تلاش بسیاری برای روشنگری در خصوص ماهیت شیعه در جهان اسلام انجام شد


تلاش بسیاری برای روشنگری در خصوص ماهیت شیعه در جهان اسلام انجام شد

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب، بیان کرد: مراجع عظام نقش مهمی در توسعه پژوهش های حج داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر امروز در آیین رونمایی از مجموعه آثار فاجعه منا در قم گفت: از سال ۱۳۷۰ که معاونت آموزش و تحقیقات حج و زیارت به بنده واگذار شد به فکر ایجاد یک مرکز علمی در قم بودیم.

وی افزود: امروزه مجموعه آثار گسترده ای در حوزه حج و زیارت منتشر شده است. آموخته های قبلی در حوزه حج و زیارت اطلاعات درستی نبود. مثلا امروز برخی در جامعه فکر میکنند که زمزم به واسطه همان حرکت حضرت اسماعیل بوده است ولی پس از تحقیق مشخص شد که وقتی حضرت هاجر در صفا و مروه دنبال آب می گشت، صدای جبرئیل را شنید که به ایشان را به سمت حضرت اسماعیل سوق دادند که و پس از آن این چشمه جوشید.

قاضی عسکر بیان کرد: وقتی آثار پژوهشی با آن همه نقص و اطلاع اشتباه به زائران ما می رسید، این مساله اسف بار را برای ما ایجادکرده که زائران ما سالها در خصوص ویژگی های اماکن اطلاعات درستی نداشتند. ولی تحقیقات دقیق میدانی صورت گرفت و مشخص شد که اماکن زیارتی و تاریخی مکه چه تطبیقاتی دارند.

رئیس شورای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: یکی از فجایعی که در خصوص حج وایرانیان وجود داشت تهمت ناروایی است که سالها پیش در خصوص یکی از حاجیان ایرانی برای ایجاد نجاست در مکه ایجاد شد که با اسناد رسمی بین المللی مشخص شد که این مساله کاملا یک مساله برنامه ریزی شده علیه شیعیان بود.

وی گفت: مراجع معظم تقلید از جمله آیت الله العظمی سبحانی نقش مهمی در توسعه آثار پژوهشی در زمینه حج داشتند.

وی افزود: امروزه بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب در پژوهشکده حج و زیارت وجود دارد که این نسخ علمی، ظرفیت عظیم پژوهشگری در حوزه حج و زیارت است. در این سالها فعالیت های تطبیقی اعتقادی از جمله جمع آوری قرآن کریم را انجام دادیم تا مشخص شود که قرآن شیعه هیچ تفاوتی با قرآن های جهان اسلام ندارد و این مساله یک تهمت بزرگ بود که متاسفانه بسیاری از مردم و حتی برخی از علما کشورهای مختلف نیز چنین گمانی داشتند.

قاضی عسکر بیان کرد: ۸۰۰ تن از زائران منا در مصاحبه این مجموعه اثر شرکت کردند و تمام این مصاحبه ها ضبط شد. متاسفانه به ما گفته شد که کمیته حقیقت یاب تشکیل می دهیم که هنوز هم شکل نگرفته است. خوشبختانه در آن زمان سازمان حج و وزارت خارجه و بخش های دیگر نظام تلاش کردند و دیه شهدای مکه گرفته شد و ای کاش می شد که دیه شهدای منا نیز گرفته می شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی