نگاهی به سریال بی خوابی (Vigil)؛ یک سریال جنایی جذاب


نگاهی به سریال بی خوابی (Vigil)؛ یک سریال جنایی جذاب

بلافاصله بعد از ناپدید شدن یک قایق ماهیگیری اسکاتلندی، مرگ مشکوکی در زیردریایی هسته‌ای ویجیل که در همان نزدیکی‌هاست اتفاق می‌افتد. یک مامور پلیس به اسم آمی سیلوا (با بازی سوران جونز) برای تحقیق دربارۀ حادثه به زیردریایی اعزام می‌شود. او خیلی سریع می‌فهمد که وقایعی شوم در حال رخ دادن است.

فرارو- سریال ویجیل شباهت خیلی زیادی به سریال جنایی «مسیر وظیفه» دارد که داستانی دربارۀ پلیس‌های فاسد بود و در بریتانیا میلیون‌ها بیننده داشت. ساختار این دو سریال بسیار شبیه هم است؛ در ابتدای هر دو سریال حادثه مرگباری اتفاق می‌افتد که مربوط به روابط مبهم و پیچیده در سلسله‌مراتب یک نیروی نظامی است. این دو سریال حتی یک بازیگر مشترک هم دارند (مارتین کامپستون)؛ بنابراین سریال ویجیل برای اینکه سریال موفقی باشد باید بتواند از مشابه قبلی‌اش فراتر برود و صرفا تقلیدی از آن نباشد.
به گزارش فرارو؛ تام اِج، کارگردان سریال، سعی کرده است که همین کار را بکند. از همان ابتدا ریتم سریال تند است و مسیر قصه طوری است که همیشه مخاطب را درگیر و مشتاق پاسخ‌های تازه نگه می‌دارد. در دل این جریانات اسرارآمیز، ما با شخصیت آمی هم آشنا می‌شویم؛ یک کارآگاه سرسخت که گذشته سختی داشته و حالا باید کار خودش را در یک محیط محدود مردانه پیش ببرد (در زیردریایی هشت زن و صد مرد خدمت می‌کنند).
در طول سریال، بازی سوران جونز خیلی خوب سرسختی و شرافت شخصیت آمی را به تصویر می‌کشد که متعهدانه به دنبال گشودن گره ماجراست. شخصیت آمی بسیار منضبط و منظم و دست کم در ظاهر بدون تزلزل است. او می‌خواهد در برابر سلسله‌مراتب مردانی که مانع کارش می‌شوند مقاومت کند. ارتباط او با معاونش کرستن لانگاسر (رز لزلی) هم جذاب از کار درآمده است. کرستن مشغول پیگیری سر دیگر ماجرا بر روی خشکی است. اگر نقص کوچکی در شیوه روایت داستان وجود داشته باشد، مربوط به روایت فرعی ضربه‌های روحی در گذشتۀ آمی است. شاید در فصل‌های بعدی سریال این نقیصه بر طرف شود، اما در قسمت‌های ابتدایی، به نظر می‌رسد که پرداختن به زخم روحی آمی فقط لایه‌هایی اضافی را بر شخصیت تحمیل می‌کند که بدون این‌ها هم می‌توانست خیلی کامل و جذاب باشد.
درست مثل سریال «مسیر وظیفه»، در این سریال هم شخصیت‌ها می‌توانند در هر لحظه نقاب‌هایشان را کنار بگذارند. تام اج و جیمز استرانگ (کارگردان هنری) مهارت زیادی در کاشتن بذر شک و تردید در مخاطب دارند. هر صحنه و هر حرکت و نگاهی می‌تواند معنای خاصی داشته باشد. اما این بازی بی‌نقص بازیگران است که کیفیت سریال را تضمین کرده است؛ از پترسون جوزف که نقش فرمانده زیردریایی را بازی می‌کند تا کانر سویندلز که نقش یک افسر دون‌پایۀ دغلکار را به عهده دارد.
شبکه بی بی سی بودجه قابل توجهی را خرج جلوۀ بصری سریال کرده است. تصاویر سریال بسیار درخشان و سینمایی هستند و محیط داخلی زیردریایی را خیلی خوب به تصویر کشیده‌اند. اما این جلوه‌های بصری پرهزینه تنها مزیت این سریال فوق‌العاده نیست. این سریالی است که می‌تواند یک بار دیگر تماشاگر میلیونی را مقابل تلویزیون بنشاند.
کارگردان: تام اج (Tom Edge)؛ بازیگران:سوران جونز (Suranne Jones)، رز لسلی (Rose Leslie)، شاون اوانس (Shaun Evans) و دیگران. امتیاز:7.3/10

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403