سگ و گربه جزو حیوانات خطرناک محسوب نمی‌شوند


سگ و گربه جزو حیوانات خطرناک محسوب نمی‌شوند

یک دامپزشک گفت: قانون نباید صفر و یک باشد؛ یعنی هم باید حقوق کسانی که حیوان خانگی دارند محفوظ شود و هم حقوق افرادی که حیوان خانگی نگه‌داری نمی‌کنند.

آفتاب‌‌نیوز :

«کیانوش اطمینان»، دامپزشک و رییس کلینیک دامپزشکی ریواس در ارتباط با طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» گفت: وجود قانون بسیار بهتر از نبود آن است، اما قانون نباید در این زمینه صفر و یک باشد؛ یعنی هم باید حقوق کسانی که حیوان خانگی دارند محفوظ شود و هم حقوق افرادی که حیوان خانگی نگه‌داری نمی‌کنند.

او افزود: این مساله در کشور ما جدید است، اما بسیاری از کشور‌ها این راه را رفته‌اند و می‌توانیم از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنیم که چه قوانینی در این زمینه را تعیین کرده‌اند. باید قانون مصوبه شود و افرادی که حیوان خانگی دارند مواردی که باید رعایت کنند را بدانند، برای مثال مدفوع حیوان را چه گونه جمع آوری کنند یا معاینه‌های دوره‌ای، واکسیناسیون و درصورت نیاز عقیم‌سازی حیوان خانگی چه گونه باید باشد.

اطمینان در ارتباط با خلاء‌های قانونی نگه‌داری حیوانات خانگی در ایران گفت: برای مثال اگر فردی سگش را در خیابان راه ببرد، باید وظایف برعهده او به عنوان صاحب حیوان خانگی مشخص شود. اگر حیوان خانگی او مدفوع می‌کند، وظیفه دارد که مدفوع حیوانش را جمع کند. صاحب حیوان خانگی باید بداند آن را به کدام پارک ببرد که افرادی که ممکن است فوبیا و ترس شدید داشته باشند و کودکان، در آنجا اذیت نشوند. اما آیا شهرداری چنین فضایی را دراختیار افراد صاحب حیوانات خانگی قرار می‌دهد؟ به همین دلیل باید قانونی وجود داشته باشد که حق دو طرف محفوظ باشد. تا وقتی که زیرساخت‌ها درست نباشد، هیچگاه این مساله درست نمی‌شود.

اطمینان در ادامه گفت: این طرح بسیار خام است و سگ و گربه برطبق آن حیوانات خطرناک شناخته شده اند. درحالی که می‌دانیم بسیاری از این حیوانات خطرناک نیستند و نگه داری از حیوانات نیز نشانه غرب گرایی نیست، بلکه نشانگر وصل بودن انسان به طبیعت است. چرا ما در خانه‌هایمان گل و گیاه، ماهی و پرنده نگه می‌داریم؟ زیرا می‌خواهیم از طبیعت دور نباشیم.

او افزود: این طرح باید اصلاح شود؛ یعنی باید وظایف افراد در آن مشخص شود و هیچ چیز در آن حذف نشود. نگه داری از حیوانات اشتباه نیست و حتی می‌تواند در تعلیم و تربیت کودکان و اعتماد به نفس‌شان، حفظ مسئولیت‌پذیری آن‌ها نقش مثبتی داشته باشد. به ویژه درحال حاضر که تک فرزندی رواج بیشتری پیدا کرده است، باعث می‌شود مسئولیت‌پذیری کودکان بیشتر شود. باید ابعاد مثبت این مساله را هم ببینیم.

اطمینان ادامه داد: من که حیوان خانگی دارم نباید مزاحم همسایه‌ام بشوم و اگر سگم ساعت یک نیمه شب پارس می‌کند، نباید صرفا بگویم سگ است و پارس می‌کند و این غلط است. برادر من ساکن آلمان است و گربه دارد، زیرا طبق قانون آلمان نمی‌تواند بیشتر ۱۲ ساعت سگ را تنها بگذارد.

او افزود: بهترین حالت برای ساماندهی به این مساله این است که چند کارشناس، جامعه‌شناس و روانشناس در این باره بحث و بررسی کنند، زیرا یک مساله اجتماعی است و باید قانونی جامع برای نگه‌داری از حیوانات خانگی تصویب کنند که افراد از آن پیروی کنند. تا زمانی که قانونی درست در این باره تصویب نشود، همیشه دراین زمینه اختلاف نظر بین همه خواهد بود، زیرا همه چیز سلیقه‌ای است.

اطمینان گفت: اگر این طرح با همین مواد و چارچوب، بخواهد به عنوان قانون تصویب و اجرا شود، به نظرم شرایط بسیار بدتر خواهد شد. همه چیز همانند زمانی می‌شود که مردم پنهانی ویدیو نگه داری می‌کردند، زیرا این مسائل احساسی و بین انسان و طبیعت است. همه چیز زیرزمینی و قاچاقی وجود خواهد داشت، هیچ چیز حل نمی‌شود و مشکلات دیگری نیز پیش می‌آید که دیگر نمی‌شود آن‌ها را کنترل کرد، زیرا دیگر اگر فردی توله شیر قاچاقی و دیگر حیواناتی که نباید در خانه نگه داری می‌شود را در خانه نگه دارد، فکر می‌کند گربه نگه داری کرده است، زیرا جرم‌شان برابر است.

او درارتباط با غذارسانی به حیوانات نیز گفت: کسی که به سگ و گربه غذارسانی می‌کند، وظیفه شهروندی و مسئولیتش به عنوان یک انسان را درست انجام می‌دهد و دیگر وظیفه ندارد آن گربه را عقیم کند و این مساله برعهده نهاد‌های ذی ربط در این مساله مانند شهرداری، محیط زیست و دامپزشکی است که شماره‌گذاری و عقیم‌سازی کنند و بودجه‌ای دراین ارتباط درنظر بگیرند که هم نسل آن‌ها کنترل شود و هم اینکه به عنوان یک انسان به وظیفه شهروندی‌مان که کمک به حیوانات است عمل کرده باشیم.

اطمینان گفت: من امیدوارم این مساله با درایت مسئولان ما که همیشه توانسته‌اند مشکلات را حل کنند، حل شود. جلسه‌ای با افراد صاحب نظر در این مساله که لزوما دامپزشکان هم نیستند، تشکیل شود و به قانونی مدون، جامع و خوب برسند که هم نگه داری از حیوان خانگی قانونمند شود و هم کسانی که از حیوان خانگی نگه داری نمی‌کنند، آسیب نبینند و احساس نکنند که اجحافی در جامعه در حال رخ دادن است.

او افزود: قطعا فردی که سگی ۵۰ کیلویی نگه داری می‌کند نمی‌تواند آن را در آپارتمانی کوچک تنها بگذارد و افراد باید فضا، پول و امکانات آن را داشته باشند. افراد باید توانایی این را داشته باشند که حیوانات خانگی را برای چکاپ ببرند. از طرفی فردی هم که حیوانات خانگی را نگه می‌دارد باید صلاحیت و شایستگی آن را داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند