عوارض 40 هزار میلیارد تومانی معادن/ بهره مالکانه 4 برابر شد!


عوارض 40 هزار میلیارد تومانی معادن/ بهره مالکانه 4 برابر شد!

درآمد دولت از بهره مالکانه در بودجه 1401، چهار برابر شده و از 10 هزار میلیارد تومان سال جاری به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است. پیش از این اکبریان، عضو کمیسیون معادن اتاق ایران، گفته بود که بهره مالکانه، باعث رکود و تعطیلی معادن کوچک می‌شود. نوشته عوارض 40 هزار میلیارد تومانی معادن/ بهره مالکانه 4 برابر شد!...

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت سیزدهم امروز بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس ارائه داد. طبق جزئیات بودجه ۱۴۰۱، بهره مالکانه معادن امسال از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

افزایش چهار برابری بهره مالکانه در حالی است که همه ساله فعالان بخش معدن انتقاد جدی به افزایش مبلغ بهره مالکانه دارند و بهره‌ مالکانه را یکی از دلایل فرار سرمایه‌گذاران از بخش معدن می‌دانند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران سال پیش و پس از تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ گفته بود که دولت نه تنها کمکی به بخش خصوصی نمی‌کند بلکه با افزایش دریافتی بهره مالکانه، فعالیت در این بخش را سخت کرده است.

حالا هم نرخ بهره مالکانه، ۴ برابر شده و فعالان این بخش معتقدند دولت به این بخش کمکی نمی‌کند و بهره مالکانه، هزینه‌ای گزاف و ناعادلانه است که موجب تعطیلی و ورشکستگی معادن می‌شود.

اکبریان، رییس انجمن سنگ‌آهن ایران و عضو خانه معدن، سال پیش و در همین باره گفته بود: بسیاری از معادن کشور، معادن کوچک هستند که دولت جلوی صادرات و تولید آنها را گرفته و هزینه‌های تمام‌شده‌شان افزایش یافته و حالا هم بهره مالکانه دولت به هزینه‌های آنان اضافه شده است.

او همچنین گفته بود: بهره مالکانه، آینده بخش معدن را به خطر می‌اندازد. با چنین تصمیماتی تنها طرح‌های توسعه را متوقف کرده و شاهد رکود و تعطیلی معادن کوچک و متوسط می‌شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی