70 درصد پسته مه‌ولات خراسان رضوی صادر شد


70 درصد پسته مه‌ولات خراسان رضوی صادر شد

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: باغداران این شهرستان خراسان رضوی امسال 20 هزار تن پسته خشک برداشت کردند که از این میزان 70 درصد صادر شده است.

هادی ساربان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پسته مرغوب این شهرستان توسط بازرگانان در پایانه های ضبط پسته مه ولات، خریداری و به کشورهای روسیه، چین، پاکستان، افغانستان و دیگر کشورهای همسایه صادر شده است.

وی اظهار کرد: گونه های عمده پسته تولیدی در این شهرستان شامل پسته بادامی و سفید، اکبری، احمدآقایی، کله قوچی، فندقی، قرمز و گرمه است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات بیان کرد: شهرستان مه‌ولات با ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ پسته و تولید ۱۰۰ هزار تن پسته تازه در سال، قطب اصلی تولید پسته در استان خراسان رضوی است و ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ های پسته این شهرستان بارور است.

ساربان گفت: فراهم کردن امکانات زیرساختی از جمله نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی، برای صدور محصول پسته این شهرستان، از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم مه‌ولات، به عنوان قطب تولید پسته خراسان رضوی است.

وی افزود: باغداران مه ولات، به عنوان تولیدکننده ۵۳ درصد پسته خراسان رضوی و ۶.۷ درصد پسته کشور، اکنون به ناگزیر باید محصول تولیدی خود را به شهرستان گناباد و یا مرکز استان منتقل کنند و ارسال محموله های صادراتی پسته به گناباد و یا مشهد، برای کشاورز و صادرکننده هزینه بر است به طوری که تجار برای صدور این کالا باید هزینه بالایی برای حمل پرداخته و وقت زیادی بگذارند که این به زیان کشاورزان و بازرگانان فعال در این بخش است.

ساربان ادامه داد: به منظور جلوگیری از آلودگی محصول پسته به آفلاتوکسین، حدود ۷۰ واحد ترمینال با ۸۵ خط، کار فرآوری و خشک کردن محصول پسته را به عهده دارند که اکثر این واحدها مجهز به انبارهای نگهداری پسته خشک هستند.

شهرستان مه‌ولات به عنوان یک شهرستان باغی در خراسان رضوی، رتبه نخست کشت و تولید ۲ محصول پسته و انار و رتبه پنجم کشت و تولید زعفران را در این استان به خود اختصاص داده است و حدود ۹۷ درصد اشتغال این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.
فیض‌آباد، مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مه‌ولات در ۲۱۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید