قالیباف: مذاکره خوب می‌تواند به توافق خوب منجر شود


قالیباف: مذاکره خوب می‌تواند به توافق خوب منجر شود

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات با 1+4، گفت: مذاکره خوب می‌تواند منجر به توافق خوب شود و اینکه در چارچوب برجام توافقی منجر به انتفاع اقتصادی شود موضوعی مهم است، بنابراین باید در حوزه رفع تحریم همه دست به دست هم دهیم و به یکدیگر کمک کنیم.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، محمدباقر قالیباف روز سه شنبه در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، گفت: اگر بخواهیم به چهاردهه پس از انقلاب نگاه کنیم، در می‌یابیم که انقلاب ما در مقطعی از آن و در شرایطی به پیروزی رسید که جهان در اوج جنگ سرد قرار داشت و این پیروزی، معجزه بود.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دهه اول انقلاب همه دشمنان کمر به از بین بردن انقلاب شکوهمند اسلامی بسته بودند و به نوعی بقای انقلاب در خطر بود و ما یک دهه سخت را پشت سر گذاشتیم، اما دشمنان با همه توطئه‌ها و عداوت‌ها به این باور رسیدند که این انقلاب در باور، قلب و اندیشه مردم ریشه دارد و پس از آن در دهه بعد و در دوران جنگ تحمیلی نیز با همین رویه و با اتکا به مردم پیش رفتیم.

قالیباف افزود: در ادامه این دشمنی‌ها با روش‌های متفاوتی ادامه داشت و از روشهای سیاسی و امنیتی به ما فشار آوردند، اما ما می‌توانیم بگوییم در این میدان هم با افتخار پیش رفتیم و با عملکرد عالی دستگاه دیپلماسی و رهبری داهیانه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و ایثار ملت به لحظه لحظه این ۴۰ سال در این حوزه افتخار می‌کنیم و عملکردمان را در این حوزه سر دست می‌گیریم، اما دشمنان پس از آنکه در حوزه قدرت سخت شکست خوردند، در حوزه قدرت نرم و هوشمند به میدان آمدند و نوع دیگری از تهدیدها را علیه ما به کار گرفتند.

وی با انتقاد از نظام اجرایی کشور در دهه‌های گذشته گفت: ما در موضوع اداره داخلی کشور و خصوصا در حوزه فرهنگ، اقتصاد و مسائل اجتماعی با وجود کار، تلاش و حرکت مجدانه، کارنامه قابل دفاعی نداریم. ما نظام مبتنی بر انقلاب اسلامی هستیم و داعیه دار حرکت بر اساس سنت های الهی هستیم، پس چرا باید در اداره داخلی کشور کارنامه قابل قبولی نداشته باشیم؟

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: منابع و ظرفیت‌های خوبی در حوزه داخلی داریم، اما در تنظیم امکانات و منابع و بکارگیری آنها نمره خوبی نمی‌گیریم و ضعف مدیریتی به معنای عام در کشور ما وجود دارد و باید به سرعت و بی وقفه به سمت نظم بخشی و به سمت حرکت در مسیر حل مشکلات در حوزه اقتصاد، آب و جمعیت در بخش موالید، اختلاف طبقاتی و آسیب های اجتماعی برویم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این ۳ بخش باید برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم، تصریح کرد: از منظر من در بخش اقتصاد باید در میان مدت و کوتاه مدت برنامه ریزی کنیم، اما موضوع آب و جمعیت موضوعی است که در افق های دورتر آن را باید ببینیم و نتیجه آن کمی طولانی تر حاصل می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز شاهدیم در بحث آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت و خالی شدن روستاها و حاشیه نشینی دچار مساله جدی هستیم و اگر در کشور در این حوزه به فهم مشترک نرسیم، دچار مشکل می‌شویم، بنابراین باید به شکلی عمل کنیم که گذشته را جبران کنیم.

مذاکره خوب می‌تواند منجر به توافق خوب شود

قالیباف با تاکید بر موضوع رفع و خنثی سازی تحریم‌ها خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که به طور مستقیم به سفرا و حوزه دیپلماسی ارتباط دارد، موضوع خنثی سازی و رفع تحریم‌هاست و باید در عرصه سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی به این دو موضوع متمرکز شویم و دستگاه دیپلماسی باید پیشتاز باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات با قدرت‌های جهانی و ۱+۴ گفت: یک مذاکره خوب می‌تواند منجر به یک توافق خوب شود.

قالیباف ادامه داد: اینکه در چارچوب برجام توافقی منجر به انتفاع اقتصادی شود موضوعی مهم است، بنابراین باید در حوزه رفع تحریم همه دست به دست هم دهیم و به یکدیگر کمک کنیم و البته برای خنثی سازی تحریم‌ها نیز باید تلاش کرد و در کنار دستگاه دیپلماسی پیش رفت.

وی خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌ها، با توجه به امکاناتی که در داخل داریم، به گونه ای می‌توانیم برنامه ریزی کنیم که در یک برنامه ۵ ساله به یک رشد ۲ تا ۳ درصدی و یک ثبات اقتصادی برسیم تا مردم هر روز شاهد حرکت سینوسی و بی ثبات در حوزه اقتصاد نباشند و زندگی بی ثباتی را تجربه نکنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شرایط موجود در عرصه خودروسازی گفت: من در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم به این نکته اشاره کردم که در یک سمت از جاده کرج ما شاهدیم که در حوزه موشکی با اتکا به ظرفیت داخلی و توان جوانان و دانشمندان خود به سطحی در حوزه موشکی رسیدیم که با افتخار می گوییم که امروز جزو ۵ کشور اول جهان هستیم، اما چند کیلومتر آن طرف‌تر در جنوب اتوبان انبوهی از خودرو معطل لوازم اولیه و پمپ برف پاک کن است؛ این دیگر ارتباطی به پول نداشتن و این مسائل ندارد، این بی عرضگی و مدیریت نداشتن است که باید اصلاح شود.

قالیباف در ادامه صحبت‌های خود در جمع سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با اشاره به اهمیت تجارت و روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای مختلف گفت: در حوزه تجارت های دو یا چندجانبه با کشورهایی مثل چین، روسیه، هند، ترکیه و ... باید به روابط راهبردی و نه کوتاه مدت بلکه برای روابطی به اندازه ربع قرن توجه کنیم و این یکی از بحث های جدی ما است.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت توجه به سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور، گفت: ما در عمل هیچ زمان به صورت مطلوب از این ظرفیت استفاده نکردیم.

قالیباف با بیان این که باید بپذیریم که به تعبیر مقام معظم رهبری ما برای رسیدن به قله در بعضی از مواقع مسیرهایی را باید برویم که طولانی تر است اما مسیرهای مطمئن تری هستند، گفت: این درحالی است که ما در برخی مواقع مسیرهای کوتاه را انتخاب کردیم که مشکلاتی برای ما ایجاد کرد.

وی افزود: یکی از جاهایی که ما با درایت و پختگی باید به آن توجه کنیم و به خصوص دوستان ما در وزارت خارجه به آن توجه کنند، استفاده از ظرفیت و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور است و این موضوع با سخنرانی و حرف‌های تکراری حل نمی‌شود و اینگونه کارهای هیچ خاصیتی ندارد.

قالیباف ادامه داد: در میان این افراد نیروهای خوب و توانمندی است که ممکن است ارزش‌های آنها با ارزش‌های ما متفاوت باشد، اما قطعا دلسوز ایران هستند و باید از آنها استفاده کنیم و در چارچوب خنثی سازی تحریم از آنها کمک بگیریم.

رییس مجلس اضافه کرد: من در سفر ترکیه و روسیه خود به آن تاکید کردم که امروز برای خنثی سازی تحریم‌ها نیازمند یک هاب مالی یک هاب لجستیکی و تشکیل یک قرارگاه ارتباطی بین کشورها هستیم برای آن که این هاب مالی و لجستیکی مسیر حمل و نقل، قراردادها، امور اجرایی و سرمایه گذاری را مدیریت و برای آن هدفگذاری کند و کارها را پیش ببرد.

قالیباف با تاکید براین که ما واقعا فرصت‌های بزرگی در حوزه زیرساختی و سرمایه گذاری در داخل و خارج کشور داریم و در حوزه ژئوپولتیک هم به واسطه قرار گرفتن در منطقه مهم جغرافیایی ظرفیت‌های خوب و مطلوبی داریم، گفت: همچنین فرصت‌های زیادی در حوزه زیرساختی در بخش ترانزیتی داریم و امروز در ترانزیت که مهمترین ظرفیت جغرافیایی ماست و باید بتوانیم از شبهه قاره تا سواحل مدیترانه بدون هیچ واسطه ای تبادلات داشته باشیم و باید در اینجا افرادی مانند دوران دفاع مقدس دائم در میدان حضور داشته باشند و موانع را برطرف کنند.

رییس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: باید تکلیف خود را در مورد اورآسیا و خط آهن چابهار روشن کنیم اما متاسفانه از آن باز مانده ایم. ما متاسفانه در حوزه حمل و نقل ریلی، توسعه منطقی و مبتنی بر آمایش سرزمین نداشتیم و مسیرهایی را طی می‌کنیم و کوه‌هایی را می‌شکافیم که چرایی آن مشخص نیست و متاسفانه درحالی که سرعت حرکت قطار در حوزه حمل بار در کشور ما تک رقمی است آیا انتظار داریم با این وضعیت ترانزیت خود را پیش ببریم؟ قطعا باید در این حوزه به شکل جدی بازنگری شود.

وی تاکید کرد: با تشریفات و سخنرانی و همایش کار پیش نمی‌رود و باید در میدان باشیم و در میدان عمل کنیم. ما از امام راحل یاد گرفتیم که مرد آن کسی است که وقتی دید اشتباه کرده است، بپذیرد و عذرخواهی کند، نه اینکه لجبازی کند.

قالیباف با بیان اینکه در حوزه انتقال سرمایه باید یک بازنگری جدی صورت گیرد، گفت: چه در حوزه سرمایه گذاری داخلی و چه در حوزه سرمایه گذاری خارجی ما دچار مشکل هستیم و هیچ مکانیسمی برای انتقال سرمایه به پروژه های نیمه کاره و تامین مالی داخلی و تامین سرمایه گذاری های خارجی نداریم، بنابراین من هم با سفرا و نمایندگان دستگاه دیپلماسی موافق هستم که لازم است در این بخش اصلاحات قانونی جدی انجام شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بخش دیپلماسی پارلمانی هم با اولویت بندی و طرح ریزی و براساس کشورهای هدف باید سفرها انجام شود و اولویت ما کشورهای همسایه و کشورهای هدفی است که با کار کارشناسی مشخص می شود و البته معتقدم این سفرها باید عملیاتی و میدانی باشد.

قالیباف درباره ارتباط ایرانیان خارج از کشور با نمایندگان و مشارکت آنها در انتخابات مجلس گفت: این موضوع نیز قابل بررسی است، اما ما براساس قانون اساسی به عنوان نماینده مجلس خود را نماینده همه مردم می دانیم ولی معتقدم باید در مجلس ساختاری ایجاد شود که آنها احساس کنند که همه نمایندگان، نماینده آنها هم هستند و ارتباط با ایرانیان خارج از کشور دارند و نقش آنها تشریفاتی نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد