« ام‌وی‌ام X22 پرو» بخریم یا « X33 نیوفیس»؟


« ام‌وی‌ام X22 پرو» بخریم یا « X33 نیوفیس»؟

یکی از همین مدل‌ها تیگو 3 یا همان ام‌وی‌ام  X33 است که درسال 2014 به‌بازار خودرو معرفی شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مقایسه ام‌وی‌ام X22 پرو و ام‌وی‌ام X33 نیوفیس موضوعی است که «دنیای‌خودرو» قصد دارد به‌آن بپردازد. این روزها حضور خودروهای چینی در بازار خودرو بیش‌تر از همیشه پررنگ شده است. شاید یکی از دلایل این موضوع تنوع درمدل‌هایی است که این خودروساز درمحصولات خود درنظر می‌گیرد. یکی از همین خودروسازان چینی قدرتمند کمپانی ام‌وی‌ام است که شرکت مدیران‌خودرو در ایران با تولید این خودروها به‌شکل کاملا درستی بازار را در دست گرفته است. محصولات این کمپانی در سرتاسر بازار خودرو جهان پراکنده شده‌اند. ام‌وی‌ام X22 به‌طور رسمی در سال 2016 به‌بازار عرضه شد و این خودرو در کشور چین با نام X3 فروخته می‌شود. کمپانی چری برخی محصولات خودش را با نام ام‌وی‌ام در بازار عرضه می‌کند. درواقع ام‌وی‌ام زیرمجموعه‌ای از خودروسازی چری است. هردو خودرویی که قصد داریم مقایسه کنیم با همین نام به‌بازار معرفی شده‌اند. همچنین کراس‌اوورهای کمپانی چری با نام تیگو شناخته می‌شوند و ام‌وی‌ام X22 درواقع همان تیگو 2 است. تیگو نامی است که چری به‌خودروهای کراس‌اوور خود داده است. این درحالی است که شرکت مدیران‌خودرو به‌تازگی نسخه جدید این خودرو را با نام ام‌وی‌ام X22 پرو روانه بازار کرده است که از لحاظ ظاهری و امکانات رفاهی بسیار بهتر و جذاب‌تر شده است. یکی از همین مدل‌ها تیگو 3 یا همان ام‌وی‌ام X33 است که درسال 2014 به‌بازار خودرو معرفی شد. البته که این مدل از چری دارای تیپ‌های مختلفی است که نخستین مدل آن مربوط به‌سال 2005 می‌شود و هنوز هم از پرفروش‌ترین خودروها در ایران به‌شمار می‌رود. آخرین مدل ام‌وی‌ام X33 اسپرت نیوفیس است.

مقایسه ظاهری

در این بخش از مقایسه ام‌وی‌ام X22 پرو و ام‌وی‌ام X33 نیوفیس به‌جدال ظاهری این دو خودرو می‌پردازیم و از آنجا که ام‌وی‌ام X22 پرو و X33 نیوفیس هر دو محصول شرکت مدیران‌خودرو هستند، قطعا از لحاظ ظاهری شباهت‌هایی با هم دارند. البته هنوز هم می‌توان تفاوت‌هایی بین این دو مدل پیدا کرد. اگر برگردیم و به‌نخستین مدل‌های X33 نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که X22 کاملا متفاوت از چیزی است که قبلا توسط چری روانه بازار می‌شد. ام‌وی‌ام X22پرو از لحاظ ظاهری به‌تکامل رسیده و چیزی فراتر از تصور مشتریان از خودروهای چینی است. درنمای روبه‌رویی X22 شاهد چراغ‌های باریک کشیده هستیم که ظاهر شیک‌تر و جذاب‌تری به‌ام‌وی‌ام X22پرو داده است و درطراحی چراغ‌ها یک خط LED می‌بینیم که امتداد آن به‌جلوپنجره و لوگو خودرو می‌رسد که هماهنگی طراحی را بیش‌تر نشان می‌دهد. جلوپنجره X22 به‌صورت زنبوری و خیلی خاص طراحی شده است که دیگر در اطراف آن شاهد قاب فلزی نیستیم و این یک‌دست بودن جلوپنجره به‌زیبایی این خودرو کمک بسیار زیادی کرده است. چراغ‌های مه‌شکن در پایین سپر که بین سپر و جلوپنجره جانمایی شده و دراین نقطه تعادل ایجاد می‌کند، این خودرو را جذاب‌تر کرده است و درنمای کناری خودرو ظاهر آیرودینامیکی آن به‌وضوح قابل مشاهده و تشخیص است. در نمای کناری این مدل دیگر خبری از ادوات پلاستیکی نیست و تمام خودرو یک‌دست و هم‌رنگ بدنه است که این موضوع سبب شده است این مدل بسیار خاص‌تر از مدل قبلی خود شود. در نمای کناری و جلو ام‌وی‌ام X22 پرو نیز به‌واقع نمی‌توان ایرادی را گرفت و توجه به‌ظاهر خودرو در نمای جلویی و کناری سبب شده است این خودرو از نسخه قبلی کاملا متمایز شود و خاص به‌نظر برسد. البته پشت این خودرو با نسخه قبلی تفاوت چندانی ندارد و درعین حال خودروسازان چینی درکل به‌ظاهر خودرو دربخش عقب آن چندان توجهی نمی‌کنند؛ اما در X22 پرو ظاهر عقب خودرو سبب شده است جوان‌پسند و بسیار محبوب به‌نظر برسد. همچنین باید گفت چراغ‌های عقبی از نظر اندازه با چراغ‌های جلو خودرو هماهنگ نیستند؛ اتفاقی که باعث خاص بودن و جلب‌توجه بیش‌تر این خودرو می‌شود. بال روی سقف خودرو نیز ظاهر اسپرت‌تر و جوان‌پسندتری به ام‌وی‌ام X22پرو داده است. از زمانی که کمپانی چری به‌سراغ طراحان خارجی رفته است، تمام محصولات جدید آن شاهد تغییرات انقلابی بوده‌اند. ام‌وی‌ام X33 نیوفیس نیز شامل این تغییرات بوده است و در نمای جلویی خودرو جلوپنجره زنبوری تکرار شده است که محبوب بوده و طرفداران زیادی دارد. چراغ‌های جلویی بزرگ با چراغی هالوژنی دروسط آن و خطوط فلزی در اطراف آن ظاهر خودرو را جذاب‌تر کرده‌اند و در پایین سپر نیز شاهد چراغ‌های مه‌شکن و روشنایی روز هستیم که همراه با شکست‌های جلوپنجره، ظاهر اسپرتی به‌این مدل داده‌اند. در نمای پشتی خودرو شاهد چراغ‌های زاویه‌دار، قاب دو رنگ چرخ یدکی و چراغ‌های هشدار کوچکی در پایین صندوق هستیم.

« ام‌وی‌ام X22 پرو» بخریم یا « X33 نیوفیس»؟

مقایسه فنی

ام‌وی‌ام X22 پرو با موتور سه‌سیلندر توربو با حجم موتور یک‌لیتری به‌ایران آمده است؛ موتوری که حدود 102 اسب‌بخار را به‌همراه 150 نیوتون‌متر گشتاور در اختیار دارد و این اعداد یعنی این‌که هرچند قدرت موتور کاهش یافته اما گشتاور آن حدود 15 واحد بیش‌تر از ام‌وی‌ام X22 سری اول است. شتاب صفر تا 100 خودرو نیز در 12 ثانیه تکمیل می‌شود که نسبت به‌مدل قبلی به‌دلیل افزایش گشتاور این خودرو حدود سه‌ثانیه کم‌تر شده است. گیرکس X22 پرو به‌نسبت نسخه قبلی تغییر اساسی داشته و مدیران‌خودرو از گیربکس آریزو 6 یعنی همان گیربکس 9 سرعته CVT روی این خودرو هم استفاده کرده است.
در ام‌وی‌ام X33 نیز شاهد یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم موتور 1971 سی‌سی هستیم که می‌تواند 136 اسب‌بخار قدرت و حدود 180 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. درمقایسه با ام‌وی‌ام X22 این رقم چشمگیر است که می‌توان آن را یکی از اولویت‌های خرید این خودرو به‌حساب آورد و گفت که این خودرو از نظر شتاب ثانویه به‌نسبت بسیاری از هم‌کلاس‌های خود در این سگمنت بهتر عمل می‌کند. اما از این نکته نیز نباید غافل شد که X22 پرو یک کراس‌اوور کامپکت شهری است که درمقایسه با ام‌وی‌ام X33 نیوفیس در دو سگمنت جداگانه قرار می‌گیرد. ام‌وی‌ام X33 نیوفیس دارای جعبه‌دنده پنج‌سرعته اتومات (5AT) است و دیگر از آن گیربکس CVT که نقد بسیاری بر آن وارد بود خبری نیست. نتیجه این جعبه‌دنده شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت حدود 12 ثانیه‌ای است که می‌توان گفت به‌نسبت نسخه قبلی با گیربکس CVT حدود دو ثانیه کم‌تر شده است.

مقایسه امکانات رفاهی

خودروهای چینی برعکس این‌که در طراحی و قدرت موتور تا حدی ضعیف هستند، اما درامکانات رفاهی نمره خوبی می‌گیرند. ام‌وی‌ام X22پرو نیز دراین بخش به‌نسبت نسخه قبلی تغییرات بسیار زیادی داشته است و در این مدل هم شاهد سقف مشکی‌رنگ به‌همراه سانروف برقی هستیم. از آپشن‌های این خودرو می‌توان به‌سنسور دوربین عقب، نمایشگر 9 اینچی و سیستم تعلیق مک‌فرسون، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم اتوهلد، فرمان برقی و سیستم کنترل فشار با لاستیک‌ها اشاره کرد. روی فرمان‌ نیز کلیدهای کنترلی متنوعی برای راننده درنظر گرفته شده است. طراحی داخلی X22 پرو با تغییرات خوب و جذابی همراه شده و قسمت‌های داشبورد، مانینتور، دکمه‌های سیستم تهویه و کیلومتر خودرو به‌نسبت نسخه قبلی فراتر از انتظار هستند. در ام‌وی‌ام X33 نیوفیس نیز شاهد همین آپشن‌ها هستیم که روی فرمان استخوانی با پوشش چرم مصنوعی کلیدهای کنترلی متنوعی تعبیه شده است. همچنین در این مدل نمایشگر تماما لمسی هشت‌اینچی نیز تدارک دیده شده و سیستم مولتی‌مدیای این خودرو قابلیت اتصال به‌گوشی هوشمند را نیز دارد. درعین حال روی کامپیوتر سفری که در پنل فرمان قرار گرفته است اطلاعاتی مانند مصرف سوخت، مسافت، بسته بودن درها و همچنین حالت رانندگی نمایش داده می‌شود. یکی از نقاط قوت ام‌وی‌ام X22 پرو و X33 نیوفیس درنسخه‌های جدید به‌نسبت دیگر خودروهای چینی در بازار ایران متریال داشبورد این خودروهاست که در آن‌ها از پلاستیک خشک کمتر استفاده شده و از چرم مصنوعی استفاده کرده‌اند. مدیران‌خودرو درنسخه‌های جدید این دو مدل، بسیار بیش‌تر از گذشته روی متریال به‌کاررفته در کابین کار کرده است تا همانند دیگر خودروهای چینی موجود در بازار درآن‌ها خبری از پلاستیک خشک که به‌مرور زمان دچار سروصدا می‌شود، نباشد.

تحلیل شرایط بازار
ام‌وی‌ام X22پرو درحال حاضر با قیمت 580 میلیون‌تومان توسط شرکت مدیران‌خودرو قیمت‌گذاری شده است. دیگر خودرو یعنی X33 نیوفیس نیز با قیمت 630 میلیون‌تومان توسط مدیران‌خودرو قیمت‌گذاری شده است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خوب محصولات شرکت مدیران‌خودرو انحصاری بودن نمایندگی‌های این شرکت است که سبب شده است قیمت محصولات این شرکت در بازار تفاوت چندانی با قیمت نمایندگی‌ها نداشته باشد. البته اگر در برخی مواقع درآگهی‌های صفحات مجازی می‌بینیم که قیمت‌ها با تغییراتی همراه است، این موضوع به‌دلیل بازار راکد و نیازمند بودن فروشندگان به‌پول خودرو است که سبب می‌شود با قیمت پایین‌تری خودرو خود را برای فروش آگهی کنند.

جمع بندی
اگر به‌دنبال خودرو کراس‌اوور شهری هستید که اتوماتیک باشد و امکانات رفاهی خوبی داشته باشد، ام‌وی‌ام X22 پرو گزینه بسیار معقولی به‌نظر می‌رسد. اما اگر به‌دنبال یک خودرو شاسی‌بلند هستید که در شهر و جاده از آن استفاده کنید،‌ ام‌وی‌ام X33 نیوفیس می‌تواند به‌دلیل حجم موتور بیش‌تر گزینه معقولی به‌نسبت دیگر خودروهای هم‌کلاس و هم‌سگمنت خود باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...