رییس جامعةالمصطفی: فارسی زبان دانش و فرزانگی است


رییس جامعةالمصطفی: فارسی زبان دانش و فرزانگی است

قم - ایرنا - رییس جامعةالمصطفی گفت: فارسی زبان دانش و فرزانگی است و در دهه‌های اخیر، مزیت‌های دیگری نیز به ویژگی‌های زبان فارسی افزوده شده‌است.

به گزارش عصر یکشنبه مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در همایش «آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی‌العالمیه، پیشینه، گستره و دانش سازمانی»، ابراز داشت: زبان فارسی، زبان رسمی آموزش جامعةالمصطفی است و همه افرادی که برای تحصیل در جامعةالمصطفی به جمهوری اسلامی ایران می آیند، باید در یک دوره چند ماهه، ابتدا زبان فارسی را بیاموزند.

وی با اشاره به نقش مؤثر جامعةالمصطفی در چهار دهه گذشته در گسترش زبان فارسی، بیان داشت: در این چند دهه، جمعیت چشمگیری به برکت جامعةالمصطفی، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با زبان فارسی آشنا شده‌اند و امروز در جای جای جهان حضور دارند و این، سرمایه بزرگ فرهنگی برای کشور به شمار می‌آید.

رییس جامعةالمصطفی ادامه داد: زبان فارسی اصالتاً از موقعیتی ممتاز برخوردار است و جا دارد به این زبان توجه خاص صورت گیرد. نخستین امتیاز زبان فارسی این است که زبان دوم جهان اسلام بوده و پس از زبان عربی، بیشترین آثار علمی جهان اسلام به زبان فارسی تولید شده است. مزیت دوم زبان فارسی این است که جزو قدیمی‌ترین و کهن‌ترین زبان‌های دنیا به شمار می‌آید و ریشه در تاریخ دارد. مزیت سوم زبان فارسی، شمار بسیار زیاد گویشگرانی است که در دنیا به زبان فارسی سخن می‌گویند و می‌توان فارسی را از پرکاربردترین زبان‌های جهان برشمرد.

وی با اشاره به علاقه مردم مناطق مختلف جهان به زبان فارسی، ادامه داد: ادبیات غنی زبان فارسی و حجم گسترده متون ادبی ماندگاری که در زبان فارسی وجود دارد، در کمتر زبانی دیده می‌شود. از ابن‌سینا تا ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و دیگر شخصیت‌های برجسته، آثار ارزشمند و ماندگاری به زبان فارسی به یادگار مانده که مایه افتخار است. مجموعه‌های ادبی به جای‌مانده از حافظ، فردوسی، سعدی، مولوی و غیره نیز جزو گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی ما به شمار می‌آید.

عباسی گفت:‌ امروز گفتمان انقلاب اسلامی از بستر زبان فارسی در دنیا انتشار می‌یابد و علاقه‌مندان زیادی به دلیل عشق و علاقه به انقلاب اسلامی و پیام‌های آن، مشتاق آموختن زبان فارسی هستند. آثار علمی فراوانی به برکت انقلاب اسلامی در حوزه معارف اسلامی و مکتب اهل‌بیت(ع) تولید شده که زبان فارسی را به زبان انتقال این معارف ناب اسلامی و اهل‌بیتی(ع) مبدل نموده است.

وی خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی با توجه به مسئولیتی که در زمینه نشر معارف ناب اسلامی، اهل‌بیتی و گفتمان انقلاب اسلامی دارد، وارد عرصه آموزش زبان فارسی شده است.

در این همایش، ضمن تقدیر از شماری از نقش‌آفرینان آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی، به دست حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی و غلامعلی حداد عادل، رییس بنیاد سعدی، از متون جدید آموزش زبان فارسی المصطفی رونمایی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان