علت ضعف در یادگیری ریاضی چیست؟


علت ضعف در یادگیری ریاضی چیست؟

نحوه مطالعه هر درس باید متناسب با محتوای آن درس باشد. درس ریاضی را صرفا با خواندن و گوش دادن، نمی‌توان یاد گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روزنامه خراسان نوشت؛ در یادگیری و علاقه‌مندی به درس ریاضی عوامل مختلفی دخیل است که ما آن‌ها را به دو دسته عوامل فردی و عوامل بیرونی تقسیم می‌کنیم. عوامل بیرونی شامل نحوه تدریس معلم و نقش خانواده و جامعه در آموزش درس ریاضی است که در حیطه بحث ما نمی‌گنجد، اما عوامل فردی موثر بر یادگیری درس ریاضی نگرش، علاقه و نحوه یادگیری است. ما به سبب اختیاری که بر این عوامل داریم، به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نگرش مثبت و ایجاد علاقه

برخی از دانش‌آموزان نگرش و ذهنیت منفی نسبت به ریاضی دارند و معتقدند که در این درس نمی‌توانند قوی پیش بروند. این دسته از عزیزان باید بدانند شاید اکنون نتوانند برخی مسائل ریاضی را حل کنند یا مفاهیمی از این درس را متوجه شوند، اما امکان رشد و پیشرفت برای همه ما فراهم است؛ به این معنی که اگر به تلاش، تکرار و تمرین ادامه دهیم، بالاخره موفق خواهیم شد.

پژوهش‌های روان‌شناسی نشان می‌دهد افرادی که نتایج به‌دست‌آمده از هر کاری را به تلاش خود و نه استعدادشان نسبت می‌دهند، موفق‌تر و باانگیزه‌تر خواهند بود. غیر از نگرش، علاقه‌مندی هم در یادگیری تأثیر زیادی دارد. برای ایجاد علاقه ابتدا باید دلیل علاقه نداشتن به درس ریاضی را پیدا کنید؛ تجربه ناموفق، نمرات پایین، کم‌کاری و.... سپس با انتخاب یک هدف مشخص، برنامه‌ریزی و به‌کارگیری مفاهیم آموخته شده در زندگی روزمره، علاقه‌مندی را به‌مرور زمان در خود ایجاد کنید. خب بالاخره می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین عوامل یعنی نحوه یادگیری درس ریاضی. پیشنهاد‌های زیر به شما کمک می‌کند یادگیری موثرتری داشته باشید.

پیشنهاد‌هایی برای یادگیری موثر

نحوه مطالعه هر درس باید متناسب با محتوای آن درس باشد. درس ریاضی را صرفا با خواندن و گوش دادن، نمی‌توان یاد گرفت؛ بلکه به تمرین و تکرار زیاد، حل سوالات مختلف و انجام به‌موقع تکالیف همزمان با تدریس معلم نیاز دارد.

ابتدا کتاب را به‌دقت مطالعه کنید، بعد مثال‌ها و سوالات کتاب را حل کنید و سپس از کتاب‌های کمک‌درسی برای تمرین و حل سوالات بیشتر کمک بگیرید.

پس از مرحله مطالعه و حل تمرین، خلاصه مباحث و نکاتی را که پیدا کرده‌اید، یادداشت کنید.

مرور درس ریاضی باید در زمان‌های مشخص انجام شود، چون به‌دلیل حجم زیاد مطالب درس ریاضی، ممکن است فراموشی رخ بدهد.

مرور جزوه ها، خلاصه‌‌ها، نکات یادداشت‌برداری‌شده و حل تمرین را در فاصله‌های چند روزه انجام دهید.

مدت زمان مطالعه ریاضی بر یادگیری این درس موثر است؛ ریاضی معمولا به زمان بیشتری نسبت به دیگر درس‌ها نیاز دارد.

مباحث و فرمول‌های ریاضی را حفظ نکنید؛ بلکه با پیدا کردن کاربرد آن‌ها در مسائل و مثال‌های فراوان به تسلط دست یابید.

استفاده از کتاب‌ها و فیلم‌های کمک‌آموزشی برای کسانی که در برخی مباحث درس مشکل دارند هم توصیه می‌شود. نکته مهم آن است که کتاب کمک‌آموزشی شامل سوالات متنوع و هماهنگ با کتاب درسی باشد نه کتاب حل‌المسائل، زیرا این نوع کتاب‌ها نه تن‌ها کمکی به یادگیری نمی‌کنند بلکه باعث تنبلی ذهن می‌شوند.

منبع: روزنامه خراسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟