222 هزار ناشنوا در کشور نیازمند وسائل کمک توانبخشی/ با حذف ارز دولتی قیمت سمعک دیگر مناسب نخواهد بود


222 هزار ناشنوا در کشور نیازمند وسائل کمک توانبخشی/ با حذف ارز دولتی قیمت سمعک دیگر مناسب نخواهد بود

سمعک تنها باید از مراکز شنوایی شناسی و براساس نظر ادیولوژیست تهیه شود، زیرا نیاز به تنظیمات حرفه‌ای و ارزیابی‌های دقیق دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از درمان‌های اصلی افراد با کم شنوایی، استفاده از سمعک ناشنوایان است. سمعک‌ها وسایل هستند که صدا را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند افراد کم شنوا به راحتی بشنوند و مشکل شنوایی آن‌ها حل شود.

طبق آمار ها از هر هزار تولد زنده در ایران، ۲ تا ۳ کودک، ناشنوا به دنیا می‌آیند که دلایل گوناگونی دارد و این کودکان برای زندگی بهتر نیاز به وسائل کمک توانبخشی مانند سمعک دارند.۲۵ درصد دلیل ناشنوایی هنوز ناشناخته است، ۵۰ درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد مابقی بیماری‌های مادر یا حین تولد یا بعد از تولد مانند زردی را در بر می‌گیرد.

در حال حاضر در بهزیستی بیش از ۲۲۲ هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند که ۱۲.۷ درصد کل معلولان را شامل می شوند.

طبق آمار سازمان بهزیستی از ابتدای کار دولت سیزدهم برای ۶۲۵ کودک ناشنوا کاشت حلزون انجام شده است.

کیومرث مرادی فارغ التحصیل شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: در ابتدا باید تعریف ساده‌ای از سمعک و عملکرد آن برای درک بهتری از مدل‌ها داشته باشیم، سمعک یک وسیله کمکی برای افرادی است که به هر دلیلی دچار مشکلات شنوایی یا وزوز گوش هستند.

وی افزود: سمعک صدای محیط را دریافت می‌کند و بعد از انجام هزاران پردازش، در کسری از زمان آن را تقویت میکند و به گوش فرد انتقال میدهد، همچنین کمپانی‌های بزرگ تولید کننده سمعک با مطالعات دقیق و کاربردی هرساله محصولات و فناوری هایشان را به نحوی ارائه میدهند که تمام اختلالات شنیداری را با توجه به نوع و شدت درگیری پوشش دهند.

مرادی بیان کرد: ساده‌ترین معیار برای تقسیم سمعک‌ها سایز و شکل بدنه است، همچنین سمعک‌ها از این نظر به مدل‌های داخل گوشی و نامرئی، پشت گوشی، عینکی و جیبی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: معیار بعدی فناوری پردازشی است، سمعک‌ها از این نظر به مدل‌های آنالوگ که البته امروزه دیگه وجود خارجی ندارد، دیجیتال، هوشمند و وایرلس (بلوتوثی) تقسیم می‌شوند.

مرادی ادامه داد: سمعک را به سبب متفاوت بودن وضعیت هر یک از افراد نسبت یکدیگر را به مثابه منحصر به فرد بودن اثر انگشت دانست، هر کدام از این مدل‌ها برای افراد خاصی قابل استفاده است و قطعا دو فرد مختلف تجربیات متفاوتی از یک مدل مشابه خواهند داشت، دلیل این مساله منحصر به فرد بودن وضعیت شنوایی و اجتماعی و روحی هر انسان است.

وی در خصوص نحوه تهیه سمعک بیان کرد: سمعک تنها باید از مراکز شنوایی شناسی و براساس نظر ادیولوژیست تهیه شود، زیرا این وسیله کاملا تخصصی است و نیاز به تنظیمات حرفه‌ای و ارزیابی‌های دقیق دارد، نباید به عنوان یک کالای پزشکی ساده در نظر گرفته شود، همچنین خرید سمعک از مغازه یا از شخص غیر حرفه‌ای عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی افزود: سمعک یک وسیله یا پروتز ساده محسوب نخواهد شد، سمعک‌ها وسایلی هستند که نیازمند برنامه ریزی می‌باشند و باید به درستی انتخاب شوند، نکته‌ی مهم در زمینه‌ی خرید سمعک این است که از کجا تهیه شود، کلینیک شنوایی شناسی و فارغ التحصیلان رشته ادیولوژیست تنها افرادی هستند که صلاحیت تجویز سمعک و ارزیابی و قالب گیری‌های دقیق را دارند، و در این زمینه تعداد واحد‌های لازم را گذرانده اند و می‌توانند به افراد کمک کنند.

مرادی گفت: یک شنوا شناس خوب باید بتواند مراحل بعدی را به درستی هندل کند تا فرد از سمعک رضایت داشته باشد، چون سمعک‌ها نیازمند در واقع تنظیمات دوره‌ای هستند و این کار را فقط شنوا شناس می‌تواند انجام دهد این مهم‌ترین نکته‌ای است که در هنگام خرید سمعک باید رعایت شود

وی بیان کرد: نکته‌ی بعدی انتخاب سمعک است که باید بر اساس شرایط زندگی و سطح مشکلات شنوایی فرد، سطح اجتماعی و شغلی فرد، میزان ارتباطات فرد که باید در هنگام خرید به آن توجه و به ادیولوژیست اطلاع داده شود تا بر آن اساس انتخاب درستی داشته باشند و مدل‌های مختلفی را معرفی کنند.

مرادی ادامه داد: برند و مارک سمعک نکته‌ی مهمی است که باید هنگام خرید به آن توجه کرد، چند کمپانی مادر و کمپانی زیر مجموعه وجود دارد، کمپانی‌های مادر شامل برند‌های زیمنس (سیگنیا)، اتیکن، فوناک، ویدکس، استارکی است که قابلیت خیلی خوبی دارد، و هر کدام از این‌ها تعدادی زیر مجموعه دارد که همگی معتبر هستند.

وی یادآور شد: یک سری سمعک‌ها در بازار متاسفانه توسط افراد غیر متخصص تجویز می‌شود و دارای کیفیت مناسبی نیستند، این موارد سمعک‌های چینی هستند و یک بار مصرف و قابلیت تنظیم ندارند لذا به افراد توصیه می‌شود از مراکز معتبر سمعک را خریداری کنند.

مرادی گفت: بایستی قبل از انتخاب سمعک باید شنوایی سنجی، مشاوره و قالب گیری دقیق توسط ادیولوژیست صورت بگیرد تا فرد از یک برند مناسب استفاده کند که هم کیفیت شنوایی مناسبی داشته باشد و هم خدمات پس از فروشی که نیاز دارد رعایت شود.

وی اظهار کرد: دسته‌ای از برند‌ها در ایران نمایندگی ندارند و کیلینک‌های شنوایی شناسی به هیچ وجه این برند‌ها را تجویز نمی‌کند، بهتر است که سمعکی تهیه شود که اگر دچار مشکل شد و یا نیاز به سرویس‌های دوره‌ای داشت یک مجموعه و یا شرکت با جامعه‌ی متخصصی در پشت این مسئله حضور داشته باشد.

مرادی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که هر سمعکی برای افراد مناسب نیست، موجه نیست یک سمعک با یک برند و مدل اگر برای سایر افراد مناسب است برای ما هم کاربرد داشته باشد، این مسئله را باید به عهده‌ی ادیولوژیست قرار داد.

وی ادامه داد: تنظیمات و رفع اشکال در دو تا سه جلسه انجام خواهد شد و قطعا رضایت افراد جلب می‌شود، با توجه به مشکلاتی که به دلیل تحریم‌ها و عدم تخصیص ارز دولتی به وجود آمده در حال حاضر یک سری مدل‌های سمعک در بازار موجود نیست، و مشکلاتی را برای کاربر‌هایی که دچار افت شنوایی و وزوز گوش هستند به وجود آورده است.

مرادی گفت: وارد کنندگان سمعک که فعالیت بازرگانی دارند، و سمعک‌ها را از کمپانی‌های مختلف با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان وارد می‌کردند، با ارز دولتی قیمت هر سمعک از ۱ میلیون و سیصد تا ۱۶ میلیون در بازار موجود بوده که افراد می‌توانند بر اساس نظر ادیولوژیست مناسب‌ترین مدل را بر اساس بودجه، کم شنوایی، شرایط اجتماعی و شغلی خود انتخاب کنند.

وی افزود: در گذشته ارز دولتی تا مقدار زیادی به شرکت‌ها داده نشد، همچنین حدود ۸۰ درصد برند‌ها در تامین سمعک به مشکل خورده اند، در ایران فقط سمعک دولتی داریم و سمعکی تحت عنوان سمعک آزاد وجود ندارد.

مرادی بیان کرد: با حذف ارز دولتی قیمت سمعک دیگر مناسب نخواهد بود و فاجعه رخ خواهد داد، همچنین مصرف کنندگان با رشد حداقل ۶ برابری قیمت‌ها مواجه خواهند شد، برای مثال سمعک‌های هوشمندی که با قیمت ۵ میلیون تومان افراد می‌توانستند آن را تهیه کنند با قیمت ۸ برابر قابل دسترسی خواهد بود که اصلا به صرفه نیست و مددجویان را دچار مشکلات وسیع در این زمینه خواهد کرد.

وی یادآور شد: مسئله سمعک با مشکلات خاص در بازه‌ی زمانی بین ۶ ماه تا ۱ سال رو به رو شده است، و در واقع همه‌ی مدل‌های سمعک وارد نمی‌شود و فقط یک سری مدل و برند‌های محدود به کشور وارد می‌شود.

وی گفت: این مسئله، تلنبار شدن و صف انتظار طولانی مددجویان را به وجود آورده،است، امیدواریم این معضل با درایت مدیران حل شود تا مددجویان عزیز بتوانند در این زمینه دچار مشکل نشوند و مناسب‌ترین سمعک‌ها را ما برای این افراد انتخاب کنیم.

مرادی گفت: قیمت دولتی سمعک از حدود ۱ میلیون و دویست تومان تا ۱۶ میلیون تومان برای هر گوش موجود است، و اگر حالت آزاد ارز دولتی قابل دریافت برای شرکت‌های وارد کننده نباشد، این قیمت‌ها ۸ برابر خواهد شد که با این وضعیت و قیمت‌ها اصلا خرید به صرفه نیست و قابل تصور است که قدرت خرید مردم کاهش یابد.

مرادی در خصوص قیمت تعمیرات سمعک افزود: سمعک از قطعات مختلفی از جمله میکروفون که وظیفه دریافت صدا را دارد تشکیل شده است، همچنین پردازنده، تغییرات را روی صدا اعمال می‌کند و آن فناوری‌ها و اصلاحات را انجام می‌دهد و یک بلندگو که صدا را به گوش تحویل خواهد داد، در این ما بین قالب و یا پوسته‌ی سمعک و سیم کشی‌ها هستند که جزو اعضای ساده‌تر سمعک محسوب خواهند شد و بستگی دارد اگر سمعک هرفردی دچار اختلال شود کدامیک از این قطعات دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: در مجموع تعمیر سمعک در ایران قیمت زیادی ندارد و با هزینه‌ی پایین حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می‌توان سمعک را تعمیر کرد.

مرادی بیان کرد: شرط اینکه سمعک را با قیمت محدودی تعمیر کرد این است که اصل پردازنده‌ی سمعک دچار اختلال شدیدی نشود و یا چند قطعه با هم دچار مشکل نشود، همچنین بستگی دارد که چه قدر قطعات سمعک درست کار کند و چه قدر از عمر سمعک گذشته باشد.

مرادی گفت: عمر مفید سمعک‌ها حدودا ۳ الی ۵ سال است و بعد از گذشت این دوره بهترین کار ممکن تعویض سمعک است، چون حتی در صورت عملکرد ممکن است کیفیت اولیه وجود نداشته باشد و قطعا شنوایی و کارایی لازم را برای فرد فراهم نکند.

مرادی افزود: تقریبا تمام بیمه‌ها کمک هزینه‌ای را برای خرید سمعک درنظر گرفته اند، یک سری بیمه‌های تکمیلی هزینه‌ی بیشتری را پرداخت می‌کنند یا به صورت مستقیم به کلینیک و یا به صورت غیر مستقیم که افراد با ارائه فاکتور از مراکز معتبر و کلینیک‌ها می‌توانند تهیه کنند و به سازمان بیمه‌های خود ارائه دهند و آن کمک هزینه به حساب خود شخص واریز خواهد شد.

وی گفت: سقف خدمات و کمک هزینه بیمه تامین اجتماعی برای هر فرد (هر دو گوش) ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است و بیمه‌های تکمیلی نیز بسته به نوع قرار داد‌ها با شخص و یا سازمان بیمه کننده‌ی مددجو می‌تواند هزینه‌ای بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۸ میلیون تومان را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

میزبانی ما از افغانستانی ها بر اساس کرامت انسانی است

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس