شهرداری‌ها در بودجه 1401 با چالش مواجه می‌شوند


شهرداری‌ها در بودجه 1401 با چالش مواجه می‌شوند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز گفت: در بودجه سال 1400 ردیف‌ها و تبصره‌هایی پیش‌بینی شده بود که از این طریق امکان خرید اتوبوس، تکمیل مترو و ایجاد درآمدهای بیشتر وجود داشت اما متاسفانه این ردیف‌ها در بودجه پیشنهادی سال 1401 حذف شده‌اند بنابراین در این شرایط، شوراها و شهرداری‌ها با چالش مواجه می‌شوند که امیدواریم با ورود نمایندگان به...

علی‌مدد هاشم‌پور در بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز که امروز (۲۴ آذرماه) با دستور کار ارائه گزارش عملکرد و اعلام برنامه‌های راهبردی خروج شهر اهواز از چالش‌های مربوط به مشکلات فاضلاب و ارائه گزارش عملکرد پیشرفت پروژه دفع آب‌های سطحی برگزار شد، اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ ردیف‌ها و تبصره‌هایی پیش‌بینی شده بود که از این طریق امکان خرید اتوبوس، تکمیل مترو و ایجاد درآمدهای بیشتر وجود داشت اما متاسفانه این ردیف‌ها در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ حذف شده‌اند بنابراین در این شرایط، شوراها و شهرداری‌ها با چالش مواجه می‌شوند که امیدواریم با ورود نمایندگان به این موضوع، این موارد اصلاح شوند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در بودجه امسال ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با بازپرداخت ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداری برای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری پیش‌بینی شده بود اما در بودجه سال آینده این مبلغ با بازپرداخت اصل و سود توسط شهرداری‌ها تعیین شده است که باید نمایندگان سهم ۵۰ درصد دولت را لحاظ کنند.

هاشم‌پور بیان کرد: متروی همه کلانشهرها تکمیل و ناوگان حمل و نقل‌شان به روز رسانی شده است اما اهواز در این زمینه مشکل جدی دارد.

وی عنوان کرد: همچنین در بودجه امسال ۳ درصد مالیات ارزش افزوده مستقیم به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شد اما در بودجه سال آینده قید شده که این اعتبار در اختیار وزیر کشور قرار می‌گیرد و از این طریق پرداخت می‌شود در حالی که وزارت کشور سال‌ها عوارض مواد نفتی، عوارض گمرکی، عوارض جرایم رانندگی و یارانه سوخت را پرداخت نکرده است بنابراین با توجه به اینکه ۳ درصد مالیات ارزش افزوده بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری اهواز را شامل می‌شود اگر این اعتبار در اختیار وزیر کشور قرار بگیرد، دچار مشکل می‌شویم و باید این ماده حذف شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز بیان کرد: همچنین در بودجه سال ۱۴۰۱ قید شده یک درصد از بودجه‌ای که از مالیات ارزش افزوده به سهم شهرداری‌ها اضافه شده در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد و به تشخیص وزیر کشور برای مصارف معین در نظر گرفته شود که باید این بند حذف شود یا درصدی از این یک درصد در اختیار وزیر کشور قرار بگیرد.

هاشم‌پور با بیان اینکه در بودجه سال آینده موارد متعددی حتی خرید قیر را حذف کرده‌اند، گفت: با این اوضاع یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهرداری اهواز کمبود منابع است و باید این موضوع تعدیل شود زیرا اکنون منابع مصارف در شهرداری اهواز توازن ندارند. در هشت ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد کل وصولی‌ها برای هزینه‌های جاری به ویژه پرداخت حقوق‌ها هزینه شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته شهرداری اهواز حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته که یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این رقم بابت هزینه جاری مصرف شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز تصریح کرد: سال‌های سال ممیزی املاک در اهواز انجام نشده که باید این کار پیگیری شود.

ادامه دارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رائفی پور: مستاجرم