتصاد جدی شود و دولت تلاش برای کنترل نقدینگی و کنترل تورم داشته باشد که این به تنهایی از عهده بازار سرمایه خارج است و سازمان بورس نمی‌تواند اعتماد بازار را جلب کند و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت:‌در سال 98 و 99 اتفاقاتی که در بازار سرمایه روی داد دارای ابهاماتی است وبرای جلوگیری از ابهامات تحقیق و تفحص از بازار سرمایه کلید خورد و در حال تشکیل بدنه کارشناسی هستیم و هدف از تحقیق و تفحص اصلاح ساختارها است و ما هم دنبال انجام اصلاحات هستیم.

عشقی در مورد سهام عدالت و اینکه چگونه بحث بازاریابی و سهامدار عمده در مدیریت سهام عدالت دنبال می‌شود، گفت:‌ مدیریت سهام عدالت کار پیچیده‌ای است و از سال گذشته آئین‌نامه‌های اجرایی تصویب و مدتی اجرا شد و دلیل توقف هم همین دغدغه‌های سخت بودن نحوه اداره سهام عدالت است، با ذینفعان مختلف سهام عدالت جلساتی داریم و کارگروهی بر روی مدل نحوه اداره سهام عدالت کار می‌کند و ایرادهای روش قبلی اصلاح می‌شود.

وی همچنین گفت:‌برای سهام عدالت صندوق بازارگردانی تشکیل می‌دهیم که منابعی از سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دریافت می‌شود و برای بازارگردانی استفاده می‌شود برای سهامداران روش مستقیم خود شرکت‌های سرمایه‌پذیر بازارگردان دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار این را هم گفت:‌دنبال سیاست‌هایی هستیم که ارزش سهام عدالت حفظ شود به ویژه بر اساس ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر تشویق مردم به نگهداری سهام عدالت چه به روش مستقیم و چه روش غیرمستقیم اما هنوز این دستورالعمل‌ها نهایی نشده است و تلاش ما این است که ارزش سهام عدالت حفظ شود و منافع بلندمدت آن برای سهامداران عدالت باشد.

عشقی در مورد انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های آنها گفت: امسال انتشار اطلاعات مالی شرکت‌ها پیشرفت خوبی داشته در نیمه امسال بیش از 99 درصد شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را در زمان مقرر منتشر کرده‌اند برخی از شرکت‌ها اگر انجام نداده‌اند در صورت معرفی مورد خاص پیگیری می‌کنیم به ویژه به شرکت‌ها اعلام کرده‌ایم دارایی‌های زمین و ساختمان خود را در سامانه کدال معرفی کنند و تلاش بر این است کیفیت اطلاعات منتشر در کدال بالا برود.

وی در مورد سؤالی مبنی بر رانت صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: اولاً در صندوق‌ها رانتی وجود ندارد هر صندوق صدها هزار دارنده واحد سرمایه‌گذاری دارد و هر کس می‌تواند در صندوق‌ها وارد شود بنابراین رانتی برای آن متصور نیست اما روش عرضه اولیه قبلی دارای معایب و مزایایی از جمله اینکه سهام شرکت‌های کوچک در عرضه‌های اولیه به تعداد اندک افراد متقاضی تعلق می‌گرفت یعنی یک شرکت کوچک که دو سه سهام داشت یکباره 4 میلیون سهامدار پیدا می‌کرد و این برای اداره شرکت‌ها مشکل‌آفرین بود زیرا به هر کد سهامداری 5، 10 یا 20 سهم می‌رسید که هم برای اداره شرکت معضل بود و هم اینکه به سهامدار رقم ناچیزی می‌رسید. بر فرض اگر 10 هزار تومان آنها دو برابر هم می‌شد برایشان فایده‌ای نداشت.

عشقی این را هم گفت: شرکت‌های کوچک که عرضه اولیه برای تعداد زیادی سهامدار داشتند اگر بخواهند افزایش سرمایه بدهند با توجه به تعداد سهامدار زیاد برای افزایش سرمایه باید به همان اندازه هزینه کنند و برایشان صرف ندارد بنابراین شیوه عرضه اولیه را تغییر می‌دهیم که برای شرکت‌های کوچک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه شود و برای شرکت‌های بزرگ عرضه اولیه برای عامه مردم و سهامداران انجام شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد واگذاری اموال مازاد دولت گفت:‌ املاک و مستغلات مازاد دولت اگر می‌خواهد عرضه شود بهترین روش از طریق عرضه در بورس کالا است و ما از نظر زیرساخت مشکلی نداریم اما توافقنامه‌ای که با وزارت اقتصاد انجام شده فروش اموال از طریق بورس کالا باشد سازمان بورس رسالت شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌ها را دنبال می‌کند.

وی همچنین این را گفت: تلاش می‌کنیم محصولات شرکت‌هایی که در بورس حاضر هستند به صورت شفاف و از طریق بورس کالا عرضه شود محصولاتی مانند مس و پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شود.

عشقی در مورد واریز منابعی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار گفت: بر اساس اساسنامه این صندوق برای حمایت از بازار سرمایه تشکیل شده دولت عزم جدی دارد که کمک کند صندوق تثبیت بازار بزرگ شود طی یک ماه اخیر با مصوبه ستاد اقتصادی دولت مبلغی مصوب شد که به صورت مداوم وارد صندوق تثبیت بازار شود اما اجازه دهید مبلغ را نگویم تا لایحه بودجه در مجلس تصویب شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار این را هم گفت: عزم دولت این است که علاوه بر 200 میلیون دلاری که پارسال مصوب شد و بخشی از آن به صندوق تثبیت واریز شد طی قراردادی که با صندوق توسعه ملی منعقد می‌شود ماهانه مبلغی به صندوق تثبیت بازار وارد شود سال آینده هم این مبلغ ماهانه واریز خواهد شد.

وی همچنین در مورد بازار سرمایه و تورم گفت:‌کاری که بازار سرمایه باید انجام دهد تشکیل سرمایه و تأمین مالی برای بنگاه‌های تولیدی است به دلایل مختلف از ورود نقدینگی سال گذشته به بنگاه‌ها تولیدی استفاده نشد و برنامه‌ این است که اگر مشکل نقدینگی حل شود هم شرکت‌های جدید پذیرش شوند و هم تأمین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه انجام شود که به سودآوری شرکت‌ها کمک کند.

عشقی در مورد تأمین کسری بودجه از بورس گفت:‌ اولاً بازار سرمایه همیشه اینگونه نمی‌ماند امسال سودآوری شرکت‌ها از نظر عملیاتی وضعیت خوبی دارد اگر در بازار تقاضا وجود داشته باشد دولت اوراق منتشر می‌کند امسال عرضه‌های اولیه خرد در بازار نیست مذاکرات برای عرضه بلوکی سهام وجود دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌برای سال آینده عددها برای عرضه اوراق کمتر خواهد بود هم برای سهام و هم برای اوراق البته وضعیت بازار در ماه‌های آینده شرایط بهتری خواهد داشت اما برای انتشار اوراق دولتی کشش بازار مدنظر قرار می‌گیرد.

وی در مورد جلسه با رئیس قوه قضائیه گفت:‌دستگاه‌های قضایی با توجه به امکاناتی که دارد می‌خواهد به بازار سرمایه برای ایجاد شفافیت و برخورد با جرائم کمک کند و حساسیت دستگاه قضایی علامت خوبی است در این زمینه تشکیل شعب ویژه جرائم بورسی انجام شده و ارتباط با دستگاه قضایی بسیار خوب است هم برخورد با جرائم و هم برخورد با تخلفات پیگیری می‌شود.

عشقی همچنین در مورد اینکه شرکت‌های بورسی با دارایی ارزی ناشی از صادرات هستند ارز خود را در سامانه بانک مرکزی می‌فروشند و در کارگروه مشترک به این مسأله ورود کردیم فروش ارز در سامانه بانک مرکزی به نرخ میانگین انجام می‌شود.

وی همچنین گفت:‌ ارز صادراتی منشأ مختلف دارد هزینه نقل و انتقال ارز برای مبدأ و مقصد مشخص است گاهی نرخ ارز در سامانه نیما پایین‌تر و گاهی بالاتر از میانگین نرخ بازار است اما شرکت‌های بورسی ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بر اساس عرضه و تقاضا ارائه می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در مورد تصمیمات شورای عالی بورس گفت: همه تصمیمات شورای عالی بورس برای سازمان بورس لازم‌الاجرا است همچنین کمیته مشترکی با بانک مرکزی برای هماهنگی مصوبات شورا و کمیته مشترک انجام می‌شود. مسائلی مانند سیاست‌گذاری ارز در این کمیته پیگیری می‌شود.

عشقی همچنین در مورد عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس کالا گفت:‌بر اساس دستورالعملی که وزارت اقتصاد تهیه کرده کالا باید دارای شرایطی باشد که در بورس کالا قابل ارائه باشد در این زمینه وزارتخانه تصمیم‌گیر است اما امکان عرضه این خودروها در بورس کالا و هر کالای دیگری که تعداد و قیمت آن مشخص باشد وجود دارد. به هر حال عرضه خودروهای تملیکی تابع تصمیم وزارت اقتصاد است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در