برای تامین مالی پروژه‌های نوآورانه با مشکل مواجه هستیم


برای تامین مالی پروژه‌های نوآورانه با مشکل مواجه هستیم

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: به رغم اینکه تامین مالی نوآوری و تحقیق و توسعه یکی از مهم‌ترین موضوعات است اما طی سال‌های اخیر در تأمین مالی پروژه‌های نوآورانه با مشکلاتی بوده‌ایم.

هادی معماریان در جلسه‌ای که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، افزود: علی‌رغم اینکه در شرایط تحریم قرار داریم و ارتباطمان با برخی کشورها که در حوزه پژوهش و نوآوری حرف برای گفتن دارند، دچار مشکل بوده ولی پژوهشگران ما و دانشگاهیان فوق‌العاده خوب عمل کردند.

وی تصریح کرد: ما به نسبت ورودی در حوزه پژوهش، خروجی فوق‌العاده خوبی داشته‌ایم؛ به طوری که برای اولین مرتبه در جمع کشورهای دست یافته به نوآوری قرار گرفتیم.

معماریان بیان کرد: هر چند در حوزه نوآوری به نقطه خوبی رسیدیم اما اینکه چرا تاکنون نوآوری، پژوهش و تحقیقات در کشور ما به خوبی تبدیل به ثروت نشده، جای سوال دارد.

وی عملکرد تنظیمی را در حوزه نوآوری که به قانون‌گذاری مرتبط است، یکی از ضعف‌های موجود در حوزه نوآوری دانست و گفت: در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوران، خلاقان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری رشد هنوز قانون‌گذاری خوبی نداریم.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر تصریح کرد: خالی ماندن ظرفیت دانشگاه‌ها از دیگر عواملی است که در شاخص جهانی نوآوری تأثیر گذاشته است. همچنین رشد بی‌حساب و کتاب ظرفیت دانشگاهی در سال‌های گذشته، کاهش جمعیت جوان کشور و همچنین گسیل شدن تعداد قابل توجهی از داوطلبان تحصیلات عالیه به سوی رشته‌های علوم تجربی از دیگر مشکلات است.

وی گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر همه آرمان‌های دانش آموزان را در رشته پزشکی خلاصه نموده‌ایم و حوزه‌های علوم پایه و مهندسی دارد خالی از نخبگان می‌شود و این یک تهدید و معضل جدی است که با آن مواجه هستیم.

معماریان عدم حضور جدی شرکت‌های بزرگ در زیست‌بوم نوآوری کشور را یکی دیگر از ضعف‌ها دانست و افزود: متأسفانه سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری و پژوهش توسط شرکت‌های بزرگ مغفول مانده و به مسئولیت اجتماعی خودشان عمل نمی‌کنند.

وی با ابراز تأسف از اینکه شرکت‌های بزرگ حاضر نیستند بخشی کمی از درآمد خود را به نوآوری تخصیص دهند، مطرح کرد: اگر اداره‌های کاشمر به این نتیجه برسند که می‌توانند مشکلات خود را به دانشگاه‌ها ارجاع دهند و برای رفع آن‌ها هزینه کنند بخشی از مشکلات شهرستان توسط نخبگان همین منطقه قابل حل خواهد بود.

تقویت فعالیت‌های پژوهشی منجر به ایجاد ثروت و رفاه جامعه می‌شود

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز در این جلسه گفت: تقویت فعالیت‌های پژوهشی منجر به ایجاد ثروت و رفاه جامعه می‌شود.

مجید عاقل با اشاره به اینکه منشور پژوهش و فناوری مرکز آموزش عالی کاشمر تهیه شده، اظهار کرد: در این راستا با مد نظر قرار دادن مشکلات در تحقیق‌ها و پژوهش‌ها، تعریف پروژه‌های کاربردی و حرکت به سمت کارآفرینی با تکمیل چرخه ایده تا فناوری، حرکت دانشگاه به سمت خلاقیت، ابداع و نوآوری، تعامل با مراکز تحقیقاتی، ثروت آفرینی از طریق فروش دانش فنی تولیدات علمی، آشنا شدن دانشگاهیان با مفاهیم حقوقی ثبت شرکت‌ها، قراردادها و ثبت اختراعات، قوانین تجارت و مذاکره اقدام شده است.

عاقل با اشاره به استقرار ۱۰ هسته فناور در مرکز نوآوری به حمایت‌های مادی و معنوی از این واحدها نیز اشاره کرد و گفت: امسال به هسته‌های فناوری که در مرکز نوآوری مستقر شوند، مبالغی به صورت سیدمانی و با تائید پیشرفت پروژه در طول مدت‌زمان استقرار پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون نیز شرکت‌های مستقر در مرکز نوآوری مبالغی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال کمک مالی به صورت تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت نموده و از مزایای استقرار در دفتر کار در مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز با خدمات اینترنت پرسرعت و رایگان و سیستم کامپیوتر اختصاصی بهره‌مند شده‌اند.

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز در ادامه با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی و توسعه کسب و کارهای جدید از تبدیل هشت هسته به شرکت و افزایش کمی و کیفی این شرکت‌ها خبر داد.

عاقل حمایت دانشگاه از ثبت اختراعات، حمایت از اساتید فناور، برگزاری منظم کارگاه‌های فناورانه در طول سال، افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش تعداد واحدهای فناور در مرکز نوآوری دانشگاه را جزو برنامه‌های مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز اعلام کرد.

وی گفت: تولید و توسعه علم و دستیابی به فناوری برای ارتقاء جایگاه علمی و کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و رفاه عمومی، مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان، دانشمندان، محققان و فناوران دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مراکز دولتی و غیردولتی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !