پلنگ ایرانی در شهرستان صحنه استان کرمانشاه مشاهده شد


پلنگ ایرانی در شهرستان صحنه استان کرمانشاه مشاهده شد

کرمانشاه- ایرنا- رییس اداره حیاط وحش محیط‌ زیست استان کرمانشاه از مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان صحنه خبر داد و گفت: این برای نخستین بار است که این گربه‌سان در شرق استان رویت می‌شود.

«فردین الفتی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: شب گذشته یک قلاده پلنگ ایرانی در طبیعت شهرستان صحنه به خودرو های در حال تردد نزدیک شد و پس از مدتی دوباره به ارتفاعات بازگشت.

وی با اشاره به اینکه وجود پلنگ در صحنه توسط دوربین های تله ای تاکنون ثبت نشده است، گفت: کارشناسان محیط زیست صحت ویدیو ثبت شده از پلنگ ایرانی در صحنه را تایید می کنند.

به گفته این مسوول به زودی کار تصویر برداری و کاشت دوربین های تله ای برای ثبت رسمی این حیوان در منطقه آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در یک ماه گذشته موارد متعددی در رابطه با نزدیک شدن حیوانات وحشی همچون گرگ، خرس، گراز و کفتار به محل سکونت انسان در کرمانشاه به ثبت‌ رسیده است.

پلنگ ایرانی در شهرستان صحنه استان کرمانشاه مشاهده شد تصوری که برای نخستین بار از پلنگ ایرانی در منطقه بوزین مرخیل پاوه به ثبت رسید

نخستین حضور پلنگ در کرمانشاه

حضور پلنگ ایرانی در غرب کشور برای نخستین بار بهار سال ۹۷ به دنبال حمله به یک گله گوسفند، در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل شهرستان پاوه ثبت شد.

مدیرکل محیط زیست کرمانشاه چندی پیش در رابطه با پلنگ ایرانی به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون چندین نمونه پلنگ ایرانی در کرمانشاه مشاهده شده است که نشان از فراوانی این گونه جانوری در استان دارد.

«فریدون یاوری» ثبت وجود پلنگ ایرانی در کرمانشاه را خوشحال کننده توصیف کرد و افزود: معمولا پلنگ ایرانی در محل هایی زندگی می‌‍ کند که آهو ، گوزن و دیگر حیوانات شکار او زندگی کنند و وجود پلنگ در کرمانشاه به معنی وجود دیگر گونه های جانوری در منطقه است.

ویژگی‌ها و تهدیدهای پلنگ ایرانی

پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

غذای پلنگ با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند متفاوت است. بخش عمده رژیم غذایی پلنگ ایرانی از شکار سم‌ داران میان ‌جثه همچون بز کوهی (کل و بز)، انواع گوزن به ویژه مرال، گوسفند وحشی (قوچ و میش)، انواع

غزال به ویژه آهوی گواتردار ایرانی و گراز تأمین می‌شود.

در کنار آن از شکارهای کوچک‌ تری نظیر موش، خرگوش و تشی و گوشتخواران کوچک‌ تر مانند روباه و شغال در کنار انواع پرندگان و خزندگان طعمه او می‌ شوند. در ایران شکار اصلی این جانور کل و بز است و محل زندگی پلنگ نیز تا حد زیادی با محل زندگی کل و بز همسانی دارد.

اصلی‌ترین تهدید پیش‌ روی بقای این حیوان جدا شدن زیستگاه‌ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه‌های مختلف این حیوان است که معمولاً به تشکیل گروه های بسیار کوچک منجر شده است. به طوریکه در همه قلمرو زیستی این حیوان هیچ گروه جمعیتی وجود ندارد که دربرگیرنده بیش از ۱۰۰ قلاده پلنگ بالغ باشد.

کاهش طعمه بر اثر شکار انسان‌ها، گسترش زیربنایی، مزاحمت‌های انسانی و از میان رفتن زیستگاه شامل چیدن گیاهان و قارچ‌هایخوراکی، ساخت معدن، جاده‌سازی، جنگل‌ زدایی، آتش‌ سوزی و چرای دام عواملی ‌است که منجر به تکه ‌تکه شدن زیستگاه‌های حیوان شده ‌است.

۲۹۶ گونه جانوری در کرمانشاه

در استان کرمانشاه ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۰ گونه پرنده، ۳۳ گونه ماهی، ۳۵ گونه خزنده دوزیست و هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی با هشت هزار گونه نادر وجود دارد.

سه منطقه حفاظت شده در این استان شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزارهکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است، وجود دارد.

این استان همچنین دارای یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج و در مجموع چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت۱۶۱ هزار هکتار است.

کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یکمیلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...