ساخت «نون خ» چهار برای نوروز سال آینده


ساخت «نون خ» چهار برای نوروز سال آینده

یکی از بازیگران نون خ از ساخت فصل چهارم این سریال برای نوروز 1401 خبر داد.

ساخت «نون خ» چهار برای نوروز سال آینده

به گزارش راهبرد معاصر بازیگر نقش ادریس در سریال «نون خ»، گفت: به خواست مردم و مسئولین قرار است سری چهارم سریال برای نوروز سال آینده ساخته شود و امیدوارم این فصل هم همچون فصول گذشته با استقبال مردم مواجه شود.

سیروس سپهری از جمله بازیگران شناخته شده تئاتر کرمانشاه است که علاوه بر بازیگری، به نویسندگی و کارگردانی نیز اشتغال دارد و تا به امروز نمایش ‌های زیادی را بر روی صحنه برده است. سپهری با سریال نون خ و نقش ادریس برای مخاطبان عام شناخته شد و معروفیت یافت. ادریس یکی از اهالی روستا و از دوستان نورالدین خانزاده است که ۱۲ فرزند دارد و البته شخصی ترسو و محافظه کار هم هست.

سپهری می گوید دوست داشته که همانند ادریس فرزندان زیادی داشته باشد اما مشکلات اقتصادی و معیشتی این اجازه را به او نداده است. این بازیگر همچنین خصوصیات اخلاقی خاص ادریس مانند محافظه‌کار بودنش را ناشی از نگرانی اش از وضعیت حال و آینده فرزندان پرتعدادش در فقدان او عنوان می ‌کند. بازیگر نون خ از همکاری با سعید آقاخانی کارگردان این سریال به نیکی یاد می کند و می گوید آقاخانی دست بازیگران را باز می گذاشته تا توانایی ‌های خودشان را به نمایش بگذارند.

سپهری دلیل پررنگ شدن نقش بازیگران استانی در سری دوم و سوم سریال نون خ را اعتماد نویسنده ذکر و تاکید می ‌کند آقاخانی نقش ها را به شکل عادلانه در میان بازیگران تقسیم می کرده است و همچنین موفقیت سریال نون خ را سندی برای اثبات توانایی ها و استعدادهای بازیگران استانی عنوان می کند.

شبکه آی فیلم به تازگی هر سه فصل سریال نون خ به کارگردانی سعید آقاخانی را بر روی آنتن خود داشت. به همین بهانه، گفت و گویی داشته ایم با سیروس سپهری، بازیگر نقش ادریس در این مجموعه نمایشی جذاب و پر بیننده.

بازپخش سریال نون خ را از شبکه آی فیلم تماشا می کردید؟

چند قسمتی از سریال را دیدم. با توجه به مشغولیتی که دارم و همزمان سر دو کار هستم، علیرغم اینکه دوست داشتم سریال را کامل ببینم نتوانستم.

چه بازخوردی از مخاطبان از مردم بابت بازی در سریال نون خ و ایفای نقش ادریس گرفتید؟

شخصیت اگر برای مخاطب دوست داشتنی باشد اتفاقات خوبی می افتد. با وجودی که به خاطر شرایط کرونا در بیرون دو ماسک می زنم و از عینک و کلاه استفاده می کنم باز هم شناخته می شوم و محال است با همسر و دخترم بیرون برویم و مردم ابراز لطف نکنند.

یکی از شاخصه های اصلی شخصیت ادریس عیالوار بودن اوست. خودتان در زندگی واقعی چند فرزند دارید؟

من یک دختر ۲۱ ساله دارم که بازیگری می خواند. ۱۶ سال سابقه کار دارد و نقش حضرت رقیه را در نمایش «قاب ماه» بازی کرده است. در عالم واقع اگر از لحاظ اقتصادی و کاری می شد، دوست داشتم مثل ادریس ۱۲ فرزند داشته باشم. اصولا خانواده شلوغ و پرجمعیت را دوست دارم. اگر بچه ها پشت سر هم باشند، با هم بزرگ می شوند و به یکدیگر کمک می کنند و مراقب هم هستند. در عین حال، باری از دوش پدر و مادر هم برداشته می شود، ولی قسمت نشد و آرزو به دل ماندم.

چه شد که به تیم بازیگران سریال نون خ پیوستید؟

من از سال ۵۷ کار تئاتر می کنم و در شبکه استانی کرمانشاه مجری بودم. در عین حال، کار تئاتر و تلویزیون هم انجام می دادم. سال ۸۰ به تهران آمدم و چون مرا نمی شناختند از صفر شروع کردم. در تهران باید رابطه داشته باشی تا شناخته شوی و به کار دعوتت کنند. فصل اول سریال نون خ قرار بود ساخته شود. آقای محمد تنابنده و سیروس میمنت برای انتخاب بازیگر به شهرهای غربی کشور رفته بودند. یکی از دوستان که مرا می شناخت توصیه کرد که با آقای تنابنده ارتباط بگیرم. با ایشان تماس گرفتم و گفتند حتما تشریف بیاورید. رفتن من مصادف شد با انتخاب بچه های شهرستانی که در تهران تست می دادند. اکثر این دوستان مرا می شناختند. متن را به من دادند که خواندم و در نهایت با صلاحدید آقایان آقاخانی و تنابنده انتخاب شدم.

یکسری خصوصیات شخصیت ادریس مثل محافظه کار بودن و ترس داشتن از ابتدا در فیلمنامه وجود داشت و یا بعدا اضافه شد و خودتان چقدر در شکل‌گیری این شخصیت نقش داشتید؟

ادریس نگران بود و می ترسید که این ترسش ناشی از تعهدی بود که به بچه های قد و نیم قدش داشت. او نگران بود مبادا اتفاقی برایش بیفتد و بچه هایش بی سرپرست شوند. این نگرانی، ادریس را ترسو و محافظه کار نشان می ‌داد. آقای آقاخانی دست ما را باز گذاشته بودند برای ارائه و خلق شخصیت. متن آنقدر خوب نوشته شده بود که احتیاج نبود چیزی اضافه شود. شخصیت ادریس به مرور زمان شکل گرفت و به اینجا رسید. خودم خیلی دوستش دارم. یک پدر ایرانی کرد و زحمتکش که نان حلال به خانه می آورد.

ساخت «نون خ» چهار برای نوروز سال آینده

البته از ترسو و محافظه کار بودن ادریس که بگذریم شخصیتی ساده و خانواده دوست است.

خودم همه تلاشم را کردم تا این شخصیت به خوبی شکل بگیرد. تمام پدران ایرانی غم بچه هایشان را دارند و به فکر رشد و تعالی خانواده هستند. فرقی هم ندارد که کرد باشند یا ترک یا بلوچ. بار مسئولیت خانواده بر دوش پدران است. خاصه امروزه که معضلات اقتصادی باعث بیکاری جوانان شده است، پدر تلاش می ‌کند همه خانواده را زیر یک سقف نگه دارد.

نقش ادریس به مانند سایر کاراکترهایی که بازیگران استانی ایفایش می کردند به مرور در قصه پررنگ‌ تر شد و در فصل سوم به اوج خود رسید. حتی می شود یکی از جذابیت های فصل سوم نون خ را در قیاس با دو سری قبلی همین میدان دادن به بازیگران استانی عنوان کرد.

بله، در ابتدا شناخت کافی از بازیگران بومی وجود نداشت و نویسنده با احتیاط شخصیت ها را نوشته بود. یکسری افراد در روستا بودند که در قصه نقش خاصی نداشتند اما به مرور زمان اعتماد به وجود آمد و بچه ها خودشان را ثابت کردند. از سوی دیگر، آقای آقاخانی و گروه کارگردانی هم به آنها اعتماد کردند و نقش بچه های استانی پررنگ‌تر شد. در سریال نون خ برخلاف برخی سریال ها که دیالوگ ها و نقش ها حول چند نفر می‌ چرخد، آقای آقاخانی فرصت ها را به شکل مساوی و عادلانه تقسیم کرده بود تا همه بازیگران بتوانند قدرت و توانایی هایشان را در معرض دید بگذارند. بازیگران استانی توانستند خودشان را به اثبات برسانند. آقاخانی و دستیارانش بسیار به بچه ها کمک می کردند و حتی آقای آقاخانی خودش دیالوگ‌ ها را تقسیم می‌ کرد تا همه بچه ها دیده شوند. یکی از دلایل موفقیت سریال نون خ این بود که همه در خدمت محتوا بودیم و تلاش می کردیم مثل یک خانواده در کنار هم باشیم.

به نظرتان ساخت چنین سریال هایی چقدر در دیده شدن بازیگران استانی تاثیر دارد؟

خودتان دیدید که اگر شرایط برای بچه های استانی فراهم باشد بازیگران خوبی هستند. ولی متاسفانه یک سری از کارگردانان فقط به بازیگران چهره و سلبریتی ها اعتقاد دارند اما آقای آقاخانی خط بطلان بر این فرضیه کشید و ثابت کرد که اگر فیلمنامه خوب باشد و بازیگران شهرستانی به خوبی هدایت شوند و البته تهیه کننده و کارگردان خوبی بالای سر کار باشند، نتیجه می تواند بسیار جذاب و پر مخاطب باشد. بازیگران شهرستانی چیزی از بازیگران استانی کم ندارند و می‌توانند کار خودشان را انجام دهند و توانایی هایشان را نشان دهند.

چه مدت درگیر بازی در سریال بودید؟

هر فصل شش ماه طول کشید. تقریباً ۹ ماه تا یک سال برای هر فصل سریال نون خ زحمت کشیده شده است. روزهای سختی را در زمستان استخوان سوز داشتیم که فشار کار، انسان را کلافه و خسته می کرد ولی عشق به کار باعث می شد تا این سختی ها تبدیل به خاطره شوند و خوشبختانه ثمرش را هم دیدیم.

خاطره جالب و ناگفته ‌ای از بازی و حضور در سریال نون خ دارید؟

همه عوامل و بازیگران مثل یک خانواده شده بودیم و دوری یکدیگر را نمی توانستیم تحمل کنیم. در کنار هم بودیم و به هم عشق می ورزیدیم و روزهای خوبی را علیرغم سختی های فراوانی که داشت پشت سرگذاشتیم. این روزها اکثر سریال ها در محیط آپارتمانی فیلمبرداری می ‌شوند اما آقای آقاخانی معتقد بود که باید مخاطب را با خودمان همراه کنیم و زیبایی های کردستان و فرهنگ، سنن، آیین، رسم و رسوم و پوشش مردم کردستان را به آنها نشان دهیم. خودم به شخصه دوست دارم که شبیه سریال نون خ زیاد ساخته شود.

از نون خ ۴ خبری دارید؟

بله، به خواست مردم و مسئولین ساخته می شود. فکر می کنم برای نوروز سال آینده آماده شود. امیدوارم این فصل هم همچون فصول گذشته با استقبال مردم مواجه شود.

مخاطب شبکه آی‌ فیلم هستید؟

بله، زمانی که در خانه و بیکار باشم آی فیلم را تماشا می کنم. به نظرم خیلی خوب است که شبکه آی فیلم وجود دارد، چرا که می شود سریال های موفق و جذاب سال های دور را از طریق این شبکه تماشا کرد.

سعید آقاخانی را چگونه کارگردانی دیدید؟ همکاری با او چگونه بود؟

کارکردن با آقای آقاخانی افتخاری بود که نصیب ما شد. انسانی شریف، مهربان و صبور است و هر چه دارد در طبق اخلاص می گذارد. یکی از خوشحالی هایم در زندگی بابت آشنایی با آقاخانی است. دوست دارم این رفاقت تا سالیان سال ادامه پیدا کند، نه فقط در کارهای بعدی ایشان بلکه به عنوان یک رفیق و دوست واقعی. برایش آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم سالیان سال سایه اش روی سر جامعه هنری، خاصه عرصه تصویر باشد و از سواد و آگاهی هایش بهره ببریم.

به نظرتان سریال نون خ از چه نقاط قوت و تمایزی برخوردار بود که توانست با استقبال فوق العاده مردم مواجه شود؟

آقای آقاخانی با نون خ سریال‌ سازی را از محیط آپارتمانی خارج کردند و به محیطی باز و چشم نواز انتقال دادند. خودشان می گفتند عادت کرده ام به کار شلوغ و خارج از آپارتمان با لوکیشن های سخت؛ این باعث می‌شود تماشاچی هم از تماشای کار لذت ببرد. از سوی دیگر، پرداخت سریال به فرهنگ و آداب و رسوم، لباس و زبان غرب کشور جذاب است. خودم خیلی لذت می برم وقتی می بینم سریالی از صفر تا صد در یک استان مثلاً در سیستان و بلوچستان ساخته شده و گویش فرهنگ و لباس آن منطقه به نمایش درآمده است. کشور ایران پر از فرهنگ های گوناگون است و زیبایی های فراوانی دارد که جا دارد در سریال های نمایشی به آنها پرداخته شود.

شما علاوه بر بازیگری در حوزه کارگردانی و نویسندگی هم فعالیت دارید. کدام یک از این حوزه ها را بیشتر دوست دارید و می پسندید و ترجیح می دهید؟

به شخصه عاشق بازیگری هستم و تنها زمانی که کار بازیگری نباشد به کارگردانی روی می آورم یا نویسندگی می کنم. بازیگری دنیای بسیار زیبایی دارد و در عین حال سخت هم هست. در سری سوم نون خ شش ماه در معدن کار می‌کردیم. آب روی سر و رویمان می ریخت و دو نفر از دوستان قلب شان گرفت.

این روزها چه می کنید و مشغول چه کاری هستید؟

همزمان مشغول بازی در دو سریال شبکه خانگی و یک فیلم سینمایی هستم. کرونا مدتی است که ضربه سختی به قشر بازیگر زده و ۷۰ تا ۸۰ درصد بازیگران به خصوص حوزه تئاتر به ناچار تغییر شغل داده اند./ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته