فاز دوم مایه کوبی دام‌های آذربایجان غربی علیه بیماری تب برفکی آغاز شد


فاز دوم مایه کوبی دام‌های آذربایجان غربی علیه بیماری تب برفکی آغاز شد

ارومیه- ایرنا- مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: مرحله دوم مایه کوبی بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین اعم از گاو، گوساله و گاومیش در سطح دامداری های استان آغاز شد.

سید امید خلیل زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می شود در صورت همکاری دامداران نزدیک به ۴۰۰ هزار راس دام در بیش از سه هزار و ۶۰۰ واحد دامی مایه کوبی می شوند.

وی اظهار کرد: این طرح به مدت ۳۰ روز کاری ادامه خواهد داشت و با بیش از ۱۰۰ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت ۱۷ اکیپ نظارتی بخش دولتی اجرا می شود.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی،جدا سازی دام بیمار از سالم، عدم تردد به میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و پاک سازی و ضدعفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

خلیل زاده گفت: یکی از راه های مهم کنترل بیماری فوق العاده مسری و پر خسارت تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه ای، واکسیناسیون منظم و دوره ای جمعیت حساس دامها استان می باشد.

وی از دامداران خواست برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌، همکاری و تعامل لازم را با ادارات و اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی داشته باشند تا بتوانند امنیت ناشی از مایه‌کوبی فازهای قبلی را حفظ کنند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دامها در مدت زمان اجرای طرح خودداری شود.

خلیل زاده اظهار داشت: تعرفه های مایه کوبی بر اساس تعرفه های نظام دامپزشکی استان بوده و تحت نظارت اداره دارو ودرمان اداره کل دامپزشکی و شبکه های شهرستانها است.

به گزارش ایرنا بیماری تب برفکی به عنوان مسری‌ترین، مهم‌ترین و پر خسارت ترین بیماری اقتصادی است که در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید شیر و انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشاء دامی، خواهد داشت.

آذربایجان غربی دارای ۹ میلیون واحد دامی اعم از سبک و سنگین است که در طول سال چندین نوبت اقدام به مایه کوبی انها در دستور دامپزشکی استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی