هفت‌هزار تَن از نقاط مختلف کشور برای حفظ طبیعت نذر کردند


هفت‌هزار تَن از نقاط مختلف کشور برای حفظ طبیعت نذر کردند

قم - ایرنا - مسئول انجمن نذر طبیعت با اشاره به عضویت هفت هزار تَن در این انجمن اظهار گفت: تا به امروز این افراد 20 میلیارد ریال برای حفظ طبیعت نذر کرده‌اند و قرار است در 200 هکتار از مراتع قم اجرای عملیات نهال‌کاری داشته باشند. 

به گزارش دوشنبه شب روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم، احمد بحری در دیدار با مدیرکل و جمعی از مسؤولان منابع طبیعی و آبخیزداری این استان افزود: این انجمن از سه سال گذشته کار خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه دیدگاه افراد به نذر باید تغییر کند، تصریح کرد: نذر نباید فقط به مباحث دینی اختصاص پیدا کند بلکه در همه حوزه‌ها از ظرفیت نذر استفاده شود، برای رفع مشکل‌های مردمی و خدمت به مردم نیز می‌توان از ظرفیت نذر استفاده کرد.

مسئول انجمن نذر طبیعت خاطرنشان کرد: افراد عضو این انجمن با نیت‌های مختلف از جمله سلامتی امام زمان(عج)، سلامتی خانواده خود، هدیه تولد و غیره اقدام به مشارکت در فعالیت‌های انجمن می‌کنند.

وی ادامه داد: کاشت درخت اقدام بسیار خوبی است اما به دلیل شرایط آب و هوایی به سمت درختان جنگلی و کم آب بر در استان قم رفتیم تا هم پوشش گیاهان حفظ شود و هم ریزگردها کنترل و حیات وحش منطقه حفظ و احیا شود.

بحری با تاکید بر اینکه به دنبال حفاظت و احیای خاک در مناطق کویری هستیم گفت: هزینه هر نهال به همراه هزینه کاشت آن ۲۵۰ هزار ریال است که افراد می‌توانند به میزان توان برای طبیعت، نهال نذر کنند.

وی با بیان اینکه انجمن نذر طبیعت قرار است در ۲۰۰ هکتار از مراتع حوزه آبخیز محمودآباد نهال‌کاری داشته باشد گفت: تاکنون یک سوم اعتبار مورد نیاز این عملیات با استفاده از خیران تهیه شده و مبلغ باقیمانده آن نیز درحال تامین است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز از مشارکت انجمن نذر طبیعت در اجرای عملیات‌ نهال‌کاری خبر داد و گفت: ۲۰۰ هکتار از مراتع حوزه ی آبخیز محمودآباد به این انجمن سپرده شده تا بتواند با جذب اعتبار از خیران اقدام به نهال‌کاری کند.

مرتضی داودی افزود: در سال جاری تاکید رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر انجام کارهای مشارکتی است و ما نیز تلاش کرده‌ایم تا این موضوع را به صورت جدی دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته هم، مشابه این اقدام صورت گرفته است مانند سال ۹۸ که در منطقه پلنگ دره با مشارکت مردم حرکت‌های قابل توجهی رقم زده شد.

منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعتی حدود ۳۲ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع شده و با توجه به میزان بارندگی مناسب و وجود گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری، دارای ارزش اکولوژیک بسیار بالایی است.

معاون منابع طبیعی قم هدف از اقدام‌های بیولوژیکی با مشارکت مردم را غنی‌سازی، افزایش تاج پوشش و توسعه ذخیره‌گاه‌های جنگلی در استان دانست و تصریح کرد: در گام نخست شناسایی و تحویل عرصه به مسئولان انجمن نذر طبیعت انجام شده که این عرصه به وسعت ۲۰۰ هکتار در حوزه آبخیز محمودآباد قرار دارد و اکنون انجمن درحال تامین اعتبارهای مورد نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز با بیان اینکه حراست از منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود داشت: کمک کردن به منابع طبیعی با توجه به اینکه نفع آن به عموم مردم می‌رسد اهمیت بسیاری دارد.

محمد شعاعی ضمن قدردانی از حرکت‌های انجام شده در راستای احیای فرهنگ نذر طبیعت عنوان کرد: امیدواریم همه به اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست آگاه شوند تا از تخریب جلوگیری کنند و در راستای حفظ گام بردارند.

مدیرکل منابع قم خاطرنشان کرد: شروع جریان نذر طبیعت از قم می‌تواند موجب تاثیرگذاری بیشتر آن در سطح ملی و حتی بین‌المللی باشد چرا که قم یک جایگاه فرااستانی و فراملی دارد.

وی از آمادگی کامل اداره‌کل منابع طبیعی استان برای مشارکت با انجمن نذر طبیعت خبرداد و گفت: امیدواریم با بهره‌مندی از این انجمن بتوانیم خیرین استان را به سمت مشارکت در حفظ منابع طبیعی سوق دهیم.

بر اساس این گزارش، مشارکت در احیا و توسعه پوشش جنگلی و بیابانی از طریق نهال کاری و بوته کاری در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی در قالب مدیریت مشارکتی منابع طبیعی در محدوده‌های اراضی منابع طبیعی معرفی شده بر اساس نظر اداره‌کل، با اولویت عرصه‌های جنگلی تخریب شده و کانون‌های گرد و غبار موضوع اصلی تفاهم‌نامه انجمن نذر و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم می‌باشد./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان