ملاقات ناهید و دنباله‌دار در شامگاه پنجشنبه


ملاقات ناهید و دنباله‌دار در شامگاه پنجشنبه

دنباله دار لئونارد که این هفته به آسمان شامگاهی آمده است، در شامگاه پنج‌شنبه، 25 آذر ماه همنشین سیاره ناهید است و نزدیک این سیاره درخشان خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مهندس مسعود عتیقی گفت: دنباله دار C/۲۰۲۱ A۱ و یا لئونارد یکشنبه ۱۴ دی ماه سال گذشته در رصدخانه مادون قرمز "مونت لیمون" آریزونا توسط اخترشناس "گِرگ لئونارد" شناسایی شد و در آن زمان احتمال داده می‌شد که درخشان‌ترین دنباله‌دار امسال باشد.

وی اضافه کرد: البته این گونه نشد؛ چرا که رفتار دنباله‌دارها غیرقابل پیش بینی است.

عتیقی خاطر نشان کرد: این دنباله‌دار روز یکشنبه، ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ به کمترین فاصله خود با زمین رسید و در فاصله ۳۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۴۶۴ کیلومتری زمین قرار گرفت.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: دنباله‌دار لئونارد روز دوشنبه، ۱۳ دی ماه امسال به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله) با مهر تابان خواهد رسید.

عتیقی افزود: هر چند این دنباله‌دار دارای قدر ۶.۵ در مرز بینایی قرار دارد، اما از آنجا که دنباله‌دارها اجرام محوی در آسمان هستند، از نظر قدر روشنایی و قابلیت مشاهده، قابل مقایسه با یک ستاره هم قدر خود نیستند و در شرایط مساوی به مراتب سخت‌تر دیده می‌شوند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: این دنباله‌دار که طی هفته گذشته در آسمان صبحگاهی بوده است، بامداد روز پنج‌شنبه، 11 آذر حدود یک و نیم ساعت قبل از طلوع خورشید در نزدیکی صورت فلکی "خرس بزرگ" قرار داشت و این هفته به آسمان شامگاهی آمده و شامگاه پنج‌شنبه، ۲5 آذر ماه جاری و حتی شب بعد، همنشین سیاره "ناهید" (زهره) خواهد بود و در نزدیکترین فاصله با این سیاره درخشان است.

وی اضافه کرد: سیاره ناهید آدرس خوبی برای یافتن دنباله‌دار لئونارد که پایین‌تر از آن قرار دارد، محسوب می‌شود.

به گفته وی به مرور این دنباله‌دار به سمت آسمان نیمکره جنوبی می‌رود و شرایط بهتری برای رصد توسط ساکنان این نیمکره خواهد داشت.

عتیقی، مدار این دنباله‌دار را هذلولی دانست و گفت: این جرم آسمانی از فاصله ۳۷۰۰ واحد نجومی به دیدار خورشید آمده است و هر واحد نجومی به میانگین فاصله زمین تا خورشید گفته می‌شود که حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران یادآور شد: بر اساس محاسبات، هر چند دیدار این دنباله‌دار با زمین ۸۰ هزار سال قبل بوده است! ولی با توجه به تغییرات مداری احتمالی، این دنباله‌دار هرگز به دیدار زمین نخواهد آمد و این شب‌ها آخرین فرصت برای ساکنان زمین جهت مشاهده این جرم زیبا فراهم است و چه بسا همچون Omuamua و "بوریسوف" که طی سالیان اخیر به ملاقات زمین آمده‌اند و به فضای میان ستاره‌ای رفته‌اند، سرنوشت این دنباله‌دار نیز این گونه باشد.

عتیقی تاکید کرد: کشف دنباله‌دار لئونارد در آستانه سال نو میلادی ۲۰۲۱ بود، در آستانه سال ۲۰۲۲ نیز در شرایط به نسبت مناسبی برای رصد قرار گرفته است و چه بسا در شرایط مطلوب و یک آسمان کاملا تاریک (حتی بدون حضور نور ماه) به دور از آلودگی هوا و نور شهرها بتوان آن را با چشم مشاهده کرد.

وی یادآور شد: ولی به طور قطع با یک دوربین دوچشمی و یا تلسکوپ کوچک آماتوری می‌توان این جرم را ۳۰ دقیقه بعد از غروب خورشید در غرب آسمان شامگاهی تا روز یکشنبه ۵ دی ماه در صورت فلکی "میکروسکوپ" و سپس صورت فلکی "ماهی جنوبی" (حوت جنوبی) حدود ۸ درجه بالای افق در سراسر کشور رصد کرد.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار