30 هزارنمونه زراعی در بانک ژن موسسه چغندرقند کشور نگهداری می شود


30 هزارنمونه زراعی در بانک ژن موسسه چغندرقند کشور نگهداری می شود

کرج - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذر چغندر قند کشور گفت: 30هزارنمونه زراعی و300نمونه بذر خویشاوند چغندر قند همچون چغندرلبویی، چغندرعلوفه ای وچغندر وحشی دربانک ژن این موسسه نگهداری می شود.

اباذر رجبی روزچهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خویشاوندان چغندرقند به دلیل اینکه ژن های مفیدی برای مقابله با تنش های زنده(بیماری ها) و غیرزنده (شوری و خشکی) دارند دربرنامه اصلاح بذر چغندر قند مورد استفاده قرار می گیرند.

وی بیان داشت: در فهرست ارقام گیاهی که توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال منتشر می شود،۲۵۰رقم چغندر قند به ثبت رسیده که در بین محصولات زراعی یکی از متنوع ترین فهرست ها را به خود اختصاص داده است.

وی بابیان اینکه این فهرست هرساله به روزرسانی شده و دراختیار مبادی ذیربط همچون معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی وکارخانه های قند قرار می گیرد، اظهار داشت: این ارقام چغندر قند که ازسال ۱۳۷۹ تا سال جاری به ثبت رسیده اند مراحل اصلی آزمون های تعیین ارزش زراعی رقم راگذرانده اند.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذر چغندر قند کشور این آزمون را مشتمل برارزیابی مزرعه ای هرکدام از ارقام به مدت 2 سال در چهارمنطقه کشور دانست و گفت: هررقمی که خارج ازاین فهرست باشد، غیرمجازبوده و قاچاق محسوب می شود و اجازه ورود به داخل کشور را ندارد.

رجبی افزود: از این ۲۵۰رقم چغندرقند، ۳۹ رقم تولید داخل کشور بوده و توسط موسسه تحقیقات چغندر قند معرفی شده و مابقی ارقام متعلق به ۹شرکت اروپایی است که در داخل کشور ارزیابی ومعرفی شده اند.

رونمایی ازسه رقم جدید چغندرقند

معاون پژوهش وفناوری موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذر چغندر قندکشور بابیان اینکه در اواخر سال گذشته سه رقم جدید چغندرقند معرفی شد که 2 رقم آن ها مخصوص کشت بهاره (ارقام نیکاو تارا) ویک رقم نیزبه کشت پاییزه (رقم هما) اختصاص داردکه این سه رقم درجشنواره ملی ارقام گیاهی که دردی ماه سالجاری برگزارخواهدشد،رونمایی می شود.

وی ضمن پیش بینی معرفی سه رقم دیگرتاپایان سال جاری،گفت: در کشت بهاره چغندر قند بیش از۳۰رقم از ارقام معرفی شده درگردونه کشت قراردارد و درکشت پاییزه نیز۶۰رقم معرفی شده که متناسب بااقلیم و عرض جغرافیایی هرمنطقه کشت می شود.

رجبی به موضوع بذرچغندر قند نیز اشاره کردو افزود: سالانه حدود۲۵۰ تا۳۰۰هزار واحد (یونیت) بذرچغندر قند در کشور نیازداریم که حدود ۲۰ درصد آن ازبذرهای داخلی ومابقی از طریق واردات تامین می شود.

وزن هریونیت حدودیک کیلوو۱۰۰ (۱.۱۰۰) تا یک کیلو و ۲۰۰ (۱.۲۰۰) گرم است که هر یونیت ۱۰۰ هزاربذر چغندرقند را شامل می شود.

وی ادامه داد: برای هر هکتارکشت چغندر قند نیاز به ۱.۵ تا ۲ یونیت بذر می باشد.

معاون پژوهش وفناوری موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذرچغندر قند کشور با اشاره به وجود توانمندی و ظرفیت کامل در داخل کشور برای افزایش تولید بذرچغندر قند،گفت: درآینده با معرفی ارقام جدید بذرچغندر قند از این ظرفیت استفاده خواهدشد.

نقش بخش خصوصی در تولید چغندرقند

رجبی به نقش بخش خصوصی در تولیدچغندر قند اشاره کرد و افزود: ۱۰۰درصد تولید محصول چغندر قند دراختیاربخش خصوصی که شامل کشاورزان ودیگر بهره برداران می باشد، قراردارد.

وی تصریح کرد: زراعت چغندر قند یک زراعت قراردادی باکارخانجات قند می باشد و قیمت تضمینی آن هرساله توسط وزارت جهادکشاورزی اعلام می شود که قیمت آن برای سال زراعی جاری به موقع وباقیمتی مناسب اعلام شده است.

رجبی با اشاره به اینکه کشت پاییزه چغندرقند ازمهرماه آغاز و بهارسال بعد برداشت می شود،گفت: قیمت تضمینی محصول چغندرقند پاییزه در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برابر ۱۶ هزار و ۴۱۰ ریال و برای کشت بهاره ۱۷ هزار ریال اعلام شده است.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذر چغندر قند کشور پیش بینی کرد با این قیمت گذاری، از سوی کشاورزان استقبال بیشتری برای کشت انجام شود.

وی در خصوص نقش بخش خصوصی در تولید بذر چغندر قند اظهار داشت: موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذرچغندر قند هسته های اولیه بذر را اصلاح و تولید می کند و آن را درقالب قرارداد انتقال دانش فنی برای تولید بذر تجارتی در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد.

موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه بذر چغندر قند از۸۰سال پیش فعالیت خود را درکرج با عنوان «بنگاه اصلاح و تهیه بذر چغندرقند» شروع کرده است.

وظیفه این موسسه اصلاح و معرفی ارقام مناسب با عملکرد بالا و سازگار با اقلیم کشور است.

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند ۶ بخش تحقیقاتی و ۶ آزمایشگاه دارد ضمن اینکه در مراکزاستان های خراسان رضوی، فارس، آذربایجانغربی، کرمانشاه، همدان وخوزستان نیز بخش تحقیقاتی فعال دارد.

همچنین،مؤسسه دارای سه ایستگاه تولیدبذرمی باشد که تولید بذر الیت در ایستگاه فیروزکوه، تولیدبذر تجارتی در ایستگاه اردبیل وتولید هسته های اولیه بذردر ایستگاه مهندس مطهری واقع در کمالشهر کرج انجام می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران