مسجد جامع نارمک تهران


مسجد جامع نارمک به عنوان یکی از مساجد قدیمی استان تهران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از پایگاه ها و مرکز تجمع مبارزین و انقلابیون بود. در این پایگاه انقلابی پیش از انقلاب شخصیت های همانند دکتر شهید مرتضی مطهری حضور داشتند. مسجد جامع نارمک اولین میعادگاه برگزاری نماز جمعه در تهران بوده است. […]

مسجد جامع نارمک به عنوان یکی از مساجد قدیمی استان تهران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از پایگاه ها و مرکز تجمع مبارزین و انقلابیون بود. در این پایگاه انقلابی پیش از انقلاب شخصیت های همانند دکتر شهید مرتضی مطهری حضور داشتند. مسجد جامع نارمک اولین میعادگاه برگزاری نماز جمعه در تهران بوده است.

تاریخچه بنا

در سال ۱۳۳۳ مهندس مهدی بازرگان زمینی را با مساحت تقریبی ۲۰۰۰ متر مربع جهت ساخت مؤسسه اسلامی و مسجد جامع نارمک وقف نمود. وی خود نیز بیشترین اهتمام را در ساخت مسجد به کار برد تا جایی که فقط در یک نوبت با کسب اجازه از محضر حضرت آیت الله العظمی بروجردی که زعیم شیعه بودند. (در مکتوباتی که هم اکنون نیز موجود می باشد) ، ثلثِ خمس خود را که مبلغی بالغ بر ۳۰۰۰ تومان بود صرف بخشی از هزینه های ساخت کرد.

مسجد جامع نارمک تهران

معماری بنا

معماری بدیع و خصوصاً محراب بی نظیر این مسجد که در آن آیات مربوط به عبادت الهی، اسماءُ الله و سوره مبارکه جعه با ترجمه در آن نقش بسته نمونه ای کم نظیر از معماری ایرانی اسلامی در مقابل چشم بینندگان تداعی میکند به ویژه محراب مسجد که تا کنون نیز در بزرگی و دقت نظر و معنویت در بین مساجد تهران همتایی ندارد.

حاج«‌مختار فلاح» ۸۳ ساله پدر شهید مهدی فلاح از معتمدان محله نارمک و از نسل قدیم نمازگزاران مسجد از چگونگی ساخت مسجد اینگونه می‌گوید: «‌شبستان مسجد را مرحوم مهندس مهدی بازرگان که آن زمان رئیس دانشکده فنی بود. به‌صورت ۸ گوش طراحی کرد که محراب مستقیم باشد. مسجد با مدیریت آقای مرحوم سید محمدحسین روحی و با کمک‌های خیّران و مردم محل ساخته شد.

ماجرای ساخت مسجد

آقای روحی صبح اول وقت ۵ تا بنّا و ۱۵ کارگر می‌گذاشت و خودش به بازار می‌رفت . مصالح و پول جمع می‌کرد و شب پول کارگرها را می‌داد. ۱۰ سال طول کشید تا کم‌کم مسجد ساخته شد و توسعه پیدا کرد. اوایل برای نماز چادر می‌زدند و آقای موسوی که در چهل دستگاه خواربار‌فروشی داشت و فرد متدینی بود عبایش را بر دوش می‌انداخت . با همان تعداد کم هم ظهر و هم شب نماز جماعت را برگزار می‌کرد تا اینکه آیت‌الله ‌بروجردی برای مسجد امام جماعت فرستاد.»

بنا بر برخی اقوال این مسجد جهت اقامه نماز جمعه ساخته شده. که همانطور که اشاره شد نقش سوره جمعه همراه با ترجمه در حاشیه محراب مؤید این مطلب است. کما اینکه قبل از انقلاب نماز جمعه انقلابیون در این مسجد اقامه می شده.

مسجد جامع نارمک یکی از مهمترین پایگاههای انقلاب برشمرده میشود. در اوج سالهای نهضت همواره محل رفت و آمد انقلابیونی همچون شهید مطهری ، شهید مفتح، شهید بهشتی. شهید رجائی و دیگر افراد مبرز بوده و سخنرانی های استاد شهید مرتضی مطهری (همانگونه که در کتب ایشان نیز ثبت گردیده). مرحوم شریعتی، مرحوم فخر الدین حجازی و دیگر سخنرانان مطرح و انقلابی در این مسجد برگزار می گردیده است.

مسجد جامع نارمک تهران

امامت جمعه

امامت جماعت و جمعه این مسجد در قبل از انقلاب را مرحوم حجت الاسلام والمسلمین واحدی اخوی شهیدان واحدی که از همرزمان شهید سرافراز اسلام نواب صفوی بوده اند عهده دار بودند. نظر به اهمیت جایگاه این مسجد پس از انقلاب مرحوم آیت الله انواری و بعد از ایشان شهید حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس شیرازی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی وقت با حکم حضرت امام خمینی (ره) به امامت و سرپرستی مسجد و مؤسسه اسلامی نارمک منصوب شدند.

هم اکنون نیز امامت این مسجد بر عهده حجت الاسلام والمسلمین جواد صادق زاده می باشد.که امامت جمعه رباط کریم را با حکم امام خمینی (ره)، قائم مقامی آیت الله انواری در مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاونت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را در کارنامه خود دارند.ایشان هم اکنون نیز مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران می باشند.

مسجد جامع نارمک تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ربیعی: مطمئنا تلاش‌های اسرائیل برای صدور قطعنامه‌ها‌ی بیشتر علیه ایران ادامه می‌یابد