برگزاری مراسم امضای کتاب « نشانه‌های دینی در مکنین : مطالعه تاریخی مستند» در تونس


برگزاری مراسم امضای کتاب « نشانه‌های دینی در مکنین : مطالعه تاریخی مستند» در تونس

مراسم امضای کتاب « نشانه‌های دینی در مکنین : مطالعه تاریخی مستند» در تونس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» ، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلانمی ایران در تونس ، نمایندگی فرهنگی منطقه‌ای در منستیر، کانون ملی میراث تونس، خانه فرهنگ مکنین، موزه باستانی و قوم‌نگاری مکنین و کانون عالی زبان در این شهر، مراسم امضای کتاب «نشانه‌های دینی مکنین: مطالعه‌ تاریخی مستند» ‌اثر هنرمند عکاس، شکری بن عبدالحفیظ را با شعار «نشانه‌های ما هویت ماست»برگزار کردند.
هنرمند عکاس تونسی شکری بن عبدالحفیظ، گفت که به همین مناسبت طرحی برای ترمیم آثار باستانی در شهر مکنین با مشارکت و همکاری جامعه مدنی به اجرا گذاشته خواهد شد. وی به وجود ۴۲ اثر باستانی در این شهر که نیمی از آن ویران شده است، اشاره کرد و گفت که تنها ۲۱ اثر باستانی تا امروز سالم باقی ماندند که بیشتر آنها در معرض ویرانی قرار دارند و یا این که از شرایط بدی رنج می‌برند و ترمیم یا نگهداری از آنها صورت نگرفته است.
وی تبیین کرد که بیشتر این آثار باستانی در تصرف افراد مختلف قرار گرفتند و این، یکی از دلایلی است که نویسنده را به تالیف کتاب "نشانه‌های دینی در مکنین" در ۸۶ صفحه با حمایت صندوق تشویق نوآوری ادبی و هنری سوق داد که در هزار نسخه منتشر شده است و درآمد حاصل از فروش آن به ترمیم آثار قدیمی شهر مکنین اختصاص خواهد یافت.
این هنرمند تونسی تاکید کرد که هدف از انتشار این کتاب، کسب درآمد نبوده است، بلکه او تلاش داشت تا باقیمانده نشانه‌های باستانی شهر خود را حفظ کند، نشانه‌هایی که تعداد زیادی از آنها از ویژگی معماری مخصوص به این شهر برخوردار هستند که به صنعت سفال ویژه این شهر مربوط می‌شوند. در همین رابطه باید گفت که گنبدهای بسیاری از مساجد این شهر از سفال ساخته شده است .
این کتاب به دو فصل تقسیم شده است که بخش نخست به ارائه داده‌هایی درباره مساجد و تکایا و قبور و کنشت‌ها (ویژه یهودیان) در شهر مکنین می‌پردازد که به شکل جداولی مطرح می‌شود که موقعیت بناها و آثار قدیمی، نوع آن، اجزا و وضعیت کنونی آن را شرح می‌دهد و در فصل دوم به بررسی مساجد و تکایا و قبور و کنشت‌ها می‌پردازد که در بردارنده 140 تصویر است.
پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس