روابط تجاری ایران و مجارستان بهبود می یابد


روابط تجاری ایران و مجارستان بهبود می یابد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان با اشاره به موافقت پارلمان این کشور برای سرمایه گذاری در ایران گفت: روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بهبود می یابد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پیتر سیارتو روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان با قدردانی از و بابت دعوتش به تهران گفت: ماه سپتامبر (مهر) در نیویورک دیدار فوق‌العاده‌ای با آقای امیرعبداللهیان داشتیم که نتیجه آن دیدار، سفر امروز من به کشور ایران است.

وزیر خارجه و تجارت مجارستان با اشاره به موج جدید مهاجرت مردم افغانستان اظهار کرد: متاسفانه خبرهایی که می رسد حاکی از موج جدید مهاجرت از افغانستان به ایران است و در این شرایط منافع اروپا در این است که از خروج بیشتر مهاجران از افغانستان جلوگیری کنیم.

وی افزود: اگر نتوانیم مانع این عمل شویم، باید از ورود این موج به اروپا جلوگیری کنیم و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نقش تاثیرگذاری دارد.

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از قبل از ۲۰۲۱ میزبان حدود سه و نیم میلیون آواره افغانستانی است، ادامه داد: بر اساس آمارهای سازمان ملل ۳۰۰ هزار نفر دیگر هم به این تعداد اضافه شده است و اگر این موج به طرف اروپا حرکت کند خطر امنیتی و اپیدمیولوژی زیادی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار واکسن دز سینوفارم برای تزریق به مهاجران افغانستانی آورده ام، گفت: جهان امروز با چالش های بسیاری روبه‌روست و امیدوارم تا سال آینده یک بحران خاتمه داده شود.

وزیر خارجه مجارستان همچنین با اشاره به مذاکرات وین گفت: مجارستان به نوبه خود هر اقدامی انجام می‌دهد تا توافق هسته‌ای احیا شود و اگر بتوانیم توافق ثابت داشته باشیم جهان یک محل امن خواهد بود اما مجارستان در صورت به توافق نرسیدن برنامه هسته‌ای هم از کشورهایی که زیر تحریم نیستند، می خواهد تا حداکثر همکاری را با ایران داشته باشند.

سیارتو همچنین درباره همکاری های دو کشور در تامین و تولید واکسن گفت: قرار شد دو کشور به طور متناوب گواهی‌های واکسن یکدیگر را قبول کنند و این توافق از فردا معتبر خواهد بود که این موضوع سفر برای افراد هر دو کشور را ممکن می سازد.

وزیر خارجه و تجارت مجارستان با اشاره به این که پارلمان مجارستان روز سه‌شنبه حمایت و سرمایه گذاری در ایران را قبول کرده است، اظهار کرد: با این اقدام پارلمان مجارستان، امکان بهتری برای تجارت دو کشور در بهبود روابط تجاری و اقتصادی فراهم شود.من به همین دلیل به همراه افرادی از بخش های مختلف بهداشتی، کشاورزی و صنعتی مجارستان به تهران آمدم.

سیارتو درباره توافق سند اعطای بورسیه از سوی مجارستان به دانشجویان ایرانی هم گفت: از سال آینده بورسیه به ۱۰۰ دانشجوی ایرانی در مجارستان اعطا می‌شود و بسیار خوشحالم که بگویم دو هزار دانشجوی ایرانی غیر از دانشجوهای بورسیه ای ایرانی در مجارستان تحصیل می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد