طرز تهیه باقلوا استانبولی


طرز تهیه باقلوا استانبولی

باقلوای استانبولی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار کشور ترکیه است که با طعم های متنوعی درست می شود

طرز تهیه باقلوا استانبولی
مواد لازم باقلوا استانبولی
پودر گردو ۱۵۰ گرم
پودر قند ۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین ½ قاشق چایخوری
پودر هل ½ قاشق چایخوری
کره گیاهی یا حیوانی ۱۰۰ گرم
خمیر باقلوای آماده ۱ بسته
مواد لازم شربت باقلوا
شکر ۲ لیوان
آب ۲ لیوان
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
جوهر لیمو یا آبلیمو نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه باقلوا استانبولی

مرحله اول

برای تهیه باقلوا استانبولی خوشمزه ابتدای کار شهد باقلوا را درست می کنیم. به این منظور یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس شکر و آب را به همراه زعفران غلیظ دم کرده درون قابلمه می ریزیم.

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم شهد به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. در ادامه گاهی با برس سیلیکونی و آب اطراف قابلمه را تمیز می کنیم تا شکرک نزند. حالا جوهر لیمو یا آبلیمو را به شهد اضافه می کنیم که شهد شکرک نزند.

مرحله سوم

توجه داشته باشید که نیازی نیست شهد به غلظت برسد. پس از گذشت ۲۰ دقیقه حرارت را خاموش می کنیم، سپس اجازه می دهیم شهد خنک شود. در ادامه خمیر باقلوا را به اندازه قالب مورد نظر برش می زنیم و کره را ذوب می کنیم.

مرحله چهارم

حالا کف قالب را از کره آب شده با برس می مالیم، سپس خمیر باقلوا را درون قالب قرار می دهیم و مجددا از کره روی خمیر می مالیم. توجه داشته باشید اگر خمیر یوفکا مخصوص باقلوا انتخاب کردید ۷ لایه روی هم بچینید.

مرحله پنجم

در این مرحله روی هر لایه از کره آب شده بمالید. در ادامه برای مواد میانی ابتدا پوست گردو را جدا می کنیم، سپس مغز گردو را آسیاب می کنیم تا به پودر تبدیل شود. در ادامه یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله ششم

حالا پودر گردو را به کاسه اضافه می کنیم، سپس پودر قند را الک می کنیم و به پودر گردو اضافه می کنیم. در ادامه پودر دارچین را به همراه پودر هل به مخلوط پودر گردو اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شود.

مرحله هفتم

در این مرحله از مخلوط پودر گردو روی خمیر باقلوا به صورت پخش می ریزیم تا روی خمیر را به طور کامل پوشش دهد، سپس با دست مواد را فشار می دهیم تا فشرده و منسجم شود. در ادامه یک خمیر باقلوا دیگر روی مواد میانی قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا از کره ذوب شده با برس روی خمیر باقلوا می مالیم. در ادامه فر را روی حرارت ۱۹۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه خمیر را به اندازه و فرم دلخواه با چاقو برش می زنیم.

مرحله نهم

در این مرحله قالب را در طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم باقلوا ها به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بپزند، در آخر پخت گریل را روشن می کنیم، سپس اجازه می دهیم روی باقلوا ها طلایی و خوش رنگ شود.

مرحله دهم

حالا باقلوا را از فر خارج می کنیم، سپس شهد خنک را روی باقلوای داغ می ریزیم. در ادامه اجازه می دهیم باقلوا به مدت ۴ ساعت در دمای محیط بماند تا شهد به خرد باقلوا برود، سپس باقلوا را به مدت ۱۲ ساعت درون یخچال قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان باقلوا را از یخچال خارج می کنیم، سپس روی هر یک از برش های باقلوا را با پودر پسته تزئین می کنیم. در پایان این شیرینی خوشمزه را در کنار چای داغ سرو می کنیم. نوش جان.

منبع :ashpaz_nazgol

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403