تقاضای جامعه برای عرضه محصولات داخلی افزایش یافته است


رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا گفت: افزایش تقاضای جامعه برای عرضه...

تقاضای جامعه برای عرضه محصولات داخلی افزایش یافته است

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا گفت: افزایش تقاضای جامعه برای عرضه محصولات داخلی، فرصت بسیار خوبی را برای پارک های علم و فناوری فراهم کرده تا ضریب آستانه ریسک آنها در شرایط اقتصادی جامعه کاهش پیدا کند.

دکتر رضا شاهین فر، رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا در بازدید از غرفه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان در نمایشگاه بین المللی هفته پژوهش به عمده فعالیت های پژوهشی این مرکز اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: هم اکنون واحدهای فناوری مرتبط با حوزه سلامت از جمله تجهیزات پزشکی، داروسازی و همچنین خدمات مرتبط با اخذ مجوزهای مربوط به وزارت بهداشت و موارد متعددی که ارتباط مستقیمی با حوزه تولید و سلامت دارند، تحت پوشش مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا قرار دارند تا بتوانند به مرحله رشد و توسعه برسند.

رئیس سابق جهاددانشگاهی خراسان شمالی به نقش نمایشگاه های دستاوردهای پژوهشی هفته پژوهش در شناخت و معرفی محصولات فناورانه اشاره کرد و افزود: برگزاری چنین نمایشگاه هایی و حضور شرکت های فناور و معرفی آخرین دستاوردها، محصولات و ایده هایی این حوزه بسیار می تواند مفید باشد از این نظر که دنیای امروز، دنیای بین رشته ای است و دیگر ما نمی توانیم رشته های مختلف را از یکدیگر تفکیک کنیم.
به گفته وی، امروز حوزه IT می تواند در بسیاری از حوزه های کشاورزی، سلامت، مکانیک و بسیاری از رشته های برنامه نویسی کمک شایانی داشته باشد. در بسیاری از موارد از دل این محصولات اولیه که در این نمایشگاه به نمایش در می آیند، محصولات جدیدی که اغلب با تکنولوژی روز و پیشرفته ایجاد شده اند، خدمات زیادی ارایه می دهند.

وی به مهمترین خدمات این مرکز اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: ما اکنون در مرکز رشد فناوری ابن سینا به عنوان حامی طرح ها و ایده های سلامت محور، طرح های مختلفی را در دست اجرا داریم. یکی از این طرح ها بحث سنسور اکسیژن ونتیلاتورهای بیمارستانی است که منتظر کسب مجوزهای لازم آن هستیم. این طرح اکنون در شرایط شیوع بحران کرونا جزو اولویت مملکت به حساب می آید. از دیگر بحث ها، تجهیزات هتلینگ بیمارستانی است. اکنون شرکت های فعالی داریم که در حال تولید محصولاتی آزمایشگاهی، نمونه ها و کیت های آزمایشگاهی مانند کیت کرونا و تشخیصی آنتی ژن و آنتی بادی هستند.تقاضای جامعه برای عرضه محصولات داخلی افزایش یافته است

وی خاطرنشان کرد: شرکت های زیادی هم هستند که هنوز نتوانسته اند به بازار برسند، در این مرکز فعالیت می کنند و از مشاوره مشاوران تخصصی ما استفاده می کنند. بسیاری از شرکت های بیرون هم اگر نیاز داشته باشند، می توانند از خدمات ما استفاده کنند. مثلا کاربرگ های مربوط به وزارت بهداشت یک پروسه پیچیده و سختی است. این کاربرگ ها باید دقیق پر بشود. ما اکنون شرکت های مشاوره داریم که کمک زیادی می کنند تا این شرکت ها کاربرگ ها را تکمیل کنند و مجوزهای لازم برای محصولات خودشان را از وزارتخانه ها بگیرند و نهایتا بتوانند محصولاتی با استانداردهای بالا ارایه دهند.

وی بیان کرد: ما در این مرکز سعی داریم محصولات را به سمت نیاز روز جامعه پیش ببرد مثلا ما برای نخستین بار توانسته‌ایم با همکاری پژوهشگران و شرکت ها تخت ژنیکولوژی(تخت معاینه زنان) را تولید کنیم؛ تختی که اکنون بنابر نیاز روز مراکز درمان ناباروری است.
وی ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی نقطه قوت و برجسته ای برای مراکز رشد و پارک ها محسوب می شود که آنها می توانند محصولات خود را در معرض دید عموم قرار دهند. همچنین باعث می شود صنایع مرتبط با IT و تکنولوژی برق و دیگر تکنولوژی ها در کنار این محصول ها، هتلینگ و محصولی با کیفیت زیاد ارایه دهند.

وی به نقش دستاوردهای پژوهشی این مراکز در شرایط اقتصادی کشور و اعمال تحریم ها اشاره کرد و به سیناپرس گفت: تحریم از یک منظر بد است و به اقتصاد و سطح رفاهی مردم و وضعیت عمومی جامعه لطمه و آسیب فراوانی می زند. از سوی دیگر سیستم های دولتی و خصوصی نشان داده اند که علاقمند به واردات هستند زیرا سود بیشتری به همراه دارد اما اعمال تحریم ها باعث شده تا اکنون این مراکز به سمت استفاده از امکانات و تولیدات داخلی ترغیب شوند.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا تصریح کرد: در حال حاضر برخی از شرکت ها به دنبال فضا و مکان هستند. جای بسی امیدواری و خوشحالی است که هم اکنون شهرک های صنعتی ایران بر خلاف گذشته فعال تر و بهتر شده اند. هرچند این شرکت ها در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه هستند اما امروزه شاهد عرضه برخی محصولات صنایع خانگی در بازار هستیم که میزان آنها جوابگوی نیاز جامعه نیست زیرا تقاضای عرضه این محصولات به شدت بالا رفته و میزان محصولات خارجی نیز در بازار کمتر شده است.

شاهین فر یادآورشد: افزایش تقاضای جامعه برای عرضه محصولات داخلی، فرصت بسیار خوبی را برای پارک های علم و فناوری فراهم کرده است که حداقل ضریب آستانه ریسک شان را در این شرایط کاهش دهند زیرا پیش از این تیم تخصصی شرکت های دانش بنیان با صرف هزینه های سنگین و زمان طولانی محصولی را تولید می کردند اما به محض تولید و کشش بازار برای پذیرش آنها بلافاصله توسط یک شرکت خارجی این محصول وارد می شد و نهایتا شرکت های دانش بنیان ایرانی شکست می خوردند زیرا هزینه کارگر و تولید کشوری مانند چین به مراتب کمتر از ایران است. این گونه واردات ایران به اقتصاد کشور صدمه می زد.

وی به سیناپرس گفت: اکنون بحث تحریم ها باعث شده تا شرکت های دانش بنیان و تخصصی بتوانند با سرعت، رشد و رونق پیدا کنند و محصولات خودشان را به تولید انبوه برسانند. نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری، محلی است که مراجع تصمیم ساز ایران مانند وزارت علوم و فناوری سیستم های حمایتی دارند. مخصوصا نمایشگاه ایران ساخت، فرصت های بسیار غنیمتی برای تیم های دانش بنیان را فراهم می کند.
گفتنی است، نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، سومین نمایشگاه تقاضاساخت و تولید ایرانی (تستا) و اولین نمایشگاه فناوری‌های نوپدید وآینده‌نگر امسال هم‌زمان با هفته پژوهش از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* تقاضای جامعه برای عرضه محصولات داخلی افزایش یافته است[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...