طرز تهیه اشکنه


طرز تهیه اشکنه

اشکنه یکی از انواع غذاهای بسیار قدیمی و اصیل ایرانی است که امروزه شاید در میان نسل جدید خیلی شناخته نشده باشد

طرز تهیه اشکنه
مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد بزرگ
تخم مرغ ۴ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
شنبلیله خشک شده ۱ قاشق غذاخوری
آرد ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت اشکنه

مرحله اول

ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم سپس به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز نرم و سبک شود ، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

مرحله دوم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شود ، این کار باعث می شود رنگ اشکنه ما بهتر شود ، ضمن اینکه طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی نیز گرفته شود.

مرحله سوم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی سرخ شد شنبلیله خشک شده را با دست خرد می کنیم و به قابلمه می افزاییم و کمی تفت می دهیم با دیگر مواد مخلوط شود. در ادامه آرد را کم کم اضافه می کنیم و به صورت متداوم مواد را مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله سیب زمینی را به صورت حبه قندی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. سیب زمینی را هم به همراه دیگر مواد یکی دو دقیقه تفت می دهیم سپس ۳ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا سسب زمینی ها بپزند.

مرحله پنجم

پس از اینکه مواد اشکنه به طور کامل پخت تخم مرغ را یک به یک به قابلمه اضافه می کنیم و به صورت متداوم هم می زنیم تا خودشان را بگیرند و سفت شوند. اشکنه ما اماده سرو است می توانید به صورت سنتی آنرا با نان ترید کرده و میل نمایید.

طرز تهیه اشکنه

اشکنه با عدس

در صورتی که می خواهید برای بهتر شدن طعم و مقوی تر شدن اشکنه از عدس در آن استفاده کنید، برای مقدار مواد بالا ۲ قاشق غذاخوری عدس را از دو ساعت قبل در یک کاسه آب بخیسانید تا نرم شود، سپس به همراه رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید. نکته مهم در مورد اضافه کردن عدس این است که برای پخت عدس حداقل ۴۰ دقیقه زمان نیاز است.

منبع :hodhod_63

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...