نکاتی درباره تغذیه در هوای آلوده


نکاتی درباره تغذیه در هوای آلوده

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: سوپ‌های سبزیجات شامل سوپ اسفناج، سوپ جو و سوپ گوجه فرنگی جزو مواردی هستند که در روزهای سرد و آلوده  می‌توانند بسیار موثر باشند.

زهرا احدی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از آنجایی که آلودگی هوا باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود باید نوع و رویکرد تغذیه، ضد التهابی و حاوی آنتی اکسیدان‌ها باشد تا بتواندعوامل التهابی را از بدن خارج و از آسیب به ارگان‌های بدن به خصوص ریه‌ها جلوگیری کند.

احدی مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان را در زمان آلودگی هوا مفید عنوان کرد و افزود: بنابراین باید مصرف آنتی اکسیدان‌هایی چون ویتامینC ، ویتامینE ، ویتامین D، ویتامین A و پلی فنول‌ها در دستور کار قرار بگیرد. استفاده از میوه و سبزیجات شامل این ترکیبات چون لبو، کدو حلوایی و میوه‌هایی چون انگور قرمز،آلبالو، گیلاس، هویج، زغال اخته که رنگ نارنجی، قرمز و سبز و بنفش دارند توصیه می‌شود زیرا سرشار از پلی فنول و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که باعث دفع رادیکال‌های آزاد می‌شوند و ضدالتهاب هستند.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از زردچوبه به صورت‌های مختلف چون ترکیب شیر و زردچوبه که با کمی عسل شیرین شده باشد، می‌تواند برای کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن مفید باشد. استفاده از انواع غذاهایی که از این سبزیجات در آنها استفاده شده باشد مانند خوراک‌های شامل هویج، کدوحلوایی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، لبو و سبزیجات حاوی این رنگ‌ها می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

به گفته احدی مصرف لبنیات هم برای دفع فلزات سنگین در بدن نقش موثری دارد.

این کارشناس تغذیه سلنیوم را یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های خوبی دانست که می تواند برای این مورد استفاده شود و تصریح کرد: به طور کلی ویتامین‌های گروه B چون B۶ ،B۲ ،B۱۲ و فولیک اسید که اسفناج منبع خوبی از این ماده است، می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

وی ادامه داد: سوپ‌های سبزیجات شامل سوپ اسفناج، سوپ جو و سوپ گوجه فرنگی جزو مواردی هستند که در روزهای سرد و آلوده می‌توانند بسیار موثر باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری