با این خوردنی‌ها سموم آلودگی هوا را دفع کنید


با این خوردنی‌ها سموم آلودگی هوا را دفع کنید

ایرنا نوشت: متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت، با مصرف صحیح سبزیجات و میوه تازه می‌توانیم سموم ناشی از آلودگی هوا را از بدن دفع و اکسیژن تازه را دریافت کنیم.

دکتر وحید زارع در پاسخ به راهکار کاهش اثرات آلودگی هوا بر روی بدن، بر دفع سموم و نحوه دریافت اکسیژن بهتر تاکید کرد و اظهار داشت: زمانی که آلودگی هوا به شدت افزایش می یابد، همه افراد بخصوص کسانی که مشکلات ریوی دارند باید از سبزیجاتی همانند اسفناج، شاهی، کاهو و غیره که دارای رنگ سبز تیره هستند و کلرفیل تولید می کنند و اکسیژن ساز هستند استفاده کنند.

وی با اشاره به این موضوع که باید حداقل روزی ۲۵۰ گرم سبزیجات برگ سبز تیره بخارپز یا بصورت سالاد مصرف شود، افزود: اکسیژن این سبزیجات به افراد کمک می کند تا از تنفس بهتری برخوردار شوند اما متاسفانه طبق عرفی نانوشته به محض شستن سبزیجات، برگ سبز تیره اصلی را دور می اندازند و قسمت های درونی گیاه که نور کمتری از خورشید جذب کرده و اکسیژنی ندارد، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

زارع یادآور شد: سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج ر ا باید یا بصورت آب پز یا بخارپز و به صورت تنها با لیمو ترش و روغن زیتون مصرف شود اما مخلوط کردن آن با ماست یا سرخ کردن جواب درستی به ما نمی دهد.

این متخصص تغذیه، مصرف آب را از دیگر مواد مصرفی برای دفع سموم و جذب اکسیژن در بدن دانست و توصیه کرد: در هنگام آلودگی شدید، می توان آب را با قطعه ای از لیمو ترش غنی سازی کرد تا لیمو ترش با ویتامین سی که دارا است قدرت دفع سموم را بیشتر کند.

به گفته این متخصص تغذیه، از دیگر مواد غذایی که به سرب وارد شده در بدن می چسبد و باعث دفع آن می شوند، مواد غذایی سرشار از منیزیوم هستند. بخصوص برای کودکانی که در حال رشد هستند سرب باعث کوتاه قامتی می شود پس نیاز به مواد غذایی دارای منیزیوم بیشتر دارند تا دفع سرب و سموم را تسریع کند.

زارع با تاکید بر اینکه سبزیجات سرشار از منیزیوم هستند و به سرب می چسبند و به دفع آن از بدن سرعت می بخشند، افزود: میوه ها هم سرشار از منیزیوم هستند بنابراین در این موارد می توان از سبزیجاتی که از نظر اقتصادی ارزان تر هم هستند بیشتر استفاده کنیم. البته این عادات غذایی باید در طول سال تکرار شود تا بدن آمادگی دفع هر گونه سم و آلودگی را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه غذا نمی خوریم که صرفا شکم سیر شود بلکه غذا مسوولیت بسیاری همچون اینکه جسم ما را برای سالیان سال از پیری زودرس محفوظ بدارد بر عهده دارد و در مورد مقابله با آلودگی هوا هم، نوع تغذیه بهترین حربه است، متذکر شد: یکی از موادی که برای مبارزه با سموم بدن بسیار کارایی دارد مصرف شلغم است که با خواباندن در لیموترش یا نارنج آن را غنی سازی و مصرف کرد.

زارع با بیان اینکه به طور کلی سبزی ها و میوه ها در تمامی حالات و شرایط قدرت شفابخشی بالایی دارند و نه تنها در هنگام آلودگی هوا بلکه در زمان های مختلف می توان از سبزی ها و میوه ها به عنوان دارو بهره برد، تصریح کرد: در روزهایی که هوا آلوده است، باید حتی الامکان مصرف سرخ کردنی کاهش پیدا کند و غذاها دارای آب بیشتر و رقیق تر باشند.

وی ادامه داد: در روزهای آلوده، مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید زیرا نمک موجود در گوشت قرمز مانع دفع سموم از بدن می شود. استفاده از آجیل به صورت خام و خرما به دلیل سرشار از منیزیوم بودن توصیه می شود.

این متخصص در مورد نقش لبنیات در مقابله با اثرات سو آلودگی هوا در بدن، توضیح داد: عده ای از اندیشمندان معتقدند شیر سم زدا است اما در اینکه کدام شیر، مورد اختلاف نظر هستند؛ برخی شیر گاو را آلرژی زا می دانند اما عده ای معتقد نیستند. اما به طور کلی در هنگامه آلودگی هوا، شیر با کیفیت مصرف شود.

زارع تصریح کرد: مصرف آب زرشک و انار قدرت تنفسی را افزایش می دهد. همچنین دم کرده گل نسترن و پونه و نعنا در صورتی که فرد زمینه آلرژیک نداشته باشد، در کاهش اثرات آلودگی هوا بسیار موثر است. به طور کلی باید جمله کلیدی «غذای شما دوای شماست و دوای شما غذای شماست» را الگو قرار داد و اجرایی کرد تا در مقابل انواع بیماری ها و آلودگی ها بتوان ایستاد.

۴۷۲۳۳

کد خبر 1583207

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست